• EmOs112

    IVF RMC Linköping - Någon som är i samma sits?

    Hej!

    Någon som nyligen fått en remiss till RMC Linköping för IVF och kan berätta hur processen sett ut för er?

    Jag och min sambo har nu fått en remiss för IVF skickad till RMC i Linköping.

    Jag har dock inte fått någon information alls kring vad som händer nu. Kommer remissen bli godkänd, hur lång tid tar det innan de bedömmer remissen, kommer vi få veta när allt är grönt och då hur lång väntetid vi har framför oss innan första mötet sker för att lägga upp behandlingsplan.

    Är det egentligen så att vi nu behöver vänta i ovisshet under obestämd tid och att det kanske blir så att det dyker upp ett brev i brevlådan om kanske ett halvår där vi får veta att vi kan bli kallade?

  • Svar på tråden IVF RMC Linköping - Någon som är i samma sits?
  • Citronsmör

    Jag vet inte hur det ser ut nu, men jag vi har sällan behövt vänta på behandling på RMC i Linköping. Det var svårt någon gång att få tid för telefonsamtal med läkare (tog typ 5 veckor) men annars har det gått snabbt med allt. De är bra på att svara snabbt om man skriver till dem på 1177.se. Det är fyra läkare som jobbar där och alla verkar kompetenta. En av dem har jag svårt att förstå (och hon har svårt att förstå mig), men det kan vara en personlighetssak snarare än att hon är dålig på något sätt. En av läkarna är manlig, men han är jättebra både på bemötande och behandling.

    Det kan vara bra att vara tydlig med vad man vill ha för bemötande. Jag upplevde att de var ganska försiktiga och försökte undvika att oroa oss i början, men det har blivit bättre sedan jag var tydlig med att jag uppskattar raka svar.

    Det låter som att ni redan har blivit utredda någon annanstans. Jag vet att det ofta är problem med att läkare som skickar remisser inte har med all relevant information, så räkna med att remissen kan skickas fram och tillbaka en eller två gånger. 

    Jag upplever att alla där vill hjälpa mig att bli gravid. Man behandlas inte som en jobbig patient, även om man är det. De har ju inte all tid i världen, men det känns inte som en stressig arbetsplats. Däremot kan man få vänta 20 min extra i väntrummet ibland.

Svar på tråden IVF RMC Linköping - Någon som är i samma sits?