• Anonym (.)

    AI ta över kundtjänstjobb - När då, tror ni?

    Jag pratade om detta senaste igår och många trodde det skulle ske om minst tio år. Men jag tror det skulle ske betydligt mycket tidigare än så.

    När tror ni AI skulle ta över jobb som kundtjänst på telefon?

    Jag tycker personligen att det hade kanske blivit väldigt lätt och enklare? Så länge man inte programmerar AI för att övertala samtliga inringare att köpa/uppgradera sig m.m, vilket företaget kan nog vara intresserad att en AI skall göra och bli mer manipulativ än en ''vanlig'' människa.

  • Svar på tråden AI ta över kundtjänstjobb - När då, tror ni?
  • Core

    Att svara på frågor, inom två-tre år. Men att ai ska kunna styra system och utföra mer komplicerade manövrar, som kanske ofta behövs när nån kontakta är kundtjänst, 5-8 år.

    Jag är inget it-proffs, men tänk Telia eller tele2 eller liknande. De har gamla system, som nyare system plockar information från och sedan kanske matar ytterligare några system med. Att konvertera att all den datan så att det blir ai-integrerat lär inte vara en liten operation.

    Sen idag så ringer nån in, det ärendet kanske måste vidare till en annan arbetsgrupp, som sedan måste kalla ut en tekniker etc etc. Känns långt bort på något vis, men vem vet.

    Däremot administrativ personal och växel, det är nog när som helst.

  • Tusselina

    Chatbottar har ju funnits länge och tagit över en hel del kundtjänstarbete på webbsidor, så ja det går nog fort. Mycket mindre än några 10 år definitivt. 

  • Anonym (F)

    AI har sagt en del tokiga saker när jag ställt frågor. Litar ej på detta.

  • Core
    Anonym (F) skrev 2024-02-16 16:58:06 följande:

    AI har sagt en del tokiga saker när jag ställt frågor. Litar ej på detta.


    Vad en ai ger för svar beror på vad den är matad med för information. ChatGDP exempelvis har information baserad på en viss del av internet, ett visst år.

    Mao kan du optimera en ai att bli ett proffs i vad som helst, med rätt informationsinmatning.

    Jag tror att om ett par år kommer det vara en facklig fråga när ett ai system ska skugga anställda, för att lära sig att göra samma sak. Alltså kommer det vara okej att anställda lär upp det system som till slut tar deras jobb?
  • Anonym (F)
    Core skrev 2024-02-16 17:02:38 följande:
    Vad en ai ger för svar beror på vad den är matad med för information. ChatGDP exempelvis har information baserad på en viss del av internet, ett visst år.

    Mao kan du optimera en ai att bli ett proffs i vad som helst, med rätt informationsinmatning.

    Jag tror att om ett par år kommer det vara en facklig fråga när ett ai system ska skugga anställda, för att lära sig att göra samma sak. Alltså kommer det vara okej att anställda lär upp det system som till slut tar deras jobb?
    Läskigt. Vi måste ju ha sätt att tjäna pengar.
    Då kan ju AI bli läkare med om man ser till koppla symtom till sjukdom.
    Känns väldigt dumt.
  • Core
    Anonym (lalle) skrev 2024-03-05 17:38:42 följande:

    AI ljuger ibland, har jag hört, så jag tror det behövs lite mer utveckling innan man kan låta robotarna ta över helt. 

    https://www.bbc.com/travel/article/20240222-air-canada-chatbot-misinformation-what-travellers-should-know 


    Jo absolut, men produkten är redan framtaget och det gäller att mata med rätt information. Utvecklingen går med rasande fart, och på ett år händer enormt mycket.

    Däremot kommer det finnas begränsningar i vad en ai kan ta över för uppgifter, och den går nog vid administrativa och matematiska arbetsuppgifter 

    Jurister, vad jag förstått, ligger risigt till. Många jurister jobbar i tung lagtext som hänvisar till nästa lagtext etc, och utredningar gå ut på att komma fram till vad lagen i slutändan säger. Det är många arbetstimmar på att läsa och tyda lagtext, mot praxis, något som en optimerad ai kommer göra på ett knapptryck.

    Däremot sitter det ju en jurist som utredare ändå, men hur många tjänster har försvunnit i den automatiseringen av den stora delen av arbetsbördan?
  • Anonym (jury)

    AI som kundtjänst är bara intressant för företag som bara helst vill slippa för att servicera sina kunder när dom väl har sålt sitt produkt och fått sina pengar. Som Klarna t.ex. Genom AI-botar så tröttnar folk när dom upplever absurda dialoger och uppger hoppet om att dom nånsin skall kunna få någon hjälp. Vilket AI systemet registrerar som en framgång eftersom kunderna lägger på och inte återvänder med flera försök med att få hjälp.

