• lollollo

    Har jag nån uppsägningstid?

    Arbetar som timvikarie inom hemtjänsten och går på schema 12/2-24 till 24/3-24, har jag någon uppsägningstid? Har inte skrivit på något nytt avtal eller något alls när jag började på schema. 
    Har nu hittat ett nytt jobb som börjar innan schemat är slut - kan jag gå ifrån mitt nuvarande schema? Varit timvikarie i 2 år men bara i en månad på detta ställe.

  • Svar på tråden Har jag nån uppsägningstid?
  • Anonym (Ellen)

    Är du anställd intermittent så att ni löpande kommer överens om pass som du säger ja eller nej till?
    Eller är du vikarie för en viss tid?

    Det är skillnad på att vara timanställd och att vara timavlönad. 
    Timavlönad kan man ju vara även på tillsvidare anställning inom vissa kollektivavtal.  Jag skulle ringa HR eller lön, kompetensen kan finnas på båda ställena.

  • Anonym

    Du har skrivit på, och godkänt, ett avtal med schemalagd arbetstid.
    Det är ett kontraktsbrott att bara strunta i det.
    Det bästa du kan göra är att berätta för din nuvarande chef och hoppas på förståelse. Så de släpper dig utan att vidta åtgärder.

  • Anonym (Avtal??)

    Finns det ingen skriftligt överenskommelse alls? Det måste ju finnas, ring HR. Spontant så bör det finnas en skriftlig överenskommelse någonstans där det står vad som gäller.

  • Anonym (Selly)

    I vanliga fall är det så att om du har ett schema och godkänt det så måste du arbeta detta schema ut. (Men man kan alltid prata med arbetsplatsen om de kan släppa en tidigare, eller prata med det nya jobbet om när man kan börja.)

    Som timanställd är man bara anställd de dagar du tackat ja till pass, med ditt schema är du anställd till 24 mars. Dock lite konstigt att du inte skrivit på något avtal, har du inte ens skrivit på något papper med lön eller liknande?

    Pga inget papper så kan du nog prata med facket om att avbryta din anställning utan att arbetsplatsen kan göra något. De verkar ju inte alls seriösa!

  • Anonym (Hej)