• Anton86a

    Byta jobb efter kort period? Ångest

    Hej,
    Känner mig så vilsen och behöver bolla med någon.
    För ett år sedan bytte jag arbetsgivare. Lönen blev högre, arbetsuppgifterna nya, företaget tillverkar roliga produkter, trygg anställning men ca 40 min längre till jobbet enkelresa. Arbetar enbart 2 ggr per vecka från kontoret och resten hemma, så restiden spelar inte så stor roll egentligen.
    Bytte från den gamla arbetsgivaren för jag hade varit där i många år (uppåt 10 år) och kände det inte längre så utvecklande.

    På den nya arbetsplatsen har jag betydligt mer ansvar. Arbetsuppgifterna är dock väldigt röriga och otydliga. Detta skapar mig en enorm stress och ångest att jag väldigt sällan kan koppla bort jobbet. Trivs inte helt enkelt.

    Har varit på den nya arbetsplatsen i endast ett år. Är det för tidigt att byta eller ska man hålla ut? Kan tillägga att vi har två barn i förskoleåldern, så vardagsstress är inte någon bristvara :)

  • Svar på tråden Byta jobb efter kort period? Ångest
  • Hjelm

    Ett år bör ändå vara tillräckligt lång tid för att komma över "barnsjukdomarna" med ett nytt jobb och skapat en bild av arbetsplatsen. Känner du efter ett år att du inte trivs och mest upplever negativ stress är det absolut dags att byta arbete. Jobbet är den plats vi tillbringar större delen av vårt vakna liv på - vi måste trivas.

  • Pennypacker

    Du ska tänka på dig själv. Se det proffesionellt. Det är inte personligt.... På samma sätt som att en arbetsgivare kan säga upp dig på grund av omstrukturering/dålig ekonomi etc.

  • Anonym (Linn)

    Att det innebar lång pendling varje dag visste du ju när du tackade ja.

    Likaså att högre lön också brukar betyda större ansvar.

    Rörighet och otydlighet är däremot riktiga arbetsproblem.

    Bara du kan avgöra vad som är bäst för dig. Hur mycket den högre lönen och eventuell status är värd kontra restid, pendlingskostnader och skillnad i arbetsglädje.

    Finns inga perfekta omständigheter, så du får bestämma vad som är bäst för dig.

Svar på tråden Byta jobb efter kort period? Ångest