• Anonym (Dålig vän)

    Hur dålig vän är jag?

    Nyligen berättade min bästa vän att hon är gravid. Det var ganska väntat, hon och sambon har byggt hus och jag vet att hon vill ha barn så det var mest en tidsfråga om när. 
    Hon vet att jag också har barnlängtan men haft problem att bli gravid och sen knappt två år tillbaka separerad från sambon. Nu börjar jag bli äldre och har accepterat att det nog inte kommer bli några barn för mig, jag behöver träffa någon som vill ha barn tillsammans och med tanke på tidigare svårigheter så är det inte ens säkert det skulle gå även om jag varit yngre. Jag är aldrig utredd så jag vet inte om det beror på mig eller honom men jag har överlag varit lite slarvig med skydd även med andra partners så jag är förmodligen inte jättefertil.

    Och nu när min vän berättade - jag försökte verkligen vara glad för hennes skull, jag hoppas att det inte sken igenom så mycket. Men jag blev så avundsjuk, ville bara börja gråta. Kände mig ensam. Klarar inte ens av att träffa en ny partner och hör bildar hon familj. Jag kommer vara ensam resten av livet. 
    Jag känner mig som en skithög, vill vara glad för deras skull men jag är så jävla ledsen. Hade riktigt mycket problem med detta för några år sedan när alla i min omgivning avlade barn till höger och vänster och jag inte blev gravid men jag trodde de känslorna hade lugnat sig.
    Hur dålig vän är jag som inte kan glädjas med henne? Jag vill vara glad så klart men hur?

  • Svar på tråden Hur dålig vän är jag?
  • Unfortunate Barista
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2024-03-08 16:42:02 följande:

    Fast man kan, om något är extremt jobbigt för en själv också bli triggad och sorgsen om andras lycka påminner om ens egen sorg. Herregud, detta är ju väldigt vanligt. Ganska mycket att kräva av ts att hon inte ska känna sina fullt naturliga känslor. Det är ingen liten grej att inte få barn om man väldigt gärna vill det. Alla känslor är okej att känna så länge hon inte visar dessa genom att vara missunnsam som någon ovan nämner och iaf gratulera som man bör. 
    Har läst många trådar där den som har svårt att bli gravid tycket det känns tufft när vän efter vän annonserar sin graviditet. 
    För att göra en simpel liknelse, tänk dig själv att du är arbetslös och år efter år inte hittar något jobb men alla dina vänner berättat om sina nya jobb, såklart du över tid tycker detta blir jobbigt då det påminner om din egen situation. Det betyder inte att ts inte unnar sina vänner att bli föräldrar, det handlar inte om dem, det handlar om hennes egna känslor inför att hon inte blivit mamma fast hon velat.
    Också intressant du dömer ut ts för att vara missunnsam när du själv har väldigt svårt att visa empati för hennes situation, du borde jobba på det. 


    Om du tycker att det är naturligt så är vi väldigt olika typer av människor och sannolikt inte en person som jag skulle behålla i min omkrets. För mig låter det här lika illa som de som förespråkade otrohet som någonting positivt. 


    Men om du och TS tycker att det här är en bra väg som ni är inne på och det berikar era liv, så är det bara att fortsätta på inslagen väg. 👍

  • Anonym (förstår)

    Förstår smärtan. Ts, hur gammal är
    du, och varför har du inte gjort en fertilitets utredning om du försökte
    med ditt x utan framgång?

  • Anonym (Annat perspektiv)
    Unfortunate Barista skrev 2024-03-08 18:53:14 följande:

    Om du tycker att det är naturligt så är vi väldigt olika typer av människor och sannolikt inte en person som jag skulle behålla i min omkrets. För mig låter det här lika illa som de som förespråkade otrohet som någonting positivt. 


    Men om du och TS tycker att det här är en bra väg som ni är inne på och det berikar era liv, så är det bara att fortsätta på inslagen väg. 👍


    En sann vän kan i sin egen lycka också förstå att det kan vara tufft för sin vän som kämpat med samma sak och misslyckats.
    Om bara perfekta människor med perfekta känslor inför svåra frågor i livet accepteras i din vänkrets är det ingen krets jag vill ta del av. Har du ens genuina vänskapsrelationer där man kan vara ärlig med sina känslor även om de är tabu/jobbiga/fel/svåra? 


    Ingen säger att jobbiga känslor berikar ens liv men jobbiga känslor är en del av livet och dessa försöker ts nu hantera, som dessutom har dåligt samvete över sina fullt normala känslor. Fint du kommer och spär på detta.

