• tikki masala

    Hur får ni era barn att läsa frivilligt?

    Min son 9 år gammal hatar att läsa. Han läser jättebra och har svåraste boken i skolan men han hatar att läsa. Jag har dock lyckats få honom att börja läsa första sidan när jag läser godnattsagan. Annars är det krig när det kommer till att läsa hemma. Hur gör ni för att motivera era barn? Eller tvingar ni dem rent av? 


    Sonens kompis måste läsa böcker minst en timme varje dag. 


    känns som jag har det väldigt tufft att tjata på att han ens ska läsa sin skolläxa. 


    Tips mottages gärna!


     

  • Svar på tråden Hur får ni era barn att läsa frivilligt?
  • BuoBä

    Finns det inget han gillar att läsa eller är intresserad av? Fotboll, dinosaurier, pokemon, hundar, serietidningar, spöken?..

    Gå till biblioteket och fråga en bibliotekarie. De brukar ha bra boktips.

  • Fjäril kär

    För att väcka läslust behöver man hitta rätt sorts motivation. 
    Att läsa för läsandets skull gör väl inte ens du själv så varför måste han? 

    Mina barn blev intresserad av att läsa för att dom såg mig läsa både böcker och tidningar.  Jag tog med dom på museer av olika slag och vi läste foldrar och infortionstexter på skyltar tillsammans.  Jag köpte böcker från museer om ämnena vi sett och läste dom själv. Jag älskar historia och tycker det är kul . Jag har läst alla möjliga och omöjliga böcker för mina barn , ibland Alfons , ibland om Sveriges regenter, ibland serietidningar,  ibland om Titanic... osv. Och när dom blivit större har läsningen anpassats till deras intressen. 

    VILL din son läsa? Vad är han i så fall intresserad av?  Ibland är det bättre att börja läsa serietidningar för att bli sugen på en bok. 

  • Medborgare

    Jag har alltid läst för mina barn sedan de var små, så de har upplevt mycket läsglädje innan de ens kunde läsa själv. Så det var aldrig några problem med läsläxor eller att läsa för sitt eget nöjes skull. 

  • Emmo77

    Ett tag hade vi så vi läste innan dags att sova  men inte nu längre. 
    Känner att min son är såpass bra på att läsa, läser i skolan och tänker det kommer en dag när han kommer välja läsa hemma igen. 
    Så han måste inte läsa hemma, precis som ej tvingar honom räkna matte el annat. 

  • tikki masala

    Min son vill inte läsa någonting överhuvudtaget. Förutom då första sidan när jag läser på kvällen. Inte serietidningar ingenting. Inte ens sånt han är intresserad av. 


    så man ska inte läsa minst 15 minuter varje dag som skolan vill att man gör? 


     

  • MsM84

    Jag tror inte på tvång. Min 8-åring ska läsa läsläxan ca 4 ggr/vecka, i övrigt tvingar vi inte fram läsning. Kan däremot tänk mig framöver att uppmuntra läsning typ skaffa lockande böcker och kanske ge någon belöning om hela läses. Dock inte aktuellt idagsläget.

  • Mimosa86

    Veckopengen är kopplad till hur väl läxorna sköts. Därutöver brukar både jag och mannen ligga bredvid barnen och läsa. Dvs ena barnet läser sin bok och jag läser min bok bredvid. Ibland med en kopp te. Jättemysig lässtund.

  • Fjäril kär
    tikki masala skrev 2024-02-29 16:43:39 följande:

    Min son vill inte läsa någonting överhuvudtaget. Förutom då första sidan när jag läser på kvällen. Inte serietidningar ingenting. Inte ens sånt han är intresserad av. 


    så man ska inte läsa minst 15 minuter varje dag som skolan vill att man gör? 


     


    Om han är duktig på att läsa i övrigt och inte behöver extra läsning av den orsaken är läxor tillräckligt för att räknas som 15 min läsning.  
    Fortsätt däremot med läsning på kvällen som ni gör nu. Men I övrigt så tvinga inte honom att läsa för då kan det bli en spärr för honom att ens börja. 

    Han är bara 9 år och har gott om tid på sig att hitta lusten att läsa.
  • OlgaElvira

    Min erfarenhet är att barn inte gör som man säger de gör som man gör. Hur ofta ser han att ni föräldrar läser? 

