• Klicken

    Sverige är med i Nato!

    Vad har alla för tankar och känslor om att Sverige har gått med i Nato?  Skriv av er lite här om ni vill.🙂

  • Svar på tråden Sverige är med i Nato!
  • Postman
    nihka skrev 2024-03-08 11:49:50 följande:

    Särskilt neutral har Sverige aldrig varit och att gå med i NATO blev till slut en bred majoritets val. Putins krig i Ukraina skyndade bara på processen.

    Ska bli spännande att se vad man gör åt länder som Turkiet och Ungern som använt sitt NATO-medlemskap för att driva sina egna NATO-orelaterade interna intressen.


    Ja man undrar ju om NATO verkligen vågar dela all information med dessa två länder. 
  • Kirenaj68

    Visserligen kan man nu med säkerhet säga att det finns ryska kärnstridsspetsar med svenska adresser på, men det hade de troligtvis innan NATO-inträdet ändå. Så jag känner inget särskilt.

  • Mentat
    enfunderandeman skrev 2024-03-08 11:24:29 följande:
     Kan meddela dig och dom andra denna tråd. Som inte verkar förstå vad NATO innebär helt. Att Pål Jonson, försvarsministern. Precis gått ut i TV. Och bekräftat att 19 åringar kan få åka och strida på fronten för Ukraina. Och för andra länder. Om så blir fallet. Svenskar är så jävla naiva, som jag sa lol. 
    Inte nog med att inlägget är sakligt fel, behandlingen av det svenska språket uppvisar så stora brister att det leder till vissa funderingar, som synes.

    Nato är en försvarsallians. De enda som kan ha invändningar mot att Sverige blir medlem är rimligen de som hyser planer på att attackera någon medlem. Högst upp på listan av misstänkta står "Putin".
  • Henke81
    Klicken skrev 2024-03-07 22:26:50 följande:
    Sverige är med i Nato!

    Vad har alla för tankar och känslor om att Sverige har gått med i Nato?  Skriv av er lite här om ni vill.🙂


    Känslor? Inga särskild..

    Tankar.. Jag vet inte riktigt, det är vän svårt att sortera. Många tankar på samma gång.

    Jag tycker såhär i backspegeln att Sverige borde ha gått med för 20 år sedan. 
  • Henke81
    enfunderandeman skrev 2024-03-08 11:24:29 följande:
     Kan meddela dig och dom andra denna tråd. Som inte verkar förstå vad NATO innebär helt. Att Pål Jonson, försvarsministern. Precis gått ut i TV. Och bekräftat att 19 åringar kan få åka och strida på fronten för Ukraina. Och för andra länder. Om så blir fallet. Svenskar är så jävla naiva, som jag sa lol. 
    Ja i allra extremaste fall kan en värnpliktig skickas utomlands. Precis som under kalla kriget, när sovjet naturligtvis skulle mötas upp redan inne i norra Finland om en storinvasion hade blivit av och mobiliserade svenskar kanske skulle skickas in dit.
  • AndreaBD
    OlleSQ skrev 2024-03-08 11:35:19 följande:

    Fast nått land var det ju inte utan ett "war on terror" även om dessa var verksamma i vissa länder...


     


    Visserligen, men nu har ju Nato, redan 1999 bestämt att det också räknas. Så, nu är det så. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Henke81 skrev 2024-03-08 14:13:11 följande:
    Känslor? Inga särskild..

    Tankar.. Jag vet inte riktigt, det är vän svårt att sortera. Många tankar på samma gång.

    Jag tycker såhär i backspegeln att Sverige borde ha gått med för 20 år sedan. 

    Ja, men det är ju gott nog att vi är med nu! 


     

  • JohnnyS21

    Ja nu får vi skylla oss själva om vi utsätts för aggressioner av grannen i öst.

  • nihka
    Postman skrev 2024-03-08 12:26:07 följande:
    Ja man undrar ju om NATO verkligen vågar dela all information med dessa två länder. 
    Givetvis är man antingen medlem eller inte, så man kan inte undanhålla information från vissa medlemsstater. Men om någon bryter mot reglerna eller använder dem för egen vinning utan koppling till syftet med försvarsalliansen borde det kunna få följder. Sverige kan ju föra upp det på agendan nu när man är lika mycket medlem som Turkiet och Ungern.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Dr Nail

    Känner ingenting men kommer totalvägra om jag måste försvara något annat land än Sverige. Rekommenderar alla att göra likadant 

  • Tow2Mater
    Dr Nail skrev 2024-03-08 18:20:33 följande:

    Känner ingenting men kommer totalvägra om jag måste försvara något annat land än Sverige. Rekommenderar alla att göra likadant 


    Du menar du ställer inte upp for finland med jag gissar du vill finland ska forsvara sverige?
  • nattuw
    Klicken skrev 2024-03-07 22:26:50 följande:
    Sverige är med i Nato!