    Det enda positiva man kan säga om AI som kundtjänst är att det inte är så mycket värre än en indier som sitter i ett bås i Bangalore, som också belönas ju snabbare folk tröttnar och ger upp.

  • Anonym (Livia)
    Anonym (jury) skrev 2024-03-05 17:54:36 följande:

    AI som kundtjänst är bara intressant för företag som bara helst vill slippa för att servicera sina kunder när dom väl har sålt sitt produkt och fått sina pengar. Som Klarna t.ex. Genom AI-botar så tröttnar folk när dom upplever absurda dialoger och uppger hoppet om att dom nånsin skall kunna få någon hjälp. Vilket AI systemet registrerar som en framgång eftersom kunderna lägger på och inte återvänder med flera försök med att få hjälp.

    Det enda positiva man kan säga om AI som kundtjänst är att det inte är så mycket värre än en indier som sitter i ett bås i Bangalore, som också belönas ju snabbare folk tröttnar och ger upp.


    Precis. Jag har aldrig upplevt att en bot har hjälpt mig när jag faktiskt behöver kontakta kundtjänst. Alla enkla svar de har blivit programmerade med kan ju ändå hittas bara man söker på det. Föredrar 10 gånger av 10 att prata med en riktig person som faktiskt kan hjälpa mig än att försöka berätta för en robot vad jag har för problem, då den ändå inte kommer fatta eller kunna hjälpa mig.
  • Tusselina
    Anonym (Livia) skrev 2024-03-05 19:21:52 följande:
    Precis. Jag har aldrig upplevt att en bot har hjälpt mig när jag faktiskt behöver kontakta kundtjänst. Alla enkla svar de har blivit programmerade med kan ju ändå hittas bara man söker på det. Föredrar 10 gånger av 10 att prata med en riktig person som faktiskt kan hjälpa mig än att försöka berätta för en robot vad jag har för problem, då den ändå inte kommer fatta eller kunna hjälpa mig.
    De bottarna har ju dock ingenting med AI att göra. Klart de flesta hellre pratar med en "riktig person", men en riktig person ska ha lön. Största anledningen till att AI kan ta över är den potentiellt stora kostnadsbesparingen. 
    Men grejen med AI är just att det inte är fasta enkla svar inprogrammerade utan mer som ett helt uppslagsverk inprogrammerat som det kan slå i mycket fortare än en faktisk person kan. AI som ju står för artificiell intelligens är närmast motsatsen till en automatiserad funktion programmerad med fasta alternativ/svar.
    Där går utvecklingen skrämmande fort 
  • Anonym (.)
    Tusselina skrev 2024-03-12 16:35:45 följande:
    De bottarna har ju dock ingenting med AI att göra. Klart de flesta hellre pratar med en "riktig person", men en riktig person ska ha lön. Största anledningen till att AI kan ta över är den potentiellt stora kostnadsbesparingen. 
    Men grejen med AI är just att det inte är fasta enkla svar inprogrammerade utan mer som ett helt uppslagsverk inprogrammerat som det kan slå i mycket fortare än en faktisk person kan. AI som ju står för artificiell intelligens är närmast motsatsen till en automatiserad funktion programmerad med fasta alternativ/svar.
    Där går utvecklingen skrämmande fort 

    TACK!


    Här var det en människa som förstod mig.

  • Anonym (jury)
    Tusselina skrev 2024-03-12 16:35:45 följande:
    Men grejen med AI är just att det inte är fasta enkla svar inprogrammerade utan mer som ett helt uppslagsverk inprogrammerat som det kan slå i mycket fortare än en faktisk person kan. AI som ju står för artificiell intelligens är närmast motsatsen till en automatiserad funktion programmerad med fasta alternativ/svar.
    Där går utvecklingen skrämmande fort 
    Det är en drömbild av AIs funktion som kundtjänst, och det förutsätter  att AI har blivit upplärt med stora mängder data där kunder beskriver deras problem på ett precist språk och att någon har beskrivit vad som var lösningen på kundens problem på ett lika precist språk.

    I praktiken kommer det sällan att fungera så, dom datamängder som AIs kundtjänst blir upplärda på är inte stora nog och inte precisa nog, så resultaten kommer inte att bli bättre än nuvarande algoritmer med fasta alternativ/svar. 

    Men som alltid när det gäller AI kommer det vara någon annans fel när AI inte klarar av att leva upp till hypen.
Svar på tråden AI ta över kundtjänstjobb - När då, tror ni?