  • Jemp
    tikki masala skrev 2024-02-29 16:43:39 följande:

    Min son vill inte läsa någonting överhuvudtaget. Förutom då första sidan när jag läser på kvällen. Inte serietidningar ingenting. Inte ens sånt han är intresserad av. 


    så man ska inte läsa minst 15 minuter varje dag som skolan vill att man gör? 


     


    Vad har ni provat? Vad är han intresserad av? Hur ofta är ni på biblioteket och väljer nya böcker?

    En sida läsning per dag plus läsläxa är väl jättebra med de förutsättningarna.

    Liksom övriga tror jag inte heller man hittar läsglädje genom tvång. 


     

  • TvillingmammaVästgöte

    Bonus i form av 100 kr per läst bok, funkade för oss, för att få vår son att läsa. Dottern fick också förstås men till slut fick vi sluta ge henne denna bonus, det blev för dyrt?.

    Ibland läste vi också tillsammans med sonen vi läste högt varannan sida och han varannan sida. 

    Detta var rätt sent, i åttan, när läraren lyfte att sonen läste för långsamt och knaggligt. 

  • tikki masala
    OlgaElvira skrev 2024-02-29 17:06:00 följande:

    Min erfarenhet är att barn inte gör som man säger de gör som man gör. Hur ofta ser han att ni föräldrar läser? 


    Hans pappa läser aldrig men jag läser heeela tiden. 
  • Mabel

    Jag mutar friskt. Skriver upp lästa böcker på en lista och har belöningar för visst antal lästa böcker.

    Hitta rätt böcker förstås. Gärna prata med en bra bibliotekarie och få tips. 

  • Tow2Mater
    tikki masala skrev 2024-02-29 17:13:02 följande:
    Hans pappa läser aldrig men jag läser heeela tiden. 
    Samma här. En del barn har läsgenen, andra inte. En del hittar aldrig en glädje i att läsa, även om man som forälder gor allt rätt enligt alla tips.
  • Lindsey77

    Här är en som tvingar sitt barn att läsa 15 minuter om dagen. Ett barn som har läst får ett MYCKET större ordförråd än ett barn som inte läser.

    Det första är att gå till biblioteket och hitta något som motiverar till läsning. Låt dem läsa vad som helst. Hade ett barn som läste Kalle Anka tidningar. Där kommer man kontakt med ganska många ord. 

    Dock har jag haft problem med mitt barn nr 4 som inte hittar ngt intressant just nu. Dock läser han olika böcker på Polylino (digitalt) där det finns massor av böcker att välja mellan. Det är gratis via skolan.

    Tre av barnen började läsa mer självmant tack vare jag tvingade dem att läsa15 minuter om dagen upp till årskurs 6 ut. 

    Tips är att ta in det som en rutin varje dag. Mitt barn lägger sig en kvart före han ska sova, exakt samma tid varje dag. Sen sätter han timer och läser i 15 min. Det var lite strid de första veckorna, men nu är det rutin... 


    Anonymiously
  • Hyllemor

    Min son är också 9 år och läser jättebra, men har verkligen hatat att läsa. Först efter julafton fick det fart och nu läser han äntligen självmant varje kväll! Vi är helt förbluffade! Vi kan väl egentligen inte säga att just vi gjorde något men jag kan berätta vad som gjorde att han började läsa.


    Jag tror att det absolut största problemet var att hitta något som var tillräckligt intressant att läsa och att det plötsligt tillkom något intressant vad det som gjorde susen. 


    Vi har provat med massor av olika sorters böcker. Visst har han tyckt att vissa böcker var bra och så, men det har aldrig varit det där jättewow. Vad som gjorde just jättewow för honom var att han kunde hänga upp den här boken på något. 


    Han har gillat Harry Potter väldigt länge. Vi har sett de första filmerna och vi har högläst första boken för honom. I oktober eller november fick han spelet Hogwarts Legacy och spelade det väldigt intensivt. Han har pratat mycket om Harry Potter i allmänhet och trollformer och magi i synnerhet. I julklapp fick han en harry potter-bok som innehåller just trollformler (alltså inte romanerna) med mycket bilder i och han började bläddra i den. Han läste bara några stycken här och där, men i januari, i samband med att skolan började, så försökte han förhala läggdags ganska rejält och vi var riktigt trötta på alla konstigheter han plötsligt skulle göra för att slippa sova. Till slut sade min man något i stil med: "okej, var vaken så länge du vill, men det enda du får göra är att läsa." Tro fan att ungen tog fram Harry Potter-trollboken och läste i en timme! (Han var så trött att han inte orkade med skolan dagen efter) MEN han fortsatte läsa i den där (men mer begränsat, typ 15 minuter och till slut var den slut. Då ville han ha något liknande och vi hade en bok i samma stil med nordiska väsen (med korta texter och mycket bilder) När den var slut efter någon vecka, så var han så pass van vid den där lässtunden på kvällen att han påstod att han inte kunde slappna av och somna, men samtidigt så gick det helt enkelt inte att få honom att läsa något mer avancerat (typ en vanlig bok i romanform)


