• VinterEk

    SGI beräknad på deltidsarbete

    Hej!

    Blir inte riktigt klok på om man kan beräkna SGI för oregelbunden deltidsarbete.

    Min fru är sedan två år tillbaka behovs/visstidsanställd som dels lärarvikarie samt personlig assistent. Detta brukar innebära ca 3 heldagarsarbete i veckan, och kanske 13,000 SEK brutto in i månaden. 


    Fungerar detta som grund för SGI? 

    Jag ringde till FK, men vet ej om jag förstod helt. Tolkade det som ja, men de nämnde att man beräknar SGIn på då 60% (baserat på 3dagars jobb). Vad innebär detta rent konkret? Får hon bara ta ut föräldrapenning 3 dagar i veckan?

    Tack på förhand - vi är i planeringsfasen för att skaffa barn och vi försöker förstå hur det skulle påverka vår ekonomi. Känns som mycket att sätta sig in i!

  • Svar på tråden SGI beräknad på deltidsarbete
  • Jemp

    Ja, det kan man. FK tittar då bakåt hur mycket hon har jobbat och räknar ut ett snitt.
    Hon får ta ut 7 dagar i veckan precis som alla andra, men får lägre ersättning än om hon skulle jobbat heltid.
    Det finns en miniminivå, jag tror det är 80h/månad för att få sgi. 

  • VinterEk
    Jemp skrev 2024-02-19 17:15:47 följande:

    Hittar inget om minsta antal timmar så det minns jag nog fel, ursäkta. 


    Hej! Tack för svar!
    Det du säger att hon får lägre ersättning än att jobba heltid? går man inte helt på vad ens genomsnittliga månadslön är?
    Givetvis så hade hennes lön varit högre om hon jobbat timmar som motsvarade en heltidslön, men om nu hennes ungefärliga lön är 13,000 brutto för 50-60% tid, borde man inte helt bara räkna på inkomsten?

    Spelar det någon roll egentligen att det är deltid, så länge man alltid beräknar det på snittlönen?
    Med försäkringskassans beräkningssnurra så ger en lön på 13,000 ut 332 kronor per dag. Är det felaktigt att räkna så, utifall det inte är en heltidstjänst?

    Stort tack för svar, åter igen!

     https://www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/rakna-pa-foraldrapenning#/
  • Jemp

    Jo precis, man Räknar på genomsnittlig inkomst Såvitt jag vet. 


    (Sen hade FK lite svårt att förstå uträkningen när jag jobbade deltid vid mitt första barn, var anställd på 75% men jobbade lite mer. Men det är en annan sak). 

Svar på tråden SGI beräknad på deltidsarbete