• Mepås

    Hur lång tid tar det att bli gravid?

    Jag slutade med preventivmedel i april 2023 men har aldrig plussat. Vi har inte försökt aktivt mer än några få cykler men många blir ju gravida ändå så jag har ju hoppats varje månad trots att vi ligger max en gång i veckan vilket jag antar är lite snålt..

    Jag har pcos och BMI över 35 men kämpar med vikten nu och har tappat 8 kilo. Eftersom jag tagit tag i hälsan nu så planerar vi att börja försöka mer aktivt. Jag har dock en känsla av att det kommer bli svårt eftersom jag inte blivit gravid än trots snart ett år som oskyddad.

    Någon som har någon solskenshistoria om liknande scenario där vi varit oskyddade länge men blivit gravida först när ni började försöka mer aktivt? 

  • Svar på tråden Hur lång tid tar det att bli gravid?
  • Fjäril kär

    Om du har pco så undrar jag ju om du faktiskt har ägglossning och mens regelbundet?  Ägglossning är ju en förutsättning för att du ska bli gravid .

    Det tar I snitt ca 8-9 månader att bli gravid med aktivt försökande under normala förutsättningar.  

  • Mepås
    Fjäril kär skrev 2024-02-27 08:53:48 följande:

    Om du har pco så undrar jag ju om du faktiskt har ägglossning och mens regelbundet?  Ägglossning är ju en förutsättning för att du ska bli gravid .

    Det tar I snitt ca 8-9 månader att bli gravid med aktivt försökande under normala förutsättningar.  


    Jag har regelbunden mens men cykeln varierar ibland några dagar, vilket jag förstått är normalt. Jag får utslag på LH och ca 11-12 dagar senare kommer mensen så jag upplever att det är som det ska. Har kollat upp mig en gång och hade då en "perfekt" slemhinna samt en äggblåsa på 20mm, ägglossade någon dag därefter. 
  • Cookee

    Det spelar ingen roll hur ofta eller sällan ni har sex eller hur länge ni varit oskyddade, det som spelar roll är att nu har sex under dina fertila dagar, dvs de ca fem dagarna innan ägglossning. Ligger ni inte precis de dagarna spelar inget annat roll. Bästa sättet att få koll är att tempa men någon app som natural cycles i kombination med digitala ägglossningstest, då ser du på testen när ägglossning är på gång och du får bekräftat av tempning att du faktiskt ägglossat. särskilt med oregelbunden cykel är det viktigt att få koll på detta. 


     

  • Lisa med kniven

    Jag har också PCOS och högt BMI. Jag gick ner en del i vikt innan vi ens började försöka, mest för att jag var så inställt att det aldrig skulle gå på egen hand så jag försökte komma ner till BMI-gränsen för IVF. Gick ner till ett BMI runt 30. Men jag lyckades bli gravid naturligt på första försöket. Det slutade tyvärr i missfall, men efter tre försök till tog det sig igen och nu är vi i vecka 20. 2 graviditeter på 4 försök alltså, och vården som skrämt slag på mig om att jag aldrig kommer kunna bli gravid på egen hand.

    Jag har oregelbunden cykel. I första graviditeten lyckades vi pricka ägglossningen i en cykel som var runt 3 månader. Efter det fick jag provera utskrivet som jag tar för att få en regelbunden cykel. Tog en kur när jag slutat blöda efter missfallet och sen hade jag regelbunden ägglossning i tre månader, och sen blev vi som sagt gravida igen.

    Så kontentan är att inget är omöjligt. Fortsätt gå ner i vikt och sök vård när ni försökt i mer än ett år. Det finns hjälp att få. Heja dig!

Svar på tråden Hur lång tid tar det att bli gravid?