• Anonym (Jane Doe)

    Ska jag berätta om barnet eller inte? vill ha era åsikter

    Jag är en 25 årig tjej som just nu sitter i en rätt jobbig sits med ett etiskt dilemma.
    Jag har blivit gravid med en kille jag bara träffat tre gånger och är än så länge bara i vecka 5. 
    Jag visste inte hur jag skulle bära mig åt och berätta detta för honom men gjorde det här om dagen genom att skriva till honom på snap. Jag vågade helt enkelt inte ringa då jag var rädd för reaktionen. 
    Han trodde såklart att jag skoja och skrev att man inte ska skoja om sådant och att han ska berätta varför någon dag (Aha har detta hänt förut tänkte jag)  men jag sa till honom att det inte är min humor. Han börjar kännas desperat, skriver att han inte orkar mer och inte pallar detta och att han måste ringa till sina föräldrar. Hela hans reaktion är väldigt ego, ställer inga frågor utan mer skuldbelägger mig och frågar då om jag inte äter p-piller och varför jag skriver på snap. Vi bor dessutom med en timmes avstånd från varandra.
    Han frågar om han kan ringa och jag säger att han får det om han inte håller på att bråka för det orkar inte jag. Han ska bara prata klart med sina föräldrar och sedan ringa. 

  • Svar på tråden Ska jag berätta om barnet eller inte? vill ha era åsikter
  • Anonym (H)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-25 20:54:31 följande:
    Det finns i och för sig många ensamma mammor som klarar det utmärkt. Hur vet du att just TS är en av dom som inte kommer att klara av det?
    Fast det vet vi ju inte om TS blir ensam att ta hand om barnet. Kan bli att pappan som hon känner är kontrollerande och inte vill ha att göra med vill vara delaktig. Då är dom plötsligt 2 om barnet. 
  • Anonym (Clara)
    Anonym (H) skrev 2024-02-26 09:30:44 följande:
    Fast det vet vi ju inte om TS blir ensam att ta hand om barnet. Kan bli att pappan som hon känner är kontrollerande och inte vill ha att göra med vill vara delaktig. Då är dom plötsligt 2 om barnet. 

    Fast hon har också dömt honom pga något han gjort under en kort period när han (troligtvis) varit i chock. Det är ju inte som att TS hanterat situationen särskilt moget eller bra själv, men hon tänker att hon ändå kommer bli en rimlig förälder..?


    Förhoppningsvis kan de ju ha ett bra samarbete kring barnet där de har delad vårdnad och varannan vecka, så TS borde ju inte glömma att det det kan bli en möjlighet att hon inte får styra allt själv.

  • Anonym (H)
    Anonym (Clara) skrev 2024-02-26 10:03:12 följande:

    Fast hon har också dömt honom pga något han gjort under en kort period när han (troligtvis) varit i chock. Det är ju inte som att TS hanterat situationen särskilt moget eller bra själv, men hon tänker att hon ändå kommer bli en rimlig förälder..?


    Förhoppningsvis kan de ju ha ett bra samarbete kring barnet där de har delad vårdnad och varannan vecka, så TS borde ju inte glömma att det det kan bli en möjlighet att hon inte får styra allt själv.


    Absolut, hennes uppfattning om vem han är kan vara felaktig också dels för att dom knappt känner varandra och för att han som du säger agerar i chock. Men det jag beskrev honom som var med dom ord som TS beskrev honom med. 

    Förhoppningsvis för barnets skull så ändrar pappan beteende efter att den värsta chocken lagt sig och han vill finnas där för barnet som en närvarande förälder och vill ha ha barnet varannan vecka. Precis som du skriver. 

    Men TS kan inte tänka att hon kommer uppfostra barnet ensam. Vist kan det bli så också om pappan inte tänker vara delaktig men kan bli att dom måste samarbeta 18 år frammåt kring planering, umgänge, sådant som rör boende, skola, förskola, BVC osv.... 

