• Anonym (Drogmissbrukare)

    Behöver hjälp

    Min son 18 år bor hemma. Gör inget på dagarna. Har inga pengar alls. Han är drogmissbrukare och behöver hjälp. Han går inte med på frivillig hjälp och någon LVM får han inte. Soc säger att något måste hända trots att flera läkare skrivit orosanmälan och föreslagit LVM

    Han bor hemma. Han har inga pengar. Nu bråkar han med oss och vill ha pengar som vi vet går till droger. Igår hällde Han ett stort glas iskallt saft över mig. Han slog sönder ett tangentbord och hotade dessutom med att förstöra hela lägenheten om han inte får pengar. Vi har ringt polisen tidigare då han varit drogpåverkad men de släpper honom som samtidigt som de skriver till soc. men inget händer.Han frågar om pengar till både droger och saker. Han slår mig och slår sönder saker.

    Vad gör man? Vad hade du gjort?

  • Svar på tråden Behöver hjälp
  • Ikaros12

    Jag tycker att ni som lever nära eran son ska ta kontakt med någon organisation eller person som är kunniga på medberoende.


    Då det handlar om eran egen son som också bor hemma hos er, så är det extra viktigt att på professionell hjälp av sakkunniga. Det gäller både nu i den akuta situationen och hur ni ska förhålla er till eran sons missbruk i framtiden. Det finns väldigt mycket bra hjälp att få, men det kan vara en tuff resa ändå. Där ni behöver stöd och samsyn.

  • Anonym (Förstår)

    Tyvärr så är det ni kan göra, något av det svåraste en förälder kan göra. Skicka ut han ur hemmet o se till att han inte kommer tillbaka. 


    jag har gjort detta själv o vet precis hur svårt det är. Sen sa jag till honom att ordna tak över huvudet. Ett behandlingshem kan soc hjälpa till med i stort sett samma dag. ni kommer aldrig kunna hjälpa honom genom att låta er manipuleras på det här viset. Man måste tillslut göra en förändring, o med mer distans kommer ni också inse hur medberoende ni är. 


    jättesvår situation, jag vet 

  • Anonym (G.H.)
    Anonym (Drogmissbrukare) skrev 2024-03-06 12:39:33 följande:
    Behöver hjälp

    Min son 18 år bor hemma. Gör inget på dagarna. Har inga pengar alls. Han är drogmissbrukare och behöver hjälp. Han går inte med på frivillig hjälp och någon LVM får han inte. Soc säger att något måste hända trots att flera läkare skrivit orosanmälan och föreslagit LVM

    Han bor hemma. Han har inga pengar. Nu bråkar han med oss och vill ha pengar som vi vet går till droger. Igår hällde Han ett stort glas iskallt saft över mig. Han slog sönder ett tangentbord och hotade dessutom med att förstöra hela lägenheten om han inte får pengar. Vi har ringt polisen tidigare då han varit drogpåverkad men de släpper honom som samtidigt som de skriver till soc. men inget händer.Han frågar om pengar till både droger och saker. Han slår mig och slår sönder saker.

    Vad gör man? Vad hade du gjort?


    Det är tyvärr så att så länge han har tak över huvudet och får lagad mat och dessutom kan hota sig till pengar till droger så finns ju ingen anledning för honom att vilja förändra något. Ej heller för soc att ta tag i situationen. Det ni bör göra och faktiskt måste göra är att 1. Kasta ut honom 2. Polisanmäla allt hot och våld. 3. Informera soc att han nu står utan bostad. 

    Och stenhårt hålla fast vid det till han är redo att ta emot hjälp för sitt missbruk. Vill han fortsätta missbruka så får han göra det utan ert stöd. 
    När och om han är beredd att ta sig ur det så får han först då ert stöd igen. 
    Finns inget annat ni kan göra för att få till en förändring och soc gör inget så länge han för övrigt har en trygg tillvaro. 
Svar på tråden Behöver hjälp