• Anonym (Anonym)

    Vad kan en kurator göra?

    Har fått en tid hos en kurator på vårdcentralen då jag mår dåligt, kan knappt jobba. Inte kan väl hon sjukskriva mig? Vill liksom veta vilka förväntningar som gäller vid samtal hos just en kurator. det är ju sjukskriver jag vill bli samt få behandling såklart!

  • Svar på tråden Vad kan en kurator göra?
  • Anonym (Tio)
    "Jag skrev inte att de inte jobbar med bla psykisk ohälsa. För de kan de göra och har då även kompetans inom det. MEN LÅNGT IFRÅN ALLA HAR DET."

    "Jag hae aldrig påstått att det finns kuratorer inom hälso- och sjukvård som inte har kompetens inom psykisk ohälsa. Däremot så skrev jag att de då har kurser i bla psykisk ohälsa"


  • Anonym (M)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-27 20:43:08 följande:
    "Jag skrev inte att de inte jobbar med bla psykisk ohälsa. För de kan de göra och har då även kompetans inom det. MEN LÅNGT IFRÅN ALLA HAR DET."

    "Jag hae aldrig påstått att det finns kuratorer inom hälso- och sjukvård som inte har kompetens inom psykisk ohälsa. Däremot så skrev jag att de då har kurser i bla psykisk ohälsa"
    Precis, långt ifrån alla kurator har kurser i psykisk ohälsa. Men jag påstår fortfarande inte att det jobbar kuratorer inom hälso- och sjukvård som inte har kurser/kompetens inom psykisk ohälsa. 

    Tror du att man enbart kan jobba som kurator inom hälso- och sjukvård? 
  • Anonym (Tio)
    Anonym (M) skrev 2024-02-27 21:09:36 följande:
    Precis, långt ifrån alla kurator har kurser i psykisk ohälsa. Men jag påstår fortfarande inte att det jobbar kuratorer inom hälso- och sjukvård som inte har kurser/kompetens inom psykisk ohälsa. 

    Tror du att man enbart kan jobba som kurator inom hälso- och sjukvård? 
    Suck, det är hälso och sjukvård det handlar om här. Ts har sökt vård inom hälso och sjukvård. Det trodde jag ändå framgick för alla. Och hon vill ha hjälp och sjukskrivning av sjukvården. Och ska träffa en kurator inom hälso och sjukvården.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-27 21:21:22 följande:
    Suck, det är hälso och sjukvård det handlar om här. Ts har sökt vård inom hälso och sjukvård. Det trodde jag ändå framgick för alla. Och hon vill ha hjälp och sjukskrivning av sjukvården. Och ska träffa en kurator inom hälso och sjukvården.
    Ja, ts sökt vård på vc som ingår i begreppet hälso- och sjukvård, där hon ska träffa en kurator som har kompetans/kurser inom psykisk ohälsa. Sjukskrivning får hon ta med en läkare. 

    Det jag frågade dig var om du visste vad som krävs för att få jobba som kurator? 

    Men du verkar inte veta art kurator är en yrkeskår som figurerar inom ett stort område, och inte enbart inom hälso- och sjukvård och att man då inte alls behöver ha kompetans inom bla.psykisk ohälsa. 
  • Anonym (Tio)
    Anonym (M) skrev 2024-02-27 21:25:56 följande:
    Ja, ts sökt vård på vc som ingår i begreppet hälso- och sjukvård, där hon ska träffa en kurator som har kompetans/kurser inom psykisk ohälsa. Sjukskrivning får hon ta med en läkare. 

    Det jag frågade dig var om du visste vad som krävs för att få jobba som kurator? 

    Men du verkar inte veta art kurator är en yrkeskår som figurerar inom ett stort område, och inte enbart inom hälso- och sjukvård och att man då inte alls behöver ha kompetans inom bla.psykisk ohälsa. 
    Men snälla nu får du ge dig. Inom hälso och sjukvård krävs kompetens inom psykisk ohälsa och leg. Det är det vi, i alla fall jag, diskuterar här. Vill du diskutera vad kuratorer gör på andra ställen är det en annan debatt som du får ta med den som är intresserad. Inom hälso och sjukvården, iaf primärvård, får de sjukskriva andra sjukveckan i min region, liksom andra yrken med leg som behandlar på patienter. Punkt slut.  
  • Anonym (M)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-27 21:30:30 följande:
    Men snälla nu får du ge dig. Inom hälso och sjukvård krävs kompetens inom psykisk ohälsa och leg. Det är det vi, i alla fall jag, diskuterar här. Vill du diskutera vad kuratorer gör på andra ställen är det en annan debatt som du får ta med den som är intresserad. Inom hälso och sjukvården, iaf primärvård, får de sjukskriva andra sjukveckan i min region, liksom andra yrken med leg som behandlar på patienter. Punkt slut.  
    Din region bryter då mot lagen.  Det är inte speicllet seriöst av en region att göra det. 

