• Patton

    Arbetslös och deprimerad, hur hade ni gjort?

    För några år sen gick jag en yrkesutbildning efter att ha delat ut tidningar och annat i många år. Var helt enkelt trött på att leva på existensminimum och tänkte att jag nu äntligen skulle komma igång med livet. Tyvärr gick det inte riktigt som jag tänkt mig. Jag hittade visserligen ett jobb till slut, men först 1,5 år efter examen, och det bara på visstid. Efter det hoppade jag på ett längre vikariat och fullföljde kontraktet som gick ut i augusti. Tänkte att jag säkert skulle kunna hitta något relativt snabbt, men lik förbannat sitter jag fortfarande här sysslolös åtta månader senare. Får någon intervju ibland, men inget konkret och går det bra på första intervjun faller jag på fjärde istället (av någon anledning går allt via bemanningsföretag, varför jag behöver ta mig igenom 2-4 intervjuer varje gång). Min plan nu är att ta ett jobb som cykelbud för att dryga ut aktivitetsstödet. Har knappt råd med hyran längre. 


    Jag funderar ibland på att försöka utbilda mig till något annat, men har tyvärr bara ett års CSN kvar att ta av. Har ingen aning om hur jag ska komma fram i livet. Närmar mig fyrtio men saknar all form av kapital, har inget körkort och kan drömma ens om att besöka Ullared i sommar. Är väldigt deprimerad f.n. men vill ändå kunna tro att det kan lösa sig på något sätt.


    Tips?

  • Svar på tråden Arbetslös och deprimerad, hur hade ni gjort?
  • ilovesox

    Vad jag hade gjort? jag ska nog berätt vad jag har gjort. Jag är 19 år gammal och förr några månader sedan så var jag i en väldigt liknande sits till din. du behöver först sluta tycka synd om dig själv och se på din situation som en sorglig sak om dig själv. du behöver fixa ditt liv, du måste söka jobb, detta innebär lägga tid och engagemang i det, du får fixa ditt cv och personliga brev till topp. du behöver söka till allt möjliga jobb ävenfast jobben kan låta besvärliga, det är akut i din sits. Jobb som är ganska enkla att få är äldreomsorg, säljare och medarbetare inom snabbmatsbranschen. när du får jobb, då kan det bli aktuellt att söka distans kurser som du kan ta för ett bättre i framtiden. 

  • enfunderandeman

    Det kommer inte bli bättre tyvärr. Speciellt inte så länge en höger regering har makten. Jag säger inte att sossarna, gör det så mycket bättre nu. Men det är ju dom som mer eller mindre skapat rättigheter för vanliga arbetare. Sett till att fack finns osv.

    Får högern bestämma, vill det ta bort facken och alla typer av rättigheter för den som arbetar. Dessutom är dom oerhört sugna på att dumpa löner. Problemet med det, är att det kommer skapa ännu mera fattigdom och en osäker arbetsmarknad. Det här med sänkt a-kassa, som dom vill införa nästa år. Ör ju bara ett steg till att arbetsgivare ska kunna dumpa löner och få så billig arbetskraft som möjligt. Dom vill att folk ska känna sig så pressade att dom tar vilket skitjobb som helst. Vilket inte kommer göra så att fler får jobb. Detta finns det forskning på. Men det ignorerar regeringen. Även hur man ska lösa 150.000 lediga jobb, på en ca 350.000 arbetslösa i landet. Galenskap.

    Grunden är och borde ju fortfarande vara att man får en så pass skälig lön. Att man klarar av att leva på den. Kunna betala hyra, mat och räkningar. Det kan man kyssa adjö, om dom får fortsätta som dom vill. Vad andra glömmer, är att det inte enbart kommer drabba arbetslösa om löner dumpas. Även dom som arbetar kan få sämre lönevillkor. Om marknaden släpps helt fri med just fri lönesättning. Kollektivavtal och annat finns ju av en anledning. 

  • enfunderandeman

    Arbetsmarknaden är inget vidare längre, och bemanningsföretag har väldigt ofta orealistiska krav på jobb som oftast inte betalar speciellt bra till att börja med. En del rekryteringar och personlighetstester och annat. Är rena tramset. Återigen det finns inga vetenskapliga belägg för att personlighetstester fungerar. Det säger ingenting egentligen. Då en person kan misslyckas på tester, men fortfarande vara korrekt för jobbet. Hela systemet nu är alldeles för invecklat.

    Många löner  är till för ungdomar och yngre personer. Helt ok om man är helt ny på arbetsmarknaden eller bor hemma utan krav på att betala för sig.

    Inte för folk runt 35-60 som har hyra att betala, räkningar och annat.  Jag menar, jag kan ta ett exempel. Ett jobb jag hade för 10 år sedan. Har samma timlön idag. Lönerna i Sverige har stått stilla för länge. Och det märks speciellt nu under inflationen.

    Sök dig till sjukvården. Det är det enda stället där dom alltid behöver folk.  Att stå på Donken är ett första jobb för ungdomar 16-25 där.

  • Feminina

    Hoppa in på timmar i förskola? Där är personal ofta sjuka. 


    Sen plugga till något inom barnomsorgen eller sjukvården. 

  • Tow2Mater

    Tidningsbud är ju bara deltid, så förstår du inte tjänade mycket. 


    Om du bara har ett års csn kvar efter en yrkesutbildning, var den utbildningen på gymnasienivå eller högskolenivå? Man får väl typ 5-6 års csn på vardera stadie? Vad har du slösat dessa år på om du inte tagit mer än en examen? 


    Söker du jobb i hela landet? 


    Alternativet att studera deltid medan du jobbar (när du hittar jobb) finns ju alltid. Många utbildningar finns på distans. 

  • gabi1969

    Att tjäna 25000 kr i månaden som ?vuxen? är ett skämt. Det blir inte ens 20,000 efter skatt. Det blir inget bra liv med en sådan lön. 


    man sliter ca 40- timmar i veckan 5 dagar i veckan. Man kommer hem och är helt slut. Trött sur och grinig.

    man kämpar med räkningar. Ofta är det även så att dessa 25,000 kr:s jobb är tråkiga tunga trista. Alla på jobbet är sura och det skapar ännu mer otrivsel. 

    man har boendekostnad telefon bredband försäkringar transportkostnader typ bil bensin servis skatt reperationer.

    man har matkostnader kläder skor frisör tandvård man har kostnader som är presenter till barn släktingar   Man kan ju inte sluta köpa presenter till sina barn och partner  

    barnen har aktiviviter/hobby  

    redan här är lönen slut med marginal. Då har jag inte räknat med sina egna hobbies och sparande eller övriga oväntade kostnader  


    Arbetar man heltid oavsett bransch ska män kunna unna sig  ett restaurangbesök, bio, något evenemang typ Hockeymatch teater eller en fika och ändå kunna spara några 1000-lappar. 


    Man ska inte oroa sig. 


    idioter finns det som inte ens skulle klara sig på 35,000 i månadslön. 

Svar på tråden Arbetslös och deprimerad, hur hade ni gjort?