• sommar2019juni

    Semester innan födelse

    Hej!

    Jag och min sambo väntar vårt första barn 27 juli och våra arbetsgivare har börjat hinta att de är dags planera för kommande semester osv.

    Har ett kontorsjobb så har svårt tro att jag skulle bli beviljad graviditetspenning. 

    Hur hade ni gjort inför BF? har 25 semesterdagar per år.
    Har ni tagit ut semester 4v som jag brukar? hade ni sparat? hade ni använt föräldradagar innan födsel? 

    Har inte så bra koll men hade gärna fått lite hjälp vad som blir smartast för oss :)

  • Svar på tråden Semester innan födelse
  • MsM84

    Mår du bra hade jag tagit semester från början av juli om jag var dig och fyra veckor framåt. Skönt att hinna släppa jobbet och komma ner i varv, men ändå inte vara hemma för länge. Det är mentalt påfrestande att gå och vänta på att förlossningen ska börja. Jag hade tagit fyra veckors semester då man måste ta ut fyra veckor varje år, men bra att spara resterande dagar då du inte kommer ha fullt antal semesterdagar nästa år.

  • FruFarfalle

    lägg lite ledigt innan, 2-3 veckor tyckte jag var lagom. Jag tog semestern först men i år skulle jag lägga semestern i december istället och ta föräldraledigt.

    då får du betald lön på de röda dagarna vilket du inte får om du är föräldraledig. Man sparar på så sätt både föräldradagar och semesterdagar men får mer pengar. På vårt jobb är det även några klämdagar runt jul som man får betalt på.

    på mitt jobb skulle man kunna lägga in om 17 semesterdagar 2/12-3/1
    men då även få betalt för 23, 27 och 30 december (klämdagar) och 24,25,26 och 31 (röda dagar) 

    men kolla upp om du får extra betalt av jobbet under föräldraledigheten (brukar vara 10%). i vissa avtal får man bara betalt för ?1 period? och då är det inte bra att bryta föräldraledigheten med semester mitt i. 


     

  • sommar2019juni
    FruFarfalle skrev 2024-03-04 09:30:26 följande:

    lägg lite ledigt innan, 2-3 veckor tyckte jag var lagom. Jag tog semestern först men i år skulle jag lägga semestern i december istället och ta föräldraledigt.

    då får du betald lön på de röda dagarna vilket du inte får om du är föräldraledig. Man sparar på så sätt både föräldradagar och semesterdagar men får mer pengar. På vårt jobb är det även några klämdagar runt jul som man får betalt på.

    på mitt jobb skulle man kunna lägga in om 17 semesterdagar 2/12-3/1
    men då även få betalt för 23, 27 och 30 december (klämdagar) och 24,25,26 och 31 (röda dagar) 

    men kolla upp om du får extra betalt av jobbet under föräldraledigheten (brukar vara 10%). i vissa avtal får man bara betalt för ?1 period? och då är det inte bra att bryta föräldraledigheten med semester mitt i. 


     


    Tack för ditt svar! 

    Precis, jag får 10% av företaget jag arbetar på, och har inte ens tänkt på att de då inte är smart bryta in med semester mitt i.

    Då är de ju bättre ta semester innan BF och sedan gå på föräldraledighet, för att sedan min sambo då kan ta sem vid jul så vi får ledighet tillsammans.

    Funderade där ett tag att gå på semester från veckan efter midsommar och 4v framåt, vilket hade inneburit att sedan ta ut två veckor föräldraledigt innan BF, men kanske är smart spara dom dagarna då.
    Kändes bara lite som Once In A Life Time att ha möjlighet vara långledig.
  • FruFarfalle
    sommar2019juni skrev 2024-03-04 09:48:32 följande:
    Tack för ditt svar! 

    Precis, jag får 10% av företaget jag arbetar på, och har inte ens tänkt på att de då inte är smart bryta in med semester mitt i.

    Då är de ju bättre ta semester innan BF och sedan gå på föräldraledighet, för att sedan min sambo då kan ta sem vid jul så vi får ledighet tillsammans.

    Funderade där ett tag att gå på semester från veckan efter midsommar och 4v framåt, vilket hade inneburit att sedan ta ut två veckor föräldraledigt innan BF, men kanske är smart spara dom dagarna då.
    Kändes bara lite som Once In A Life Time att ha möjlighet vara långledig.

    Om det är smart eller inte beror på vad som gäller. På mitt jobb kan man bryta perioden med tex semester och få ersättning för flera perioder föräldraledigt medans för min man går det inte. 


    ja, det är ju så svårt att veta när bebisen föds. och bra att vila upp sig. Men det kan vara skönt att ha något att göra för den tiden där man går och väntar är otroligt långsam. Jag skulle inte ta fullt så länge men det avgör du bäst själv :)
    men se till att din sambo är ledig nån vecka eller två för annars blir det väldigt tråkigt. Då kan han ta hand om dig lite med ;)

    Min man jobbade fram tills vårt barn föddes och var sen ledig 7 veckor efter förlossningen vilket behövdes men det var tråkiga juliveckor för mig att gå och vänta hemma själv i värmen. 

  • MsM84

    Kan tillägga att som höggravid har jag knappt orkat göra  något och vill inte åka för långt bort så det är inte särskilt roligt att vara ledig. Därför hade jag valt att inte ha jättelång semester. Har också känt att när jag slutat arbeta och inte måste orka med saker längre har energin tagit slut. För din partner hade jag prioriterat att vara lediga tillsammans efter bebis fötts så jag hade tagit ut hans semester i augusti.

Svar på tråden Semester innan födelse