    Och ett tips om du har barn, låt dem acceptera alla känslor, trycker man undan dem eller känner mycket skam inför dem är det högre risk att bli en ångestbenägen person som senare i livet behöver hjälp av psykiatrin. Alla känslor är okej, det viktiga är att man låter de finnas utan att värdera dem och ta sig igenom det jobbiga. Ett sätt kan vara att ventilera på ett forum. 

  • Anonym (Agnes)

    Det är ok att ha flera känslor samtidigt. Livet är så. Och du har alltid rätt till dina känslor. Känslor är något man bara har.

    Vem vet, om några år kanske du oxå har man, barn och hus. Jag gifte mig sent, hade fertilitetsproblem sedan jag var ung och fick mitt första barn vid 43 år. Så man vet aldrig vad som kan ske.

  • Lönnsirap

    Jag tänker att vänner genom livet får olika relationer till varandra och att det är en god intention att bli glad och glädjas åt andras lycka, men att det naturligtvis finns tillfällen då andras glädje också faktiskt slår ann något i en själv som inte är speciellt smickrande.

    Vänner som får barn, jag är själv en sån, får ju väldigt mycket mer hushållsarbete, mindre sömn, mindre tid till fri fritid och mer vab, springmask och läxläsning. 

    Jag tror inte du är en dåligt vän. Snarare tror jag du känner massa sorg nu, och också inser att det inte är 100% säkert att er vänskap kommer få lika självklart utrymme nu när barn kommer, som när ni båda var i samma fas. 

    På många sätt tänker jag att vi som föräldrar i många fall är dåliga vänner. För i att bli förälder ingår ju att sätta avkommans behov i centrum, och då blir utrymmet till vissa relationer mindre, vilket ju gör att dessa bara blir värda att behålla om umgänget fortsatt fungerar trots att barnet i princip behöver vara med. Dessutom vill ju många prata om blöjor, barnmat, utveckling, gymnasieval och annat relaterat till föräldraskap. 

    I viss utsträckning förstår jag att du blir ensam, men på andra sätt vet jag också att ni som faktiskt inte får, eller fått barn också har mer tid att just göra saker som är meningsfulla och givande. Ni kan ju välja vilka barn ni uppvaktar extra på födelsedagen och vilka släktingar som ni odlar kontakten med. Jag tänker särskilt på min moster som typ är extra-person till väldigt många i släkten och helt enkelt bjuder hem syskonbarn, syskonbarnbarn några gånger om året. Ensam är det sista jag tänker mig att hon är. I jämförelse med min far, som ju har barn har hon väldigt mycket umgänge.

  • Anonym (Vanligt tydligen)

    Det där är tydligen ett vanligt dilemma, men INGEN pratar om det. Nära vän berättar om sin graviditet. Man borde bli glad för hennes skull, men känner bara avundsjuka och sorg. Så kommer det dåliga samvetet för att man vet att man borde inte känna så och det adderar till sorgen.

    Går inte att berätta det heller för att skammen är så stor. 

  • Anonym (...)
    Anonym (Dålig vän) skrev 2024-03-08 16:02:51 följande:
    Skulle nog inte säga att jag känner mig missunsam, men jag blev ledsen för min skull.

    Av erfarenhet vet jag att när man bildar familj så blir många vänner bortprioriterade, och jag ser ett ensamt liv framför mig.
    Jag är som sagt i den åldern då alla mina jämnåriga har ett eller flera barn och de yngre vännerna nu står på tur. 
    Min ledsenhet grundas till 100% av att jag också vill, inte att jag inte vill att hon ska få vara lycklig. 
    Jag vill också ha familj. 
    Hur gammal är du TS? Du har inte funderat på att försöka få barn på egen hand? Jag har en bekant som inseminerade sig vid 40+ och idag har hon två barn med samma donator 

    Menar att du inte behöver ge upp hoppet!

    Angående din fråga så kan man vara glad för någon annans skull men ledsen för sin egna samtidigt, det är okej och det förstår nog vännen om hon är en vettig sådan.

    Kram på dig!
  • Anonym (Dålig vän)
    Anonym (...) skrev 2024-03-08 23:08:30 följande:
    Hur gammal är du TS? Du har inte funderat på att försöka få barn på egen hand? Jag har en bekant som inseminerade sig vid 40+ och idag har hon två barn med samma donator 

    Menar att du inte behöver ge upp hoppet!

