• Zaro

    Skriker prematura direkt?

    Hej!
    Pga för lite fostervatten sen rul och nu för kort livmoderhals i vecka 29 får vi se om vår bebis ens klarar av att vara kvar i magen till vecka 34-36 som läkarna satsat på. Undrar oavsett vaginal förlossning eller kejsarsnitt om prematura barn i regel skriker direkt när de kommer ut från magen? Eller vad kan man förvänta sig? Känns som att det blir det första tecknet, särskilt för vår bebis som kanske inte har lugnmognad pga för lite fostervatten och då finns inget att göra. Men antar att man behöver vänta lite på vissas skrik om de är medtagna?

  • Svar på tråden Skriker prematura direkt?
  • Anonym (Love)

    Kan inte minnas att våran skrek överhuvudtaget första tiden. Gnydde lite kanske. 


    Mitt vatten gick v 29, födde 4 dagar senare.


    Då hade jag hunnit få sprutorna för lungmognad, och sonen andades själv utan cpap från andra dagen. 

    Minns att jag fick upp honom på bröstet direkt, men ganska snart sprang dom iväg med honom och jag såg honom inte förren typ 5 timmar senare när jag blivit sydd osv och själv kunde gå till neo. 


     


     

  • Zaro
    Anonym (Love) skrev 2024-03-04 12:44:45 följande:

    Kan inte minnas att våran skrek överhuvudtaget första tiden. Gnydde lite kanske. 


    Mitt vatten gick v 29, födde 4 dagar senare.


    Då hade jag hunnit få sprutorna för lungmognad, och sonen andades själv utan cpap från andra dagen. 

    Minns att jag fick upp honom på bröstet direkt, men ganska snart sprang dom iväg med honom och jag såg honom inte förren typ 5 timmar senare när jag blivit sydd osv och själv kunde gå till neo. 


     


     


    Jaha! Men det låter ju positivt att du hann få kortison och att han kunde andas så bra själv. Vad berodde den tidiga förlossningen på? Var det inte jobbigt att vänta i fem timmar, eller var den andra föräldern om det finns en med honom då? Födde du vaginalt eller blev snittad?
  • Anonym (Love)
    Zaro skrev 2024-03-04 12:58:26 följande:
    Jaha! Men det låter ju positivt att du hann få kortison och att han kunde andas så bra själv. Vad berodde den tidiga förlossningen på? Var det inte jobbigt att vänta i fem timmar, eller var den andra föräldern om det finns en med honom då? Födde du vaginalt eller blev snittad?

     


    Har inte fått veta vad som gjorde att förlossningen startade så tidigt. 


    Nej det var inte särskilt jobbigt, jag var rätt slut efter haft värkar ca ett dygn, som dom dessutom hela tiden försökte stoppa, så jag vill minnas att jag blev sydd, sov lite och duschade innan jag blev utskriven. Den andra föräldern var med honom hela tiden. 


    Födde vaginalt.  

  • Zaro
    Anonym (Love) skrev 2024-03-04 13:29:25 följande:

     


    Har inte fått veta vad som gjorde att förlossningen startade så tidigt. 


    Nej det var inte särskilt jobbigt, jag var rätt slut efter haft värkar ca ett dygn, som dom dessutom hela tiden försökte stoppa, så jag vill minnas att jag blev sydd, sov lite och duschade innan jag blev utskriven. Den andra föräldern var med honom hela tiden. 


    Födde vaginalt.  


    Men det låter ju fantastiskt ändå! Hur mår du nu? Hur gammal är barnet och mår det bra?
  • Anonym (Love)
    Zaro skrev 2024-03-04 14:11:19 följande:
    Men det låter ju fantastiskt ändå! Hur mår du nu? Hur gammal är barnet och mår det bra?

    Han är 7 år, så jag har helt klart hunnit återhämta mig  


    Han mår toppen, det har aldrig varit något "fel" på honom, enda som märktes vara att han var väldigt liten första åren. Vid ungefär 5 års ålder var han ikapp jämnåriga i tillväxt.

    Vi blev kvar på neo i 5 veckor, bara för att dom aldrig släpper hem barn innan v 34, men under hela tiden så var han komplikationsfri och andades själv. Sondmatades tills han var 7-8 veckor eller nått sånt.   