    Det är inte upp till TS, nu är det upp till pappan. 
  • Core
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-25 23:43:24 följande:
    Jag håller med om att det finns bättre och sämre förutsättningar, såklart. Men vi vet inte om just TS och hennes kille (eller vad man ska kalla honom för) har dålig förutsättningar. Det finns även par som har alla de rätta yttre förutsättningarna - varit gifta i flera år, har bra jobb, äger stort hus i barnvänligt område o.s.v. - men som ändå inte blir bra föräldrar. För att de är känslomässigt kalla, ställer orealistiska krav på sitt barn, anser att barnet bara är till för deras skull som en statussymbol, etc..

    Jag skulle säga, att den absolut viktigaste faktorn för ett barn är en normalvettig mamma. Är hon bara det, så kommer hon att älska sitt barn, och de yttre faktorerna med ekonomi, boende och så vidare kan hon ordna upp med tiden. Under tiden har vi rätt till ekonomisk hjälp från samhället i det här landet, om vi blir gravida innan ekonomin är på plats.

    Men är man verkligen normalvettig om man tar ett barn till världen på så svaga grunder, man vet ingenting om pappans släkthistorik och bryr sig helt enkelt inte om vad det är för dåre man skaffat barn med? Det är helt egoistiskt tagna beslut utan att bry sig det minsta om sitt framtida barns förutsättningar. 

    Du säger att man kan förlita sig på samhället, det är något en ensam mamma kunnat göra i 30 år, och politiska vindarna vänder iom säkerhetsläget och omvärlden i stort. Vems fel är det sen när barnet inte gavs sin chans till en stadig uppväxt? Och bara vad man utsätter barnet för när det bara finns en förälder, blir den allvarligt sjuk eller dör lämnas barnet åt slumpen. Egoism, egoism är det enda som snurrar i det här sammanhanget.

    Sen är varken en mamma eller en pappa väsentlig för överlevnad, men faktum är att under uppväxten är man utsatt med endast en mor. Jag själv är delvis uppväxt så, jag hade det till en början svårt att navigera mig bland unga pojkar och vart mobbad i låg och mellanstadiet, något som inte hade hänt med en närvarande far, för det jag brast i var just de saker en pappa ska lära ut.

    Så i högstadiet fick jag lära mig att slåss, och skydda min person den vägen istället.


    Ni vänstervridna kvinnor som tror att samhället hjälper er med alla motgångar i livet är livsfarliga för barn, er naiva tro att ni kan ta alla roller i ett hem.

    Sen skiter det sig som du säger när det finns två föräldrar också, men då har man iallafall gjort sitt bästa för att ge förutsättningarna och det blir oftare bättre också. Vi som hade det tufft i skolan var just de som inte hade två närvarande föräldrar, vissa av dem är förlorade själar nu. Och i många fall för att en förälder valde egot framför barnet

  • Anonym (Nk)
    Anonym (Jane Doe) skrev 2024-02-24 00:07:27 följande:

    Skulle aldrig falla mig in att ljuga om det. Jag har räknat ut och är säker på att jag vart gravid efter första sexet vi hade första gången vi sågs. Det var i stundens hetta och vi hade varit ute och druckit gott du vet. Där vinet går in, går vettet ut. 

    Jag har också funderat på att det där med att vänta tills abortgränsen. Känns bara som att han kommer hata mig trots att han faktiskt inte borde för jag förväntar mig absolut inget av honom 


    Förlåt men varför ska du behålla barnet då när det är så uppenbart att det absolut inte skulle bli till? 


    Jag har inget emot abort men jag förstår inte varför du vill behålla ett barn som blivit till såhär? Du är dessutom så ung och har alla möjligheter att hitta en man som också vill detta och leva ett familjeliv där du inte behöver dra hela lasset helt själv.

  • Anonym (JB)

    Uppge hans namn måste du, kan bli ett jäkla rablader annars. Förhoppningsvis. 


