• lollollo

    Har jag nån uppsägningstid?

    Arbetar som timvikarie inom hemtjänsten och går på schema 12/2-24 till 24/3-24, har jag någon uppsägningstid? Har inte skrivit på något nytt avtal eller något alls när jag började på schema. 
    Har nu hittat ett nytt jobb som börjar innan schemat är slut - kan jag gå ifrån mitt nuvarande schema? Varit timvikarie i 2 år men bara i en månad på detta ställe.

  • Svar på tråden Har jag nån uppsägningstid?
  • Anonym (Ellen)

    Är du anställd intermittent så att ni löpande kommer överens om pass som du säger ja eller nej till?
    Eller är du vikarie för en viss tid?

    Det är skillnad på att vara timanställd och att vara timavlönad. 
    Timavlönad kan man ju vara även på tillsvidare anställning inom vissa kollektivavtal.  Jag skulle ringa HR eller lön, kompetensen kan finnas på båda ställena.

  • Anonym

    Du har skrivit på, och godkänt, ett avtal med schemalagd arbetstid.
    Det är ett kontraktsbrott att bara strunta i det.
    Det bästa du kan göra är att berätta för din nuvarande chef och hoppas på förståelse. Så de släpper dig utan att vidta åtgärder.

  • Anonym (Avtal??)

    Finns det ingen skriftligt överenskommelse alls? Det måste ju finnas, ring HR. Spontant så bör det finnas en skriftlig överenskommelse någonstans där det står vad som gäller.

  • Anonym (Selly)

    I vanliga fall är det så att om du har ett schema och godkänt det så måste du arbeta detta schema ut. (Men man kan alltid prata med arbetsplatsen om de kan släppa en tidigare, eller prata med det nya jobbet om när man kan börja.)

    Som timanställd är man bara anställd de dagar du tackat ja till pass, med ditt schema är du anställd till 24 mars. Dock lite konstigt att du inte skrivit på något avtal, har du inte ens skrivit på något papper med lön eller liknande?

    Pga inget papper så kan du nog prata med facket om att avbryta din anställning utan att arbetsplatsen kan göra något. De verkar ju inte alls seriösa!

  • Anonym (Hej)

    Var har du din anställning på stället el bara inom företaget/regionen?
    Prata med dem och fråga. 
    Annars säg upp dig nu, med lite tur så har du ka ske bara 1 månad.
    Pratat med nya jobbet, tänker de visste väl att du redan hade jobb med schema, vill de ha dig så väntar de såklart. 
    När skulle nya jobbet börja ? 

  • lollollo

    Jag är anställd som timvikarie inom kommunen på bemanningen, aldrig varit på detta ställe innan utan började för en månad sen och fick sen frågan om jag ville gå på schema till 24/3 - men har alltså inte skrivit på något alls om just det. Bara skrivit på nör jag blev timvikarie i hela kommunen för 2 år sedan. Har samma lön nu/timavlönad som nör jag inte gick på schema

  • Anonym (Avtal??)
    lollollo skrev 2024-02-22 17:43:39 följande:

    Jag är anställd som timvikarie inom kommunen på bemanningen, aldrig varit på detta ställe innan utan började för en månad sen och fick sen frågan om jag ville gå på schema till 24/3 - men har alltså inte skrivit på något alls om just det. Bara skrivit på nör jag blev timvikarie i hela kommunen för 2 år sedan. Har samma lön nu/timavlönad som nör jag inte gick på schema


    Och vad står om uppsägning i det avtal du skrev på för två år sen då?
  • Anonym (Ellen)
    lollollo skrev 2024-02-22 17:43:39 följande:

    Jag är anställd som timvikarie inom kommunen på bemanningen, aldrig varit på detta ställe innan utan började för en månad sen och fick sen frågan om jag ville gå på schema till 24/3 - men har alltså inte skrivit på något alls om just det. Bara skrivit på nör jag blev timvikarie i hela kommunen för 2 år sedan. Har samma lön nu/timavlönad som nör jag inte gick på schema


    Då kvarstår frågan om avtal och vad ni egentligen kommit överens om.
    Men du har gått på samma avtal och haft samma lön i två år? Även timavlönad personal ska ha individuell och differentierad lön. 
  • Anonym (Selly)

    Som timanställd har du ingen uppsägningstid MEN de pass du tackat ja till måste du jobba, dvs du tackade ja till det schema du har. Men prata med dem, de är kanske tillmötesgående och vet någon annan som gärna tar de passen?

    Om du är kvar inom kommunen så måste du inte skriva på nytt avtal för ett nytt ställe, ofta är man inte anställd på just den enheten, utan som sagt i hela kommunen.
    Man brukar heller inte skriva på nytt avtal när ny lön kommer utan nya avtal skrivs när det blir nya villkor, tex om du hade fått ett vikariat.  De pass du har fått på schema verkar mest vara luckor de täckt, inget vikariat, och då behövs inte nytt avtal, du går på det första du skrev under, behovsanställd på timmar.

Svar på tråden Har jag nån uppsägningstid?