    Vad har alla för tankar och känslor om att Sverige har gått med i Nato?  Skriv av er lite här om ni vill.🙂


    Sverige har aldrig varit verkligt neutralt. De flesta har vetat att vi stått NATO nära. Men ansökan borde skötts lite snyggare och inte stressats fram utan någon egentlig debatt.
  • Henke81
    nattuw skrev 2024-03-08 20:55:09 följande:
    Sverige har aldrig varit verkligt neutralt. De flesta har vetat att vi stått NATO nära. Men ansökan borde skötts lite snyggare och inte stressats fram utan någon egentlig debatt.
    Den svenska natoansökan blev en framstressad panikåtgärd
  • Postman
    nihka skrev 2024-03-08 18:14:29 följande:
    Givetvis är man antingen medlem eller inte, så man kan inte undanhålla information från vissa medlemsstater. Men om någon bryter mot reglerna eller använder dem för egen vinning utan koppling till syftet med försvarsalliansen borde det kunna få följder. Sverige kan ju föra upp det på agendan nu när man är lika mycket medlem som Turkiet och Ungern.
    Ja och NATO har nog fått lite att fundera över. 
  • Kirenaj68
    JohnnyS21 skrev 2024-03-08 17:59:43 följande:

    Ja nu får vi skylla oss själva om vi utsätts för aggressioner av grannen i öst.


    Sa någon från vänsterpartiet som stöder Putin..
  • Henke81
    JohnnyS21 skrev 2024-03-08 17:59:43 följande:

    Ja nu får vi skylla oss själva om vi utsätts för aggressioner av grannen i öst.


    Går man ut när det är mörkt får man skylla sig själv om man blir våldtagen..?
  • nihka
    Henke81 skrev 2024-03-08 21:09:45 följande:
    Den svenska natoansökan blev en framstressad panikåtgärd
    Till att börja med var det nog så, men två år senare finns det ett solidare stöd för ett svenskt NATO-medlemsskap.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Dr Nail
    Tow2Mater skrev 2024-03-08 19:53:33 följande:
    Du menar du ställer inte upp for finland med jag gissar du vill finland ska forsvara sverige?
    Jag bara säger, kul vi får va med i klubben och leka och allt men jag accepterar inga förpliktelser överhuvudtaget. Jag har inte signerat nåt.
  • nattuw
    Henke81 skrev 2024-03-08 21:09:45 följande:
    Den svenska natoansökan blev en framstressad panikåtgärd
    Ja och det är synd eftersom en så pass stor fråga som ett Natomedlemskap hade varit värd lite mer eftertanke.

    Och även om Sverige till allt utom namnet redan var en del av Nato så hade det varit klädsammare om de som trodde på svensk neutralitet fått lite tid på sig att smälta den ändring i försvarspolitik som ett fullt Natomedlemskap innebär.

    Men förhoppningsvis innebär medlemskapet i Nato att försvaret inte längre går avfärda som ett särintresse och användas som en budgetregulator.

    Kanske kan Natomedlemskapet även leda till en nordisk samordning kring försvarsmateriel. Vilket borde ge bättre priser och ett incitament för leverantörerna att upprätthålla en reservkapacitet.
  • TvillingmammaVästgöte
    nattuw skrev 2024-03-10 10:58:40 följande:
    Ja och det är synd eftersom en så pass stor fråga som ett Natomedlemskap hade varit värd lite mer eftertanke.

    Och även om Sverige till allt utom namnet redan var en del av Nato så hade det varit klädsammare om de som trodde på svensk neutralitet fått lite tid på sig att smälta den ändring i försvarspolitik som ett fullt Natomedlemskap innebär.

    Men förhoppningsvis innebär medlemskapet i Nato att försvaret inte längre går avfärda som ett särintresse och användas som en budgetregulator.

    Kanske kan Natomedlemskapet även leda till en nordisk samordning kring försvarsmateriel. Vilket borde ge bättre priser och ett incitament för leverantörerna att upprätthålla en reservkapacitet.
    Nato kommer nog att leda till att vi får mycket mer samarbete inom Norden, det tycker jag är bra.  
Svar på tråden Sverige är med i Nato!