    Anonym (Jane Doe) skrev 2024-02-25 04:58:23 följande:

    Igår berättade jag!
    Han var såklart väldigt arg och besviken på att jag ljög. Sa väl att jag inte var riktigt frisk och sådär. jag sa dock att jag inte kommer uppge hans namn så länge han inte vill det. Första samtalet sluta med att jag la på luren då jag fick ta mycket skit men han ville verkligen att jag ringde upp och då gjorde jag det efter ett tag. 


    Vi prata länge så kan inte få med allt men, han tycker vi ska försöka lära känna varandra. Det är så märkligt för han började låta glad. Frågade om jag tänkt på namn och sa att han hoppades att det skulle bli en kille osv.


    Börjar nästan tänka om han planerar att styckmörda mig. Han vände så fort liksom. Jag tror dock han är chockad och behöver nog några dagar att smälta det här.

    Hur som helst så känns det som jag gjort det rätta, jag har äntligen sovit en hel natt.


  • Anonym (XXX)
    Core skrev 2024-02-26 13:36:29 följande:

    Men är man verkligen normalvettig om man tar ett barn till världen på så svaga grunder, man vet ingenting om pappans släkthistorik och bryr sig helt enkelt inte om vad det är för dåre man skaffat barn med? Det är helt egoistiskt tagna beslut utan att bry sig det minsta om sitt framtida barns förutsättningar. 

    Du säger att man kan förlita sig på samhället, det är något en ensam mamma kunnat göra i 30 år, och politiska vindarna vänder iom säkerhetsläget och omvärlden i stort. Vems fel är det sen när barnet inte gavs sin chans till en stadig uppväxt? Och bara vad man utsätter barnet för när det bara finns en förälder, blir den allvarligt sjuk eller dör lämnas barnet åt slumpen. Egoism, egoism är det enda som snurrar i det här sammanhanget.

    Sen är varken en mamma eller en pappa väsentlig för överlevnad, men faktum är att under uppväxten är man utsatt med endast en mor. Jag själv är delvis uppväxt så, jag hade det till en början svårt att navigera mig bland unga pojkar och vart mobbad i låg och mellanstadiet, något som inte hade hänt med en närvarande far, för det jag brast i var just de saker en pappa ska lära ut.

    Så i högstadiet fick jag lära mig att slåss, och skydda min person den vägen istället.


    Ni vänstervridna kvinnor som tror att samhället hjälper er med alla motgångar i livet är livsfarliga för barn, er naiva tro att ni kan ta alla roller i ett hem.

    Sen skiter det sig som du säger när det finns två föräldrar också, men då har man iallafall gjort sitt bästa för att ge förutsättningarna och det blir oftare bättre också. Vi som hade det tufft i skolan var just de som inte hade två närvarande föräldrar, vissa av dem är förlorade själar nu. Och i många fall för att en förälder valde egot framför barnet


    Fast det här barnet finns ju redan. Det kommer inte att få någon mer chans (om man inte tror på själavandring). Och pappan finns också - är han vettig så kommer han runt. Att det blir en chock för en man när han "tvingas" att bli pappa utan att ha fått vara med och bestämma, är inte så konstigt. Men de vettiga kommer runt. De ovettiga klarar sig barnet bättre utan. 

    Däremot tycker jag också att det är fel att MEDVETET skaffa sig barn ensam, genom insemination eller krogragg. En tanke dock: eftersom det blivit så vanligt nu med både barn till ensamstående, barn i styvfamiljer och barn i ännu mer alternativa familjekonstellationer, så blir en pojke som föds utan närvarande pappa, sannolikt inte ensamt och utsatt i skolan på samma sätt som för 30 år sedan. För det kommer att finnas även andra pojkar där, som inte har fått denna manliga uppfostran hemifrån.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-25 20:54:31 följande:
    Det finns i och för sig många ensamma mammor som klarar det utmärkt. Hur vet du att just TS är en av dom som inte kommer att klara av det?

