• melmerulf

    Kejsarsnitt igen pga säte?

    Jag undrar om någon varit med om samma  omständigheter. Min första bebbe låg i säte och efter vändningsförsök rekommenderades planerat kejsarsnitt. Så blev det och allt gick bra. Jag var dock otroligt obekväm sista veckorna eftersom han var stor och låg åt fel håll, fick bara i mig vätska till slut eftersom det var så trångt i magen.

    Nu verkar det som att nummer två också ligger i säte (suck!). Jag bor i en region där man generellt rekommenderar vaginal förlossning vid sätesbjudning och det låter väldigt läskigt för mig, särskilt som jag rekommenderades kejsarsnitt senast. Har inte varit på vändningsförsök än, men är det någon som har erfarenhet av olika scenarion och kan bolla? 

  • Svar på tråden Kejsarsnitt igen pga säte?
  • Willsam

    Min första, kejsarsnitt pga säte, gick inte att vända.
    nr 2 var i säte ända fram till vändningsförsöket, han vände sig natten innan, i v 36/37 nåt sån, så blev vaginal förlossning. 
    annars hade det absolut blivit kejsarsnitt igen. För stor risk att föda i säte tycker jag. Med första gjorde jag röntgen av bäckenet som visade att det skulle bli svårt att föda vaginalt. 
    😊

  • melmerulf
    Willsam skrev 2024-02-24 14:20:48 följande:

    Min första, kejsarsnitt pga säte, gick inte att vända.
    nr 2 var i säte ända fram till vändningsförsöket, han vände sig natten innan, i v 36/37 nåt sån, så blev vaginal förlossning. 
    annars hade det absolut blivit kejsarsnitt igen. För stor risk att föda i säte tycker jag. Med första gjorde jag röntgen av bäckenet som visade att det skulle bli svårt att föda vaginalt. 
    😊


    Vad skönt att han vände sig! Hoppas det händer här också. Börjar ju misstänka att något är fel på livmodern om alla tänker vara åt fel håll. 

    Då kanske det aldrig hann bli aktuellt för dig, men vet du om du bor i en region som rekommenderar vaginal förlossning vid säte? Jag funderar på om man kan välja själv trots rekommendationen. Med min första gjordes ingen röntgen utan läkaren rekommenderade snitt direkt eftersom det var första, och kanske eftersom han va ganska stor.

  • melmerulf
    melmerulf skrev 2024-02-24 17:38:15 följande:

    Vad skönt att han vände sig! Hoppas det händer här också. Börjar ju misstänka att något är fel på livmodern om alla tänker vara åt fel håll. 

    Då kanske det aldrig hann bli aktuellt för dig, men vet du om du bor i en region som rekommenderar vaginal förlossning vid säte? Jag funderar på om man kan välja själv trots rekommendationen. Med min första gjordes ingen röntgen utan läkaren rekommenderade snitt direkt eftersom det var första, och kanske eftersom han va ganska stor.


    Ska tillägga att jag bodde i en annan region då!
  • Willsam

    jag vet inte. Stockholm.
    men du kan absolut kräva ett snitt om det blir säte igen. Du har ju dessutom inte fött barn vaginalt heller. Sen är det ju så, att livmodern är op, så man kan inte driva på en vanlig förlossning för hårt. jag tror inte ens det skulle bli diskussion om du vill ha snitt pga det. 😊

  • melmerulf
    Willsam skrev 2024-02-24 19:31:55 följande:

    jag vet inte. Stockholm.
    men du kan absolut kräva ett snitt om det blir säte igen. Du har ju dessutom inte fött barn vaginalt heller. Sen är det ju så, att livmodern är op, så man kan inte driva på en vanlig förlossning för hårt. jag tror inte ens det skulle bli diskussion om du vill ha snitt pga det. 😊


    Jag pratade med barnmorskan och så verkar det vara här också! Då slipper jag oroa mig för det. Tack för svar!
  • Willsam

    Vad skönt. Jag hade En läkare som sa till mig inför mitt tredje snitt, att det var ingen indikation på att ?bara för att man gjort 2 snitt, så behöver man göra det igen? 
    det är det ju verkligen. Dessutom var det ju tur att Jag inte lyssnade på henne. För den gången var livmodern väldigt tunn. Så det var som ett fönster in. Det är 15 år sen snart. O nu ska jag göra mitt fjärde och sista snitt här om 5 veckor. 😊

Svar på tråden Kejsarsnitt igen pga säte?