• myusername

    Köpa gård med döda djur?

    Ägaren blev plötsligt allvarligt sjuk för ett par år sedan och fick tillbringa mycket tid på sjukhus innan hen flyttat till en annan adress.
    Jag fick kännedom om att gården stod obebodd och tog kontakt med ägaren.


    Hen är villig att sälja gården med tillhörigheter och vi har tillsammans varit på gården för en översyn.
    Vid det tillfället vad det blåsigt, kallt och regn vilket gjorde att en del ytor uteblev.
    Vi kom överens om att ifall det blir en affär så behöver inte den tidigare ägaren städa eller flytta något, utan allt tillfaller den som köper gården.


    Jag fick OK från ägaren att på egen hand åka dit för att stilla min nyfikenhet av de osedda ytorna.
    Så blev det också och i samband med detta upptäcker jag i ett mindre utrymme i ladan, ett antal döda (kadaver) får/getter, förmodligen av svält.


    Jag tappade hakan i kombination med ilska över vad som har skett där och drar mig ifrån att ställa frågan till ägaren då denne uppenbart ?glömt? bort djuren.


    Gården är i övrigt av stort intresse men rättsväsendet gömmer sig runt hörnet känns det som.
    Oavsett vad så måste djuren tas bort från platsen och detta måste ske på ett lagmässigt rätt sätt.


    Hur ska jag hantera detta?
    Kan jag köpa gården med kadaver utan att själv få rättsliga konsekvenser?

  • Svar på tråden Köpa gård med döda djur?
  • Tecum

    Troligen kan du det då det går att bedöma när djuren dött och det är väl innan du var spekulant. Men för säkerhets skull borde du kontakta någon myndighet, som Lst. Å andra sidan kan det leda till åtal för den gamla ägaren och affären går i stöpet.
     
    Ett sätt är att be den gamle ägaren att städa undan djuren innan affären skrivs. Är det hela kroppar eller bara skelett? I första fallet krävs kadaverbil.

  • Sunflora

    Stackars djur! Varför skulle du få rättsliga konsekvenser? Det är inte du som dödat djuren. Du gör en anmälan till Länsstyrelsen redan idag om djuren är kvar när du köpt gården kontaktar du Svensk lantbrukstjänst eller annat lämpligt företag de forslar bort djuren och gör sig av med dem mot betalning såklart. 

  • myusername
    Tecum skrev 2024-02-25 20:31:54 följande:

    Troligen kan du det då det går att bedöma när djuren dött och det är väl innan du var spekulant. Men för säkerhets skull borde du kontakta någon myndighet, som Lst. Å andra sidan kan det leda till åtal för den gamla ägaren och affären går i stöpet.
     
    Ett sätt är att be den gamle ägaren att städa undan djuren innan affären skrivs. Är det hela kroppar eller bara skelett? I första fallet krävs kadaverbil.


    Det är just det, jag vill inte att affären uteblir.


    Hela kroppar. Tog foto men är nog mindre lämpligt att visa.


    Ägaren har rörelsesvårigheter och troligtvis svårt att själv städa undan. Risken föreligger att dem hamnar i närheten av gården vilket jag absolut inte vill heller.

    Kontaktar jag länsstyrelsen innan jag är ägare, kan de väl inte bara hoppa in på gården hur som helst?
    Förmodar att det blir en anmälan mot ägaren då och det lär äventyra affären.


    Tanken går åt att i så fall samma dag som affären är klar, kontaktar jag länsstyrelsen??
    Eller faller det tillbaka på mig då för att jag "köpte grisen i säcken"?

  • Sunflora
    myusername skrev 2024-02-25 21:17:27 följande:

    Det är just det, jag vill inte att affären uteblir.


    Hela kroppar. Tog foto men är nog mindre lämpligt att visa.


    Ägaren har rörelsesvårigheter och troligtvis svårt att själv städa undan. Risken föreligger att dem hamnar i närheten av gården vilket jag absolut inte vill heller.

    Kontaktar jag länsstyrelsen innan jag är ägare, kan de väl inte bara hoppa in på gården hur som helst?
    Förmodar att det blir en anmälan mot ägaren då och det lär äventyra affären.


    Tanken går åt att i så fall samma dag som affären är klar, kontaktar jag länsstyrelsen??
    Eller faller det tillbaka på mig då för att jag "köpte grisen i säcken"?


    Du kan göra en anmälan anonymt. 
  • myusername
    Sunflora skrev 2024-02-26 01:31:41 följande:
    Du kan göra en anmälan anonymt. 
    Tyvärr ganska uppenbart vem som gjort den anmälan när det väl kommer fram till ägaren...
  • Daisy28
    myusername skrev 2024-02-26 03:13:45 följande:
    Tyvärr ganska uppenbart vem som gjort den anmälan när det väl kommer fram till ägaren...
    Är du säker på att du vill köpa in dig i denna soppa?
  • Agda90
    myusername skrev 2024-02-25 21:17:27 följande:

    Det är just det, jag vill inte att affären uteblir.


    Hela kroppar. Tog foto men är nog mindre lämpligt att visa.


    Ägaren har rörelsesvårigheter och troligtvis svårt att själv städa undan. Risken föreligger att dem hamnar i närheten av gården vilket jag absolut inte vill heller.

    Kontaktar jag länsstyrelsen innan jag är ägare, kan de väl inte bara hoppa in på gården hur som helst?
    Förmodar att det blir en anmälan mot ägaren då och det lär äventyra affären.


    Tanken går åt att i så fall samma dag som affären är klar, kontaktar jag länsstyrelsen??
    Eller faller det tillbaka på mig då för att jag "köpte grisen i säcken"?


    Ring länsstyrelsen och kolla vad som kan hända.

    För mig är skillnaden att djuren är döda. De plågas inte längre. Hade djuren levt hade det krävts en omedelbar anmälan så att djuren hade kunnat bli omhändertagna. 
Svar på tråden Köpa gård med döda djur?