• Anonym (Gilda)

    Eftervåld och föräldradagar

    Ska försöka göra en väldigt lång historia kort. Kan vara bra att veta att det finns flera år av våld och eftervåld i vår historia. 


    Min ex-man har styrt och ställt i många år kring våra barn som nu är i lågstadieåldern. Vi har gemensam vårdnad.

    Det är samma visa varje sommar när vi ska försöka kommunicera kring barnens sommarlov. Det funkar helt enkelt inte.

    Han brukar vilja ha barnen varannan helg, lite olika ibland mer ibland inte alls. Han styr och ställer som han vill, har alltid gjort. Ingen kan hjälpa oss, varken familjerätt eller socialtjänst. Han vill inte samarbeta alls.

    Problemet är att jag såklart inte kan vara ledig hela sommaren. Denna sommar är jag begränsad till endast tre veckor vilket innebär att barnen måste gå mycket på fritids. Jag har knappt några föräldradagar kvar, och dom jag har skulle jag gärna spara på eftersom dom ska räcka länge. 


    Han däremot, har jättemycket dagar kvar men vägrar föra över dagar till mig eftersom det är ?hans dagar?. Jag har försökt förklara att det är BARNENS dagar men det vill han inte lyssna på. 

    min fråga är, kan han på något sätt tvingas lämna ifrån sig föräldradagar till mig så barnen kan få ett riktigt sommarlov? Han vägrar ju ha barnen fler dagar så vad kan jag göra?

  • Svar på tråden Eftervåld och föräldradagar
  • Anonym (M)

    Nej, han inte tvingas lämna över sina föräldrardagar till dig. Du får bara acceptera att du aldrig kommer få hans dagar. Och förövrigt är det hans dagar, inte barnens dagar. Hans dagar som han kan ta ut, om han vill, för att vara föräldraledig  med sina barn. 

  • Anonym (Tina)

    Varför har ni inte schema fastlagt? Föräldradagarna är hans som du redan fått svar på. Om du har råd så kan du ju fråga om du får tjänstledigt någon vecka?

  • Agda90
    Anonym (Gilda) skrev 2024-03-05 23:19:43 följande:
    Eftervåld och föräldradagar

    Ska försöka göra en väldigt lång historia kort. Kan vara bra att veta att det finns flera år av våld och eftervåld i vår historia. 


    Min ex-man har styrt och ställt i många år kring våra barn som nu är i lågstadieåldern. Vi har gemensam vårdnad.

    Det är samma visa varje sommar när vi ska försöka kommunicera kring barnens sommarlov. Det funkar helt enkelt inte.

    Han brukar vilja ha barnen varannan helg, lite olika ibland mer ibland inte alls. Han styr och ställer som han vill, har alltid gjort. Ingen kan hjälpa oss, varken familjerätt eller socialtjänst. Han vill inte samarbeta alls.

    Problemet är att jag såklart inte kan vara ledig hela sommaren. Denna sommar är jag begränsad till endast tre veckor vilket innebär att barnen måste gå mycket på fritids. Jag har knappt några föräldradagar kvar, och dom jag har skulle jag gärna spara på eftersom dom ska räcka länge. 


    Han däremot, har jättemycket dagar kvar men vägrar föra över dagar till mig eftersom det är ?hans dagar?. Jag har försökt förklara att det är BARNENS dagar men det vill han inte lyssna på. 

    min fråga är, kan han på något sätt tvingas lämna ifrån sig föräldradagar till mig så barnen kan få ett riktigt sommarlov? Han vägrar ju ha barnen fler dagar så vad kan jag göra?


    Nej, socialtjänst och familjerätt kan inte tvinga honom. Men om det går till tinget och blir fastställt där och han bryter mot gällande schema då kan han få vite. Så ska du få ett fungerande umgänge är det nog den vägen du får gå. 

    När det gäller dagarna så tyvärr kan man inte tvinga honom till något. 

    Vad gäller din semester. Hur kommer det sig att du enbart kan få 3 veckor?
    Enligt semesterlagen har du rätt till 4 veckors sammanhängande semester under sommarmånaderna. 
  • Anonym (Realitet)

    Lägg inte energi på vad han gör eller inte gör. Utgå istället från hur läget ser ut och gör det bästa av det. Fritids brukar hitta på roliga aktiviteter på sommaren när det är få barn, så ha inte dåligt samvete för att barnen måste vara där. Kanske anordnar kommunen någon form av dagläger som barnen kan gå på en vecka? Kan de vara hos sina morföräldrar eller någon annan släkting i ett par dagar som omväxling?

  • Anonym (Sommarlov)

    Det finns så mycket mer man kan göra! 

    Kvällsutflykter - fixa kall mat och en cykeltur. Se till att det finns böcker att läsa. Leka med kompisar - kanske sova över hos någon kompis. 

    Kolla om kyrkan, kommunen eller en idrottsklubb har sommarläger för lågstadiebarn. (Här har exempelvis många fotbollsklubbar och friidrottsklubbar lägerdagar första veckan på sommarlovet). Bor ni på någon plats som har kollo så kan det också vara ett alternativ. 

    Dessutom ska man inte underskatta fritids. De brukar hitta på mycket roligt somman inte gör i vanliga fall. 

    Pga jobb hade mina föräldar inte så mycket semester när jag var liten men jag minns somrarna som roliga ändå. 

Svar på tråden Eftervåld och föräldradagar