• Tänk logiskt

    Är alla barn nyfikna och frågar om allt möjligt?

    Forskare har lärt en del schimpanser att kommuniera med teckenspråk. Schimpanserna klarar det något sånär, och deras intellektuella nivå anses jämförbar med ett litet mänskligt barns. Men en skillnad mellan schimpanser och mänskliga barn är att schimpanserna bara använder (tecken)språket för att uttrycka behov och önskemål. Mänskliga barn däremot är nyfikna och använder språket inte bara för att uttrycka sina behov, utan också för att fråga om allt möjligt om världen omkring dem. Det kan vara frågor, typ: Varför är himlen blå? Varifrån kommer vattnet i kranen? Varför har elefanter snablar? Varför måste mamma/pappa jobba?

    Men är alla barn nyfikna på det viset (om de inte har något funktionshinder som hindrar dem)? 
    Jag har inga egna barn, så jag har ingen tydlig erfarenhet. Men vad säger ni som har barn? Är era barn nyfikna och ställer frågor? Varierar det mycket mellan olika barn?

  • Svar på tråden Är alla barn nyfikna och frågar om allt möjligt?
  • Anonym (K)

    Min 6 åring är väldigt intelligent men hon ställer inte många frågor. Är nog olika, mins att jag ville gömma mig för brorsans dotter när hon var liten. Hon ställde alltid frågor och svaret på en fråga ledde till en ny fråga. Nu är hon vuxen och ibland säger jag till henne att hon var så jobbig med frågor när hon var liten 🤣 hon har hunmor och kan skratta åt det idag

  • Anonym (Trebarnsmamman)

    Det är nog i alla fall vanligt, ja. Våra tre barn har definitivt haft en nyfikenhet och en vilja att lära. En sorts naturlig törst efter kunskap och förståelse.

  • Spucks

    Jag är rätt säker på att nästan 100% av barn som inte har någon funktionsnedsättning frågar en hel del, speciellt under småbarns- och förskoleåldern, om det inte har "tränats bort". Några nog mer än andra.

Svar på tråden Är alla barn nyfikna och frågar om allt möjligt?