    Och nej, en del av diskuter var vad en kurator gör. 
  • Anonym (Tio)
    Anonym (M) skrev 2024-02-27 21:25:56 följande:
    Ja, ts sökt vård på vc som ingår i begreppet hälso- och sjukvård, där hon ska träffa en kurator som har kompetans/kurser inom psykisk ohälsa. Sjukskrivning får hon ta med en läkare. 

    Det jag frågade dig var om du visste vad som krävs för att få jobba som kurator? 

    Men du verkar inte veta art kurator är en yrkeskår som figurerar inom ett stort område, och inte enbart inom hälso- och sjukvård och att man då inte alls behöver ha kompetans inom bla.psykisk ohälsa. 
    Och du som hoppar på andra om läsförmåga på ett så otrevligt sätt, lär dig åtminstone stava till ordet kompetens om du ska diskutera det. Rätt talande att det är just det ordet du inte kan stava till  flera ggr tom. Tyst
  • Anonym (M)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-27 22:00:31 följande:
    Och du som hoppar på andra om läsförmåga på ett så otrevligt sätt, lär dig åtminstone stava till ordet kompetens om du ska diskutera det. Rätt talande att det är just det ordet du inte kan stava till  flera ggr tom.  // Tyst
    Ja, jag kan inte stava till ordet kompetens/kompetans, och det erkänner jag.

    Men jag iallfall läsa, jag vet också vilka yrken som får skriva läk/sjukintyg och jag vet också att man som kurator inte alls behöver jobba inom hälso-och sjukvård eller ha kompetens inom bla psykisk ohälsa. 

    Och dessutom så var det aldrig ordet kompetens vi diskuterade utan kurator. Som är en yrkeskår inom flera områden, bla hälso-sjukvård, skola och inom konstvetenskap. Det är mer än vad du vet.

    Att du hänger upp dig på ett ord säger mer om dig än om mig... dessutom, det är lite töntigt att gilla sitt egna inlägg. Var något man gjorde i högstadiet. 
  • Anonym (Tio)
    Anonym (M) skrev 2024-02-27 23:21:24 följande:
    Ja, jag kan inte stava till ordet kompetens/kompetans, och det erkänner jag.

    Men jag iallfall läsa, jag vet också vilka yrken som får skriva läk/sjukintyg och jag vet också att man som kurator inte alls behöver jobba inom hälso-och sjukvård eller ha kompetens inom bla psykisk ohälsa. 

    Och dessutom så var det aldrig ordet kompetens vi diskuterade utan kurator. Som är en yrkeskår inom flera områden, bla hälso-sjukvård, skola och inom konstvetenskap. Det är mer än vad du vet.

    Att du hänger upp dig på ett ord säger mer om dig än om mig... dessutom, det är lite töntigt att gilla sitt egna inlägg. Var något man gjorde i högstadiet. 
    Du kan inte hitta på saker jag inte skrivit. Tänk att en fråga om vad kurator kan göra på en VC kan göra kan leda till en sån här diskussion. Och att säga att en kurator på VC har kompetens att arbeta med psykisk ohälsa kan vara kontroversiellt på något sätt. Helt otroligt. Det är bland de dummaste diskussioner jag haft. Men jag kommer inte sänka mig mer till din nivå. Det ger mig ingenting att fortsätta detta. Och inte TS 
    Lycka till TS hoppas du får bra hjälp. Om du får tid till kurator på VC så är det bra då de kan hjälpa dig och har kompetens inom psykisk ohälsa. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (M)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-28 08:03:57 följande:
    Du kan inte hitta på saker jag inte skrivit. Tänk att en fråga om vad kurator kan göra på en VC kan göra kan leda till en sån här diskussion. Och att säga att en kurator på VC har kompetens att arbeta med psykisk ohälsa kan vara kontroversiellt på något sätt. Helt otroligt. Det är bland de dummaste diskussioner jag haft. Men jag kommer inte sänka mig mer till din nivå. Det ger mig ingenting att fortsätta detta. Och inte TS 
    Lycka till TS hoppas du får bra hjälp. Om du får tid till kurator på VC så är det bra då de kan hjälpa dig och har kompetens inom psykisk ohälsa. {#emotions_dlg.flower}
    Ts ursprungsfråga är dock  "Vad kan en kurator göra?" inte "Vad kan en kurator på vc göra?" men det har väl du missat, som så mycket annat. 