    Det handlar om riskminimering. De flesta som sätter sig i en bil idag kommer inte att krocka men ändå sätter de på sig säkerhetsbältet.


    I fallet ensamstående mödrar så är det mycket större sannolikhet att barnet drabbas än att man krockar när man sätter sig i en bil.


    Det finns dock många faktorer att väga in som kan påverka sannolikheten att barnet får en bra uppväxt. Ett stort stöd från mor- och far-föräldrar samt andra anhöriga och vänner är viktigt. Att man får ekonomin att gå ihop. Att man får vardagen att fungera. Och att man är rätt person. Många har tyvärr en övertro på sig själva idag. Det är bra att ha självförtroende men det är också viktigt att man är öppen för att man inte vet så mycket och att man måste lära sig mycket för att bli en bra förälder. Framförallt behöver man agera tålmodigt och ibland mot sina känslor. 

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-02-26 20:47:12 följande:

    Det handlar om riskminimering. De flesta som sätter sig i en bil idag kommer inte att krocka men ändå sätter de på sig säkerhetsbältet.


    I fallet ensamstående mödrar så är det mycket större sannolikhet att barnet drabbas än att man krockar när man sätter sig i en bil.


    Det finns dock många faktorer att väga in som kan påverka sannolikheten att barnet får en bra uppväxt. Ett stort stöd från mor- och far-föräldrar samt andra anhöriga och vänner är viktigt. Att man får ekonomin att gå ihop. Att man får vardagen att fungera. Och att man är rätt person. Många har tyvärr en övertro på sig själva idag. Det är bra att ha självförtroende men det är också viktigt att man är öppen för att man inte vet så mycket och att man måste lära sig mycket för att bli en bra förälder. Framförallt behöver man agera tålmodigt och ibland mot sina känslor. 


    Som sagt: jag tycker också att det är fel att MEDVETET skaffa barn ensam, eller i samkönade förhållanden (i det sistnämnda fallet är det naturligtivs alltid medvetet). Men - det här barnet finns ju redan. Det kommer inte att få någon mer chans. Då får man som mamma bita ihop och göra det bästa av det. Och vi får hoppas att pappan också vill, när har hunnnit landa i det! Det handlar trots allt om två vuxna människor. Hade de varit tio år yngre, så hade jag också rekommenderat abort. 
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-26 23:27:57 följande:
    Som sagt: jag tycker också att det är fel att MEDVETET skaffa barn ensam, eller i samkönade förhållanden (i det sistnämnda fallet är det naturligtivs alltid medvetet). Men - det här barnet finns ju redan. Det kommer inte att få någon mer chans. Då får man som mamma bita ihop och göra det bästa av det. Och vi får hoppas att pappan också vill, när har hunnnit landa i det! Det handlar trots allt om två vuxna människor. Hade de varit tio år yngre, så hade jag också rekommenderat abort. 
    Mamman kan fortfarande göra abort. Men om det är rätt eller fel i denna situation är jag för dåligt insatt i för att avgöra.
  • Anonym (Ida)

    Bästa göra abort, men lätt för andra att säga, speciellt om man själv inte varit där. En mamma är skapad att älska sitt barn redan i magen och så känns det. Jag är glad jag valde göra abort då för annars hade mitt liv inte sett ut som det gör idag. Men gud vad jobbigt det var och man mådde dåligt. Men absolut det bästa. Dock förstår jag dig ts. kram 

  • Anonym (Clara)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-02-27 00:48:58 följande:
    Mamman kan fortfarande göra abort. Men om det är rätt eller fel i denna situation är jag för dåligt insatt i för att avgöra.

    Precis. Absolut inget fel i att göra abort, speciellt tidigt i graviditeten. Många gånger är det ju bättre att göra det än att föda in ett barn i en dålig situation. 