    Då började vi liksom om från början (trots att han läste Ronja Rövardotter i skolan) Vi gav honom en Alfonsbok som han gillade när han var liten och sade att den där måste vi diskutera sedan och det gjorde vi (vilket var väldigt roligt) Han tyckte så klart att den var barnsligt lätt (men det var lite det som var poängen, att långsamt få honom att vilja läsa mer, som inte bara var fakta som man kunde hoppa fram och tillbaka i boken med) Så nästa steg var en rejält mycket svårare sagobok med mycket text men med stora bilder. Den läste han ut på 20 minuter kanske och sedan insåg vi att tröskeln var överstökad. Efter det läser han böcker på "rätt" nivå. Vi har laddat upp med ett urval böcker som han kan tänkas vilja läsa när kapitelboken är urläst, men det är ta mig tusan en konst att hitta rätt böcker i den här åldern. Han vet ju inte alls själv vad han vill läsa, och kanske är det inte så konstigt, om man tänker efter.

  • elsi
    tikki masala skrev 2024-02-29 16:01:10 följande:
    Hur får ni era barn att läsa frivilligt?

    Min son 9 år gammal hatar att läsa. Han läser jättebra och har svåraste boken i skolan men han hatar att läsa. Jag har dock lyckats få honom att börja läsa första sidan när jag läser godnattsagan. Annars är det krig när det kommer till att läsa hemma. Hur gör ni för att motivera era barn? Eller tvingar ni dem rent av? 


    Sonens kompis måste läsa böcker minst en timme varje dag. 


    känns som jag har det väldigt tufft att tjata på att han ens ska läsa sin skolläxa. 


    Tips mottages gärna.


    Tyvärr har jag inte lyckats få mina barn att läsa. Jag älskar själv att läsa, och läste mycket för barnen när de var små, och de gillade att lyssna. Men när de lärde sig läsa själva och skulle övergå till att läsa på egen hand så har de aldrig liksom valt det. 

    Min son hade en period när han läste lite mer, tror det var i din sons ålder ungefär, kanske mellan 9-12 år. Då läste han PAX-böckerna och Harry Potter som var spännande och då drev upp hans läslust. Men sen han läst ut de böckerna så avtog intresset, och numera tror jag att han aldrig läser.

    Dottern har haft svårt med läsningen, men gillar det mer. Hon har fått alla böcker hon vill, och en sommar så fick hon en peng för varje bok hon läste ut. Då blev hon lite bättre på att läsa och hittade liksom lusten av sig själv efter ett tag och läste flera böcker den sommaren. Kanske inte så konventionellt, men bättre än att inte läsa alls tyckte jag. 
  • Agda90

    Vi tvingade aldrig våra barn att läsa. 

    Dottern älskade hästböcker som barn. Så vi köpte alla Sigge och Tedd böcker. Vi läste vartenda bok minst 10 gånger för henne. Sen började hon läsa själv. 

    Sonen gillade Kalle Anka. Min kompis hade tre banan lådor fulla med Kalle Anka tidningar som sonen fick. Sonen har bläddrat i alla minst tusen gånger och sedan även läst dem när han känt för det. Han gillar att baka så recept var "vägen in" till läsning. Vi vuxna läste för honom när han var yngre också.

    Jag tror inte på tvång. Det skapar inga positiva känslor och motiverar inte för fem öre. Vill inte din son läsa så fortsätt du med att läsa godnattsagorna men ha boken så att han kan se vad du läser. 

    Ni kan gå till biblan och låta honom kika runt och se om han hittar något som han tycker är intressant. Då kanske intresset till läsning dyker upp?

Svar på tråden Hur får ni era barn att läsa frivilligt?