• Entjejskonto

    Hur investera pengarna?

    Jag kommer snart ha 10/k/mån att göra 100% vad jag vill med under 4 månader, kanske 5. Hur ska jag tänka? 

    Jag har 0 kr sparat 
    Hur mycket till pensionssparande?
    Hur mycket investera på börsen? 
    Hur mycket spara på vanligt sparkonto (buffert, lite ränta på de kontot) 

    Enda stora inköpet jag har planerat är en bil efter sommaren! :) kom med era bästa tips ! 

  • Svar på tråden Hur investera pengarna?
  • Anonym (Ninni)

    Så du kommer få ihop 40 000- 50 000 kr?
    Jag hade sparat allt på ett ISK-konto tex avanza eller lysa och inte rört dem alls.

  • Elin pelin

    Har du ingen buffert så börja där... Sparkonto med ränta, ex sbab, Landshypotek. Se till att du har insättningsgaranti!

  • Entjejskonto
    Anonym (Ninni) skrev 2024-02-15 21:44:11 följande:

    Så du kommer få ihop 40 000- 50 000 kr?
    Jag hade sparat allt på ett ISK-konto tex avanza eller lysa och inte rört dem alls.


    Ja, 40-50 k men vad är lysa? Inget på vanligt sparande som man kan ta ut om något händer?
  • Anonym (Spara)

    Har du ingen buffert alls i nuläget?

    I så fall hade jag prioriterat att sätta helst en månadslön, men minst en månads normala _utgifter_ på ett vanligt sparkonto. Mer om du har hus eller brf eftersom man kan ge sig på att spisen pajar samma månad som man råkar tappa en lagning i en tand.
    Resten i en global indexfond på ISK. 

  • Anonym (Ann)

    Beroende på din ekonomi i övrigt, hur du bor osv, så hade jag lagt kanske 30 tkr på ett vanligt konto med ränta som buffert. Resten hade jag lagt in i en ISK, global indexfond, som start på ett pensionssparande. Sedan hade jag fyllt på både buffert och pensionssparande varje månad. 

  • Anonym (Kalle)

    Om du inte har minsta buffert så sätt in 25000 på ett sparkonto med hyfsad ränta (endast med insättningsgaranti). Resten i en bred global indexfond.

  • MsM84

    Du nämner att du ska köpa bil. Menar du att dessa pengar ska gå till en bil efter sommaten? 


    Tidshorisonten på ditt sparande är viktigt för vad som är lämpligt.

  • Entjejskonto
    MsM84 skrev 2024-02-15 22:03:18 följande:

    Du nämner att du ska köpa bil. Menar du att dessa pengar ska gå till en bil efter sommaten? 


    Tidshorisonten på ditt sparande är viktigt för vad som är lämpligt.


    Nej, menade att då har jag inte lika mycket att lägga undan varje månad (men de råkade jag glömma, skrev lite och tänkte lite hehe). Kommer dock fortsätta sparandet efteråt men kanske går ner till 5k / månad 

    Jag bor i hyresrätt
  • Anonym (Jenny)
    Entjejskonto skrev 2024-02-15 22:06:51 följande:
    Nej, menade att då har jag inte lika mycket att lägga undan varje månad (men de råkade jag glömma, skrev lite och tänkte lite hehe). Kommer dock fortsätta sparandet efteråt men kanske går ner till 5k / månad 

    Jag bor i hyresrätt
    Hur ska du betala för bilen, då? Har du undanlagda pengar för den redan nu?
  • Anonym (Kleo)

    Hur ska du kunna köpa en bil för inga pengar? 


    I och med att du inte har något sparat tänker jag att de där pengarna behöver du ha på ett helt vanligt konto så att du lätt kan komma åt dem vid behov. Jag har väntat ett par månader nu på besked om ersättning från Försäkringskassan. Levt på min buffert. Man behöver ha pengar lättåtkomligt för såna situationer. Tandläkare är en annan grej som kan sluka mycket pengar på en gång. 

Svar på tråden Hur investera pengarna?