    Angående din fråga så kan man vara glad för någon annans skull men ledsen för sin egna samtidigt, det är okej och det förstår nog vännen om hon är en vettig sådan.

    Kram på dig!
    Jag har ett par år kvar till 40.
    Att skaffa barn på egen hand lockar inte mig, för det första vill jag ha en familj och jag vill ha en man i mitt liv, jag vill heller inte vara en gammal mamma.
    För det andra, om jag börjar mixtra med min fertilitet så betyder det att jag tycker att jag är en sådan fantastisk människa som har all rätt att sätta ett barn till världen fast jag egentligen inte kan, det var inte meningen att jag skulle få egna barn.
    Andra får så klart göra som de vill, vill de försöka på konstgjord väg, skaffa barn själv utan partner, absolut för om de vill men för min del vill jag inte det.

    Att jag har kommit till den här insikten betyder så klart inte att jag inte sörjer att det inte blev några egna barn. Som sagt så trodde jag att jag hade tagit mig förbi de här känslorna men de triggades igång igen. Kanske för att min vän är ganska mycket yngre än mig och nu har även hon "hunnit så långt i livet" som jag aldrig kommer göra. 

  • Anonym (Dålig vän)
    Anonym (Vanligt tydligen) skrev 2024-03-08 19:23:38 följande:

    Det där är tydligen ett vanligt dilemma, men INGEN pratar om det. Nära vän berättar om sin graviditet. Man borde bli glad för hennes skull, men känner bara avundsjuka och sorg. Så kommer det dåliga samvetet för att man vet att man borde inte känna så och det adderar till sorgen.

    Går inte att berätta det heller för att skammen är så stor. 


    Hon vet att jag haft de här känslorna förut, och hon vet att jag har barnlängtan men accepterat att det nog inte kommer bli. Hon lät lite avvaktande när hon berättade så kanske hon tänkte på vad jag har berättat för henne.
    Men skulle aldrig i livet komma på att ta upp om mina känslor nu till henne, det här är hennes lyckliga stund. 

    Men jag behövde ventilera och vände mig hit. 
  • Anonym (Dålig vän)
    Anonym (förstår) skrev 2024-03-08 19:10:09 följande:

    Förstår smärtan. Ts, hur gammal är
    du, och varför har du inte gjort en fertilitets utredning om du försökte
    med ditt x utan framgång?


    Tack. Jag har ett par år kvar till 40 och som jag skrev tidigare i tråden så har jag accepterat att det inte kommer bli några egna barn för mig. Men jag var inte beredd på att alla känslor skulle blossa upp igen så här (jag är nog lite avig i livet som det är med kärlekstrassel och annat också).

    Jag har nämnt problemen för barnmorskan men det är aldrig gjort en utredning, jag har inte drivit på eftersom jag egentligen inte var så sugen på att ha barn med mitt ex, jag tänkte mest att blir det så blir det. Jag ville gärna ha barn men inte med honom och med facit i hand var det ju verkligen tur att det inte blev några där. 
  • Anders1970

    Hej Anonym (Dålig vän)


    Du är utefter vad du här skriver inte en dålig vän, du är bara mänskligt avundsjuk.
    Det är även helt ok att du öppet berättar det.

    Övrigt så bär våra egna val den situationen var av oss har. Vi är våra val.

    Vill du ändra "här o nu" så öppna dörrar i livet till andra valmöjligheter.

    Det tåg som gått, har gått. Men du kan alltid påverka din framtid.
  • Anonym (...)
    Anonym (Dålig vän) skrev 2024-03-09 12:24:11 följande:
    Jag har ett par år kvar till 40.
    Att skaffa barn på egen hand lockar inte mig, för det första vill jag ha en familj och jag vill ha en man i mitt liv, jag vill heller inte vara en gammal mamma.
    För det andra, om jag börjar mixtra med min fertilitet så betyder det att jag tycker att jag är en sådan fantastisk människa som har all rätt att sätta ett barn till världen fast jag egentligen inte kan, det var inte meningen att jag skulle få egna barn.
    Andra får så klart göra som de vill, vill de försöka på konstgjord väg, skaffa barn själv utan partner, absolut för om de vill men för min del vill jag inte det.