  • Anonym (Hfryjgfefvkhxf)
    Anonym (Jane Doe) skrev 2024-02-25 04:58:23 följande:

    Igår berättade jag!
    Han var såklart väldigt arg och besviken på att jag ljög. Sa väl att jag inte var riktigt frisk och sådär. jag sa dock att jag inte kommer uppge hans namn så länge han inte vill det. Första samtalet sluta med att jag la på luren då jag fick ta mycket skit men han ville verkligen att jag ringde upp och då gjorde jag det efter ett tag. 


    Vi prata länge så kan inte få med allt men, han tycker vi ska försöka lära känna varandra. Det är så märkligt för han började låta glad. Frågade om jag tänkt på namn och sa att han hoppades att det skulle bli en kille osv.


    Börjar nästan tänka om han planerar att styckmörda mig. Han vände så fort liksom. Jag tror dock han är chockad och behöver nog några dagar att smälta det här.

    Hur som helst så känns det som jag gjort det rätta, jag har äntligen sovit en hel natt.


    Jättebra att du berättade. 

    Dock behöver du uppge  hans namn oavsett, det kommer annars att startas en utredning som du kommer att behöva delta i. Min fd kollega fick sitta i otaliga möten med soc och de frågade ut henne om hennes sexvanor osv. Det tog väldigt mycket tid och förmörkade hennes första år med barnet
     
    Hon var övertygad att det var hennes ex som var pappan men det var en hon träffade på en kryssning och hon hade bara förnamnet pä honom så han hittades aldrig. 
  • felicityporter

    Du är inte mogen för barn ännu och ditt barn kommer födas utan de bästa förutsättningarna. Vill du verkligen sätta ett barn till livet när du medvetet berövar honom/henne goda förutsättningar?

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Hfryjgfefvkhxf) skrev 2024-02-28 00:33:46 följande:
     
    Hon var övertygad att det var hennes ex som var pappan men det var en hon träffade på en kryssning och hon hade bara förnamnet pä honom så han hittades aldrig. 
    ...och detta berättade hon på arbetsplatsen..? Förvånad Känns som att hon gav begreppet "Gränslöshet" ett ansikte.

    Tipsa henne om att göra DNA-test på barnet och skicka till alla släktforskningssajter som finns. Hon kan ange någon pseudonym för barnet, hon behöver inte uppge dess riktiga namn. Sedan får hon hem DNA-matchningar under åren framöver, och förr eller senare kommer antingen pappan eller någon nära släkting till honom att testa sig. Då kan hon hitta honom. OM hon vill det förstås.
  • Anonym (H)
    Anonym (Jane Doe) skrev 2024-02-25 04:58:23 följande:

    Igår berättade jag!
    Han var såklart väldigt arg och besviken på att jag ljög. Sa väl att jag inte var riktigt frisk och sådär. jag sa dock att jag inte kommer uppge hans namn så länge han inte vill det. Första samtalet sluta med att jag la på luren då jag fick ta mycket skit men han ville verkligen att jag ringde upp och då gjorde jag det efter ett tag. 


    Vi prata länge så kan inte få med allt men, han tycker vi ska försöka lära känna varandra. Det är så märkligt för han började låta glad. Frågade om jag tänkt på namn och sa att han hoppades att det skulle bli en kille osv.


    Börjar nästan tänka om han planerar att styckmörda mig. Han vände så fort liksom. Jag tror dock han är chockad och behöver nog några dagar att smälta det här.

    Hur som helst så känns det som jag gjort det rätta, jag har äntligen sovit en hel natt.


    Jättebra då har du gjort helt rätt! Låter som han blev chokad. Men bra att ni tillslut kunde prata om det i lugnare ton och hoppas det går bra att lära känna varandra. Låter som det kan finnas hopp om att han ändå vill vara närvarande. Lycka till med bevis och uppdatera gärna sen hur det går.  
Svar på tråden Ska jag berätta om barnet eller inte? vill ha era åsikter