  • Zaro
    Anonym (Love) skrev 2024-03-04 14:26:18 följande:

    Han är 7 år, så jag har helt klart hunnit återhämta mig  


    Han mår toppen, det har aldrig varit något "fel" på honom, enda som märktes vara att han var väldigt liten första åren. Vid ungefär 5 års ålder var han ikapp jämnåriga i tillväxt.

    Vi blev kvar på neo i 5 veckor, bara för att dom aldrig släpper hem barn innan v 34, men under hela tiden så var han komplikationsfri och andades själv. Sondmatades tills han var 7-8 veckor eller nått sånt.   


    Vad fint att höra och tack för att du delar med dig! Det ger hopp. Jag bara hoppas vår pojkes lungor fungerar trots den tidiga och långvariga bristen på fostervatten... Det är vårt första barn och vi har längtat så länge. Hjärta
  • Anonym (Lis)

    Kan inte minnas att mina barn skrek direkt de kom ut, inte så som de gör på film iallafall. De lät väl lite och rörde sig, födda i v42 båda två. Så jag tycker inte du ska bli rädd om det inte kommer ett illvrål direkt, för även fullgångna barn skriker inte för full hals.

  • Zaro
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-05 00:08:07 följande:

    Kan inte minnas att mina barn skrek direkt de kom ut, inte så som de gör på film iallafall. De lät väl lite och rörde sig, födda i v42 båda två. Så jag tycker inte du ska bli rädd om det inte kommer ett illvrål direkt, för även fullgångna barn skriker inte för full hals.


    Tack snälla för ditt svar, betryggande att höra!

    En till fråga. På neo antar jag att bägge föräldrar blir inlagda men om jag blir inlagd idag för att de ska skjuta på förlossningen, blir min sambo inte inlagd då? Känns så ensamt.
  • Anonym (Lis)
    Zaro skrev 2024-03-05 06:06:11 följande:
    Tack snälla för ditt svar, betryggande att höra!

    En till fråga. På neo antar jag att bägge föräldrar blir inlagda men om jag blir inlagd idag för att de ska skjuta på förlossningen, blir min sambo inte inlagd då? Känns så ensamt.
    Vet ej. Kanske inte hela tiden. Vid min igångsättning(under covid) fick pappan vara med från början, den tog två dygn från inskrivning till att barnet kom.
  • Anonym (Love)
    Zaro skrev 2024-03-05 06:06:11 följande:
    Tack snälla för ditt svar, betryggande att höra!

    En till fråga. På neo antar jag att bägge föräldrar blir inlagda men om jag blir inlagd idag för att de ska skjuta på förlossningen, blir min sambo inte inlagd då? Känns så ensamt.

    Även om det känns ensamt så skulle jag nog be den blivande pappan på att ägna tiden åt att förbereda er för nyfödd, men framförallt tid på neo. 


    Skulle det vara så att ni hamnar på neo, vilket ändå är troligt, så är det guld värt att ha kläder tvättade och matlådor lagade, så att man inte behöver fokusera på sånt också. (och hamnar ni inte på neo så är det ändå rätt nice att ha när man kommer hem med nyföding). 


     

  • Zaro
    Anonym (Love) skrev 2024-03-05 14:42:23 följande:

    Även om det känns ensamt så skulle jag nog be den blivande pappan på att ägna tiden åt att förbereda er för nyfödd, men framförallt tid på neo. 


    Skulle det vara så att ni hamnar på neo, vilket ändå är troligt, så är det guld värt att ha kläder tvättade och matlådor lagade, så att man inte behöver fokusera på sånt också. (och hamnar ni inte på neo så är det ändå rätt nice att ha när man kommer hem med nyföding). 


     


    Tack för tipsen!
    Jag slapp bli inlagd idag men blir följd igen på fre. De satsar på att få ut honom v 34 och lägga in oss oavsett pga komplikationerna. Vi har tänkt just tvätta och handla och så inför det men man vet ju aldrig när det smäller till så det är en bra idé.
Svar på tråden Skriker prematura direkt?