• OlManH

    Gravidillamående, hur hjälpa som partner

    Ni som gått igenom graviditet & lidit av illamående under den, vad för hjälp önskar ni att ni fått av er man under graviditeten?
    Jag som man känner mig handfallen. Försöker ju göra allt man kan för att underlätta men hade varit fint med tips/idéer så man kan överraska & ta det extra steget (visa uppskattning).

  • Svar på tråden Gravidillamående, hur hjälpa som partner
  • Agda90

    Jag förstår att du vill överraska men det bästa du kan göra är att FRÅGA henne vad hon behöver. Du kanske tycker att fotmassage är något som hon borde få men hon å andra sidan kanske där och då blir illamående av fötter om du förstår vad jag menar

    Min man sa att han ALDRIG skulle köra till affären bara för att jag hade cravings. Vem var det som slirade in på icas parkering fem minuter innan de stängde och skulle köpa tre paket bravo aplesinjucie? Jo han! Och hade han kommit hem med något annat än BRAVO juice hade jag spytt för det var den enda juicen som fungerade. 

    Så det allra bästa du kan göra för din gravida partner är att ha en bra dialog med henne. Hennes behov kan ändras vecka från vecka. Ena dagen kanske hon längtar efter en promenad i skogen tillsammans med dig och nästa att gråta mot din axel för att den tredje vilja ligga bänkad i soffan och titta på en dålig film och den fjärde dagen äta sushi. 

    Prata med varandra och njut av den tiden ni har framför er nu!!

    Och dokumentera!!! Skriv dagbok på hur allt går framåt, hur ni mår och vad ni känner. Mina barn har frågat mig så många gånger om hur det var när jag var gravid med just dem! 

  • Fjäril kär

    Oerhört svårt att ge råd då alla mår olika illa och olika saker hjälper och andra självklara tips hjälper kanske inte alls.  Jag förstår din känsla där. 

    Men när jag mådde som mest illa var även luktsinnet påverkat så dofter gjorde mig ännu mer illamående.  Starka tvålar, parfymer, stekt mat , kaffe och till och med mitt vanliga schampo och tvättmedel fick mig att kvälja.  Kan ju vara bra att ha i åtanke kanske .

    Mat överlag kan vara svårt att få i sig. Både doft, konsistens,  stark mat och varm/kall mat kan påverka . Jag levde på filmjölk, apelsiner och bubbelvatten första veckorna.  Så kanske inte planera värsta fancy måltiderna när det är som värst om hon inte klarar av att äta.  

    Sova hjälpte mig mycket.  Illamående tröttar ut . Så avlastning och erbjud  vila. Jag kunde nästan somna ståendes ibland och typ 3 min efter jag satt mig i soffan. Min man lät mig sova. Ta det lugnt med att boka in saker och ta ner tempot. 

    Frisk luft och svalt inne var en hit för mig.  Ett fönster öppet i sovrummet,  lagom svalt inne . Värme kan öka Illamående.  

    Dricka. Mår man så illa att man kräks tappar man vätska och kan må ännu mer illa. Då behöver man dricka. Vätskeersättning är bra. Det kan man skeda i sig. Dricka överlag är bra. Påminn henne om att dricka. Vatten är bäst men vad som helst funkar. Överlag så är det viktigt att ha koll på att man dricker ordentligt vid illamående.  

    Småäta funkade för mig bättre än rena måltider ibland.  Gurkstavar, morötter,  frukt, knäckebröd,  skorpor, kex, ostbitar.. hade oftast en burk i kylen redo så jag kunde få i mig .  Kunde dämpa det värsta illamåendet och hålla blodsockret på bra nivå. 

  • Jemp

    Avlastning till att börja med. Sen håller jag med om att du behöver fråga. Är man illamående på morgonen kan det tex hjälpa med ett glas juice innan man går upp (men säkert helt fel för andra, vad som triggar är så individuellt).

    Sen kan det vara diverse olika saker. Jag har inte haft jättestora problem med just illamående men pastarester i vasken klarade jag verkligen inte av som gravid. Sen hade jag andra problem istället, tex foglossning. 

  • Anonym (Anette)

    Bästa tipset jag har är att verkligen vara lyhörd för hur hur hon vill ha det och framförallt kommunicera med henne .  Jag var en sån där som mådde så olika från dag till dag och det som funkade igår gick inte alls dagen efter. Vissa dagar ville jag bara sova, andra dagar kräktes jag av allt och vissa dagar var jag pigg och glad men kunde inte äta annat än ostbågar och skinkpizza. Och så fortsatte det i tre månader.  Jag tappade både lust, ork och humör av illamående och kastades mellan olika känslor hela tiden och det styrde ju vad jag kunde äta,  ville ha och kunde stå ut med.  Något däremot som höll i sig hela tiden jag mådde illa var motvilja mot närhet. Kramar,  mysa, sitta nära , hålla hand eller bara stryka en axel var bara NEJ.  Jag vägrade. Närhet var jobbigt och gav ångest. Det var till och med jobbigt att besöka barnmorskan och ta blodtrycket .  Detta släppte nånstans halvvägs in i graviditeten.

  • OlManH

    Tack för alla svar! :)
    Givetvis pratar jag med henne och försöker på alla sätt!
    Tänkte att alla har säkert olika erfarenheter så om jag kan göra något ingen av oss tänkt på för henne så hade det varit en fin gest. Hon bär ju minst sagt det tunga lasset!

  • Maymom

    Avlasta så hon slipper alla måsten.
    Sea band-åksjukearmband funkade rätt bra för mig.
    Citronvatten har jag hört nån som drack.
    Lukta på ett grönt äpple hjälpte nån annan.
    Jag smååt hela tiden, knäckebröd, mackor majskakor mm.
    alla är olika, hitta hennes grej.

  • Anonym (A)

    Jag mår riktigt illa och är riktigt trött.


    Småäta hjälper mig, och citronvatten. Det jag uppskattar som min man gör:
    - Hjälper mig så att jag kan sova otroligt mycket
    - Går till affären och köper citroner och vad än jag kan tänkas tycka är okej att äta när jag mår illa
    - Visar tålamod och hjälper mig med mina skuldkänslor över att jag är en trist partner :)

  • OlManH
    Maymom skrev 2024-03-01 17:26:00 följande:

    Avlasta så hon slipper alla måsten.
    Sea band-åksjukearmband funkade rätt bra för mig.
    Citronvatten har jag hört nån som drack.
    Lukta på ett grönt äpple hjälpte nån annan.
    Jag smååt hela tiden, knäckebröd, mackor majskakor mm.
    alla är olika, hitta hennes grej.


    Tack för svar! Ska köpa åksjukeband direkt apoteket öppnar här!
  • OlManH
    Anonym (A) skrev 2024-03-01 17:34:20 följande:

    Jag mår riktigt illa och är riktigt trött.


    Småäta hjälper mig, och citronvatten. Det jag uppskattar som min man gör:
    - Hjälper mig så att jag kan sova otroligt mycket
    - Går till affären och köper citroner och vad än jag kan tänkas tycka är okej att äta när jag mår illa
    - Visar tålamod och hjälper mig med mina skuldkänslor över att jag är en trist partner :)


    Tack för svar 🙌
Svar på tråden Gravidillamående, hur hjälpa som partner