• ebml22

    VAB och vardagspusslet: Hur delar föräldrar och partners upp ansvaret? Berätta om era egna erfarenheter.

    Vi är två studenter vid Linnéuniversitetet i Växjö som har fått i uppgift att genomföra en övningstuide i Sociologi där vi ska samla information på internet om ett valfritt ämne. Vi är själva föräldrar och kom därmed att bli intresserade av att lära oss mer om hur föräldrar fördelar och organiserar VAB (vård av sjukt barn) och andra hushållssysslor i hemmet. Beskriv gärna hur en typisk diskussion kring detta ser ut hemma hos er.

    Vi kommer enbart att använda svaren som en grund i vår uppgift och kommer att behandla alla uppgifter konfidentiellt.


    Tack på förhand för era bidrag och för att ni delar med er av era erfarenheter.


    //Emilia & Marika
  • Svar på tråden VAB och vardagspusslet: Hur delar föräldrar och partners upp ansvaret? Berätta om era egna erfarenheter.
  • Agda90

    VAB var enkelt. Min man tjänar dubbelt så mycket och jag trivdes inte på mitt jobb då så jag tog gladeligen så mycket av VABen jag kunde. När sedan jobb situationen förändrades för min del delade vi mer på det utifrån vad vi hade bokat i våra jobb kalendrar. Skulle jag på utbildning så stannade maken hemma.

    När det gäller hushållssysslor har vi aldrig diskuterat vem som gör vad. Har jag lagat maten har han diskat. Har jag tagit hand om tvätten har han röjt av huset. Jobbar han hemifrån hinner han köra två maskiner tvätt utan att det inkräktar på jobb.
    Kommer jag hem en timme tidigare kan jag dammsuga och plocka undan så att vi kan spendera med ledig tid tillsammans. 

    Vi har aldrig tjafsat eller bråkat om hushållssysslor eller vab eller vem som ska hämta och lämna barnen.

  • Anonym (delar)

    Vi har delat allt i vårt föräldraskap och hushållssysslor så gott det går. I perioder har kanske den ena gjort mer, och den andra i andra perioder. men på det stora hela har vi delat.

    Föräldraledighet: mamman hemma1 år, pappan hemma 9-10 månader + inskolningen på förskolan.

    VAB: delar på ett ungefär, men det kan vara en diskussion om vilken dag pga möten eller annat viktigt på jobbet.

    Jag har ett mer styrt arbete (vård med bokade patienter), så jag har svårare att komma ifrån oplanerat, men lättare att vara borta om det är lite framförhållning. Min man har rest en del i sitt jobb, men då kunnat ta ut komp och vara hemma mer vid andra tillfällen. 

    Hemmet/rutiner: ofta har en varit kvar på morgonen och sköter då frukost, påklädning annat morgonbestyr, och den andra kommer hem tidigare och fixar då middag och sånt. Vem som gjort vad har varierat genom åren. 

    Övrigt hemarbete delas upp allteftersom, typ om du dammsuger så storhandlar jag, jag har lagt in en tvätt, kan du hänga den senare? Vi har sällan eller aldrig bråkat om sånt, utan mest dialog om vad som behöv just nu, och vem som hinner göra det. 

Svar på tråden VAB och vardagspusslet: Hur delar föräldrar och partners upp ansvaret? Berätta om era egna erfarenheter.