• Donaldduck1234

    Säng för sexåring

    Hej,
    vi har ett rum på 8 kvm till dottern (litet, jag vet men det är den ytan vi har). För att spara lite yta funderar jag på någon slags ytterligare funktion på sängen, som i loftsäng eller förvaring under. Jag tycker att en loftsäng är för hög för en sexåring men en halvhög loftsäng (ex kura) känns lite för liten på något sätt, mer ör förskolebarn (även om åldersgränsen säger sex år). Tänker jag fel?
    ser gärna en säng på 105cm, men blir det för brett så blir det 90.

    hur har ni löst det med säng för skolbarnet därhemma, både ni med yta och ni mer compact living? Tips gärna!

  • Svar på tråden Säng för sexåring
  • BeBey

    Vi har också liten rum för sonen, som är precis 6 år. Också cirka 8kvm.
    Vi köpte vanliga säng 140x70cm från Jollyroom. 
    https://www.jollyroom.se/barnrummet/barnsangar-tillbehor/juniorsangar/enkelsangar/jly-dream-enkelsang-metall-70x140-creme

    Vet inte hur mycket möbler har ni i ett rum, men vår rum för nutiden ser ganska harmonisk ut. 

    Vi har säng, klädskåp, hög bokhylla (placerade där korgar med leksaker, dekorer och den har också 2 utdragbara lådor med leksaker). Ikea barnbord Kritter med 2 stolar Sundvik. Liten "nattbord" med 2 utdragbara lådor för pennor osv. Bokhylla "hus" från Jollyroom Alice and Fox. 
    Och några leksakslådor -under säng och ett par hörn.

  • Kammen320

    Hade köpt loftsäng från Ikea med inbyggd garderob o skrivbord under. Det är rätt höga kanter på den. Dottern började sova överst i våningssäng när hon var 4,5 år. Hon har aldrig trillat ner, hon rör sig iofs inte så mycket i sömnen. Vi har satt upp gardiner runt sängen också så det blir som en koja, det tycker hon är mysigt. Även undersängen där småsyskonen sover har gardiner. 

Svar på tråden Säng för sexåring