    Kontroversiellt? Man kan kanske inte förvänta något mer från någon som jobbar på en vc som bryter lagar och regler. Jag hade aldrig velar jobba eller bli listad på den vårdcentralen. 
  • Anonym (Tio)
    Anonym (M) skrev 2024-02-29 08:35:06 följande:
    Ts ursprungsfråga är dock  "Vad kan en kurator göra?" inte "Vad kan en kurator på vc göra?" men det har väl du missat, som så mycket annat. 

    Kontroversiellt? Man kan kanske inte förvänta något mer från någon som jobbar på en vc som bryter lagar och regler. Jag hade aldrig velar jobba eller bli listad på den vårdcentralen. 
    Anonym (Anonym) skrev 2024-02-25 02:27:04 följande:
    Vad kan en kurator göra?

    Har fått en tid hos en kurator på VÅRDCENTRALEN då jag mår dåligt, kan knappt jobba. Inte kan väl hon sjukskriva mig? Vill liksom veta vilka förväntningar som gäller vid samtal hos just en kurator. det är ju sjukskriver jag vill bli samt få behandling såklart!




  • Anonym (M)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-29 12:47:29 följande:
    Anonym (Anonym) skrev 2024-02-25 02:27:04 följande:
    Vad kan en kurator göra?

    Har fått en tid hos en kurator på VÅRDCENTRALEN då jag mår dåligt, kan knappt jobba. Inte kan väl hon sjukskriva mig? Vill liksom veta vilka förväntningar som gäller vid samtal hos just en kurator. det är ju sjukskriver jag vill bli samt få behandling såklart!




    Ja, precis "Vad kan en kurator göra?"
  • Anonym (Tio)
    Anonym (M) skrev 2024-02-29 13:02:07 följande:
    Ja, precis "Vad kan en kurator göra?"
    Jaha du läste alltså bara rubriken. Det förklarar saken. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-29 15:47:53 följande:
    Jaha du läste alltså bara rubriken. Det förklarar saken. 
    Nej, jag hela trådstarten. Gjorde inte du det? 

    Du verkade iallafall ha glömt vad ts faktiskt frågade om. 
  • Anonym (Tio)
    Anonym (M) skrev 2024-02-29 19:56:37 följande:
    Nej, jag hela trådstarten. Gjorde inte du det? 

    Du verkade iallafall ha glömt vad ts faktiskt frågade om. 
    Nej, jag hela trådstarten???? Det är en ofullständig mening.
    Fortsätt du kasta sten i glashus. Hahaha
    Baby

    Du får väl fråga ts vad hon undrade om du inte förstår. Säkert undrade hon vad kuratorer gör på rättspsyk när hon ska till VC. Not 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-29 20:11:00 följande:
    Nej, jag hela trådstarten???? Det är en ofullständig mening.
    Fortsätt du kasta sten i glashus. Hahaha
    Baby

    Du får väl fråga ts vad hon undrade om du inte förstår. Säkert undrade hon vad kuratorer gör på rättspsyk när hon ska till VC. Not 
    Du verkar inte vad "kasta sten i glashus" innebär...

    Nja, ni frågade ts vad en kurator gör och det svaret är att är rätt olika saker beroende på var de jobbar. 
  • Anonym (Tio)
    Anonym (M) skrev 2024-02-29 20:32:30 följande:
    Du verkar inte vad "kasta sten i glashus" innebär...

    Nja, ni frågade ts vad en kurator gör och det svaret är att är rätt olika saker beroende på var de jobbar. 
    "Du verkar inte vad "kasta sten i glashus" innebär". Hahaha. Jo där har vi igen ett bra exempel på det. Beskylla andra för att inte kunna läsa när du själv inte kan skriva fullständiga meningar.Baby 
    Nu tror jag du driver. Det måste du göra.
    Puss och kram ha det så bra. Adjö.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-29 20:41:33 följande:
    "Du verkar inte vad "kasta sten i glashus" innebär". Hahaha. Jo där har vi igen ett bra exempel på det. Beskylla andra för att inte kunna läsa när du själv inte kan skriva fullständiga meningar.Baby 
    Nu tror jag du driver. Det måste du göra.
    Puss och kram ha det så bra. Adjö.
    Du kan dock inte läsa, även om det skrivs fullständiga meningar. 

    Och vad "kasta sten i glashus" innebär vet du inte heller. 
Svar på tråden Vad kan en kurator göra?