    Att jag har kommit till den här insikten betyder så klart inte att jag inte sörjer att det inte blev några egna barn. Som sagt så trodde jag att jag hade tagit mig förbi de här känslorna men de triggades igång igen. Kanske för att min vän är ganska mycket yngre än mig och nu har även hon "hunnit så långt i livet" som jag aldrig kommer göra. 
    Okej, såklart upp till dig hur du väljer att göra! Tycker det är synd dock att påstå att "det inte är meningen" att du ska få barn för du har problem med fertiliteten - det är väl meningen om du bestämmer dig för det och får hjälp som eventuellt gör att det går? ❤️

    Du är ingen gammal mamma heller, strunta i sånt. Vad skulle du ångra mest - att du var en "gammal mamma" eller att du inte skaffade barn?

    Ibland blir livet inte som man tänkt sig, men du kan göra det bästa av det. Om det är att fortsätta på egen hand utan barn är det så. Men man vet aldrig - det kanske dyker upp en man inom snar framtid och vips så står du också där med familj! Säger det klick så gör det och då kan det gå fort!
  • Anonym (Hanna)

    Hennes graviditet är helt separerat från din situation. Du blir inte mindre gravid av att hon är gravid.

    Jag kommer få skit för detta, men SKÄRP dig! Hon är din bästa vän och du borde känna lycka för henne. Det innebär inte att du inte kan känna olycka för egen del men det är två separata saker.

    när jag var gravid och min bästis kämpade med ivf och missfall så överlevde vår relation genom att vi vågade vara transparenta. Hon kunde känna genuin lycka för mig och jag kunde känna genuin sorg för henne. Vi pratade om bebisar och om missfall. Högt och lågt. Vi vågade skratta och gråta med varandra. 


    För sanningen är att hon hade gjort slut med mig som vän om jag inte fanns vid hennes sida i hennes sorg och strävan. Och jag hade gjort slut med henne som vän om hon inte gladde sig med mitt livs största lycka. 

  • Anonym (Dålig vän)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-03-09 22:52:33 följande:

    Hennes graviditet är helt separerat från din situation. Du blir inte mindre gravid av att hon är gravid.

    Jag kommer få skit för detta, men SKÄRP dig! Hon är din bästa vän och du borde känna lycka för henne. Det innebär inte att du inte kan känna olycka för egen del men det är två separata saker.

    när jag var gravid och min bästis kämpade med ivf och missfall så överlevde vår relation genom att vi vågade vara transparenta. Hon kunde känna genuin lycka för mig och jag kunde känna genuin sorg för henne. Vi pratade om bebisar och om missfall. Högt och lågt. Vi vågade skratta och gråta med varandra. 


    För sanningen är att hon hade gjort slut med mig som vän om jag inte fanns vid hennes sida i hennes sorg och strävan. Och jag hade gjort slut med henne som vän om hon inte gladde sig med mitt livs största lycka. 


    Varför ska du få skit? Det du skriver är ju sant. Och jag vill ha och behöver hennes stöd lika mycket som jag förväntar mig att hon behöver mitt. 
    Jag blev ledsen ändå, men det är klart att jag gratulerade henne och ställde de frågor man  ska ställa. 
  • Anonym (Pia)

    Vi är människor. Vi kan inte styra våra känslor. Jag tror också att vi skulle göra klokt i att inte definiera våra känslor som sanningen, på det sätt som en del här i tråden och kanske du, ts, verkar göra. Vi kanske "borde" känna en massa saker, men det ligger bortom vår kontroll. Ska vi verkligen döma oss enbart efter känslor? Om vi tar föräldraskap som exempel så blir jag hellre uppfostrad av en förälder som behandlar mig med kärlek och respekt utan att faktiskt känna den, än en som "känner" kärlek och respekt men inte klarar av att visa den i handling.

    Sen - vad innebär det att bli glad för någon annans skull? Jag har själv aldrig blivit glad när någon i min närhet blivit gravid. För mig handlar det nog om att jag själv aldrig velat ha barn, så jag har inte de kopplingar som de flesta andra verkar ha att graviditeter och småbarn är det finaste som finns, plus en rädsla hos mig själv för att bli övergiven. Det hindrar inte att jag tycker att det är härligt när mina vänner får sådant de vill ha, oavsett vad det är. 

  • Anonym (D)
    Unfortunate Barista skrev 2024-03-08 15:30:59 följande:

    Vad är poängen med att ha en vän som inte vill ens bästa? Jag förstår verkligen inte och brukar filtrera bort den typen av männsikor.


    Var har hon sagt att hon ej vill hennes bästa? 


    Ska man trycka ner sina känslor helt gentemot sin vän?. Tycker det är du som inte vill dina vänners bästa isåfall. 

Svar på tråden Hur dålig vän är jag?