• Tigern23

    Problem med matintag

    Hej! Vår son på 12 veckor har i ca 3-4 veckor fått problem med att äta. Han äter endast ersättning och gjort sedan 1 veckas ålder. Nu helt plötsligt äter han väldigt små mängder. Ca 45-100ml, sen tar det ?stopp?. han släpper flaskan, blir arg och ledsen och tar den inte igen. Han kan även klökas lite när man försöker igen. Det är som att han vill men det går inte.. Blir orolig då han ska äta mycket större mängder egentligen. Tidigare drack han 120ml utan problem.. Blir slattar här och där hela tiden just nu. Är det någon som känner igen sig i detta?

  • Svar på tråden Problem med matintag
  • Fjäril kär

    Har ni bytt flaska/napp nyligen? Han kanske får jobba för mycket för maten att han blir trött ? 

    Hålet för litet? För hårt åtskruvat så det blir vakuum istället för flöde? Bytt ersättning som han inte känner igen och inte tycker om? För varmt/kallt? 

  • Anonym (Linda)

    Jag fick sådär vid en period och jag hade bytt flaska och flödet var snabbt och gjorde att han fick i sig luft och började må illa istället. Jag fattade inte att han behövde rapa och sitta i annan ställning.  En demonstration hos BVC gjorde att vi kom på vad det var . Så jag rekommenderar att gå dit ned barnet och visa hur han beter sig vid matning. 

  • Tigern23

    Jag blir så trött på BVC och andra i vården ärligt talat. Det enda jag får höra är att ?så kan bebisar göra, tänk på de som ammas, de äter under hela dagarna?. När han började så här så bytte vi napp till flöde nummer 2 (mom). Men samma sak då. Även försökt rapa och pausa, ingen skillnad. Andra säger att det kan vara någon utvecklingagas.. Men borde ju gå över nu tänker man?! Jag har visat flera i vården och de verkar inte bekymrade. Blir spännande med vägningen på måndag på BVC? Om han har gått ner ska jag säga till att de får liksom kolla upp det här mer och låter man bara bebisar gå ner och så ska det bara lösa sig eller?!

  • TvillingmammaVästgöte
    Tigern23 skrev 2024-02-17 11:27:11 följande:

    Jag blir så trött på BVC och andra i vården ärligt talat. Det enda jag får höra är att ?så kan bebisar göra, tänk på de som ammas, de äter under hela dagarna?. När han började så här så bytte vi napp till flöde nummer 2 (mom). Men samma sak då. Även försökt rapa och pausa, ingen skillnad. Andra säger att det kan vara någon utvecklingagas.. Men borde ju gå över nu tänker man?! Jag har visat flera i vården och de verkar inte bekymrade. Blir spännande med vägningen på måndag på BVC? Om han har gått ner ska jag säga till att de får liksom kolla upp det här mer och låter man bara bebisar gå ner och så ska det bara lösa sig eller?!


    Min erfarenhet är att man brukar se viktkurvan som oerhört viktig, att barnet följer sin kurva, Hack i kurvan tyder på att något är fel och det bordes definitivt kollas upp, om det är så. 
  • Tigern23
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-02-17 11:35:52 följande:

    En god väns barn vägrade också dricka ersättningen , hon var allergisk mot mjölk, blev bra med mjölkfri ersättning. 


    Han dricker redan mjölkfritt..
  • Anonym (Tänder)

    När min dotter var 2 månader hände samma sak fast med amningen. Blev orolig då hon var sjuk i samma veva det hände (feber). Hon åt alltid ofta och lite åt gången men under denna tid blev det problem med något som vi då inte alls förstod. Det som hjälpte henne att äta var att bära henne samtidigt som hon ammade, då åt hon! 
    Ca 2-3 veckor senare kom hennes första tand, inte ens 3 månader gammal men då förstod vi iallafall vad de var som påverkat amningen. Det var inte mycket att göra åt gällande tandvärken då hon var så liten men kanske kan vara samma för er? Dreglar han och suger på fingrarna lite mer än vanligt?

  • Tigern23
    Anonym (Tänder) skrev 2024-02-17 21:40:43 följande:

    När min dotter var 2 månader hände samma sak fast med amningen. Blev orolig då hon var sjuk i samma veva det hände (feber). Hon åt alltid ofta och lite åt gången men under denna tid blev det problem med något som vi då inte alls förstod. Det som hjälpte henne att äta var att bära henne samtidigt som hon ammade, då åt hon! 
    Ca 2-3 veckor senare kom hennes första tand, inte ens 3 månader gammal men då förstod vi iallafall vad de var som påverkat amningen. Det var inte mycket att göra åt gällande tandvärken då hon var så liten men kanske kan vara samma för er? Dreglar han och suger på fingrarna lite mer än vanligt?


    Låter typ exakt som honom haha.. Ja han har börjat dregla mer och suger på sina händer väldigt mycket! Oj tänk om en tand dyker upp snart haha?
  • Anonym (Tänder)

    Ja så kan det ju va! Det var lite chockerande för oss och därefter kom tänderna fort hehe! Ni får se vikten på lillen och fortsätta mata ofta och bära samtidigt om de kanske hjälper er me?:) Bitring i kylen och annat tuggvänligt i den åldern körde vi på sen :) 


    Hopppas de löser sig snart oavsett anledning!

Svar på tråden Problem med matintag