• pandarinen

    Hostar på natten- astma, allergi, damm, mögel?

    Jag har en fyra åring som hostat nu i 4 månader, vi har såklart besökt läkare två gånger och konsulterat på telefon med sköterska. Han har fått airomir men det hjälper inte. 


    Läkare tror det är en långvarig infektion som borde gå över till våren när det är högre fuktighet i luften.


    Det är bara på natten han hostar. 


    Jag som mamma är orolig att det kan vara någon astma eller allergi. Tänk om vi skulle ha mögel i huset? 


    Ni som har barn med hosta på natten, hur underlättar ni för barnen? Har ni någon superkur?


    Ni med barn med astma, går det att bota? 

  • Svar på tråden Hostar på natten- astma, allergi, damm, mögel?
  • Förälder till 2

    Sonen hade mkt hosta när han var i förskoleåldern. Utredd flera gånger för bland annat förkylningsastma men det gav inget. 


    läkaren konstaterade att han hade känsliga luftrör och varje gång han var lite sjuk/förkyld så får han rejäl hosta. 


    det som fungerade var en luftfuktare på rummet. då hostade han mindre. 

  • Tukt

    Har ni testat att låta barnet sova i ett annat rum ett tag på prov. Om det är något som utlöser det just på natten, så kan det ju vara just där barnet sover.
    Vad det gäller kvalster går det ju testa lite med att ha sängkläderna i minusgrader över dagen. Om det går... Det är ju ofta vad som rekommenderas om man vet det är kvalsterallergi, utöver speciella sängkläder.
    Sedan, utöver luftfuktare som rekommenderades ovan, så kan man ju testa med en luftrenare. Men de kostar ju lite, å andra sidan.
    Hur är det med tvätten? Använder ni tvättmedel med parfym eller sköljmedel? Testa byt till parfymritt en period. Det kan vara mycket skit i tvättmedel, även de som ska vara okej enligt märkningen.

  • pandarinen

    Tack för råden, jag har testat allt känns det som. Luftfuktare, luftrenare, vi har bott en vecka hos mormor, diverse huskurer med lök och honung, dammsuger varannan dag, byter sängkläder ofta. jag har har inte testat att ha sängkläderna i frysen eller ute. 


    Jag använder inget sköljmedel och tvättar kläderna i naturligt björklövvatten. 


    Han får yoghurt på kvällarna, läser att om man är allergisk mot mjölkprotein kan man få hosta men då borde han väl å andra sidan hosta även annars. 


    Hostan startade i samband med dubbel förkylning med bara någon vecka frisk mellan de två virusen.


    Vi har kört luftrenare nu i 2 veckor men ingen förbättring. 


    Det är bara på natten vid kvällsläggning som han får hostan. 


     

Svar på tråden Hostar på natten- astma, allergi, damm, mögel?