• Majsan0304

    Amning alkohol

    Om jag dricker 3 cider (4%) och ett glas vin kan jag amma ändå? Fast jag inte känner nått på alkoholen förutom lite ?gladare?🌸
  • Svar på tråden Amning alkohol
  • Anonym (Fakta)
    OlManH skrev 2024-02-15 08:32:24 följande:

    Logiskt: ja.
    Dricker du det så kanske du hamnar på 0.5 promille (ca beroende på hur stor du är).
    Förutsatt att alkoholen sprider sig jämnt i all vätska i kroppen så borde mjölken då innehålla 0.05% alkohol. Så ingen fara alls.

    Men med det sagt så varför dricka alkohol när barn eller bebis är närvarande?
    Jag tog det som en självklarhet när jag va liten att mamma & pappa inte va fulla.
    Något jag senare förstod inte alls va fallet. Så många barn far illa pga alkohol.


    0,5 promille innebär inte 0,05% utan 0,0005%.
  • STL
    Anonym (Fakta) skrev 2024-02-15 09:03:01 följande:
    0,5 promille innebär inte 0,05% utan 0,0005%.
    Jo 0,5 promille är exakt 0,05 procent.
  • OlManH
    Anonym (Fakta) skrev 2024-02-15 09:03:01 följande:
    0,5 promille innebär inte 0,05% utan 0,0005%.
    Hur räknar du?
    Ska vi hålla oss till basic fakta så är en procent en hundradel.
    En promille är en tusendel, alltså en tiondels procent.
    1 promille = 0.1%
    0.5 promille = 0.05%
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-02-15 08:00:41 följande:

    Ts har inte frågat om ifall hon är lämplig att ta hand om bebisen eller inte, hon har frågat om det är ok att dricka 3 små alkoholsvaga cider och ett glas vin.

    Varför tjatas det då om just omhändertagandet?
    Det finns troligen en pappa till barnet också, skulle han inte kunna ta hand om sitt barn tror ni?

    Men som vanligt så måste man vara absolutist i arton år enligt FL´s AA-anhängare.
    Så är dock inte fallet.

    Ts, jo det går an att du dricker den mängden.
    Dricks det under en kort tid, se till att någon annan sköter om barnet och bara amma det.
    Sker det under säg en hel eftermiddag så är det inget problem oavsett.

    Det enda jag säger angående detta är att ts inte bör samsova om hon inte är (i stort sett) nykter.

    Ha en trevlig stund ts, och ställ inte frågor på Familjeliv som handlar om alkohol. Det spelar liksom ingen roll om det handlar om en lättöl eller en röjarskiva, du blir totalsågad oavsett.


    Nu var det inte alkoholsvaga cider från Ica det frågades om.
    Förmodligen tar folk upp det då det finns en risk för barnet utöver den risk som ts är orolig över. 


    4 enheter är det jag själv druckit vid fester, dvs det som får mig rätt i gasen. (är inte kort och supersmal) 
    När man läser här så hoppas man ju att det är ett enstaka tillfälle ts tänker på, typ att hon är bjuden på fest och vill kunna ta några glas, inte att det är en vanlig fredagskväll hemma med barnet. Och som du skriver så bör hon se till att någon som är mer nykter är med barnet.


    Kan ju också lägga till aspekten att OM något skulle hända barnet när du har druckit ts så kommer du alltid lägga skuld på dig själv för att du drack och tänka att du kanske kunde ha förhindrat det om du varit nykter, oavsett om så är fallet eller ej.

  • Sunflora

    Alkoholen går inte över i bröstmjölken men du bör avstå om du är så pass berusad att du riskerar att tappa barnet vilket du knappast lär bli efter den mängden du nämner.

  • Sunflora
    Anonym (Lis) skrev 2024-02-15 00:21:57 följande:

    Det kan du nog, men kan du ta hand om ditt barn? Vill du vara så berusad om något händer och ni måste söka sjukvård? Tänk om barnet får hög feber den natt du druckit så, eller om du tappar det?


    Varför utgår du från att ts är ensamstående? Man blir inte så berusad att man tappar barnet eller gör bort sig på akuten om man behöver åka dit på den mängd alkohol ts nämner. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Lis) skrev 2024-02-16 07:23:49 följande:

    Nu var det inte alkoholsvaga cider från Ica det frågades om.
    Förmodligen tar folk upp det då det finns en risk för barnet utöver den risk som ts är orolig över. 


    4 enheter är det jag själv druckit vid fester, dvs det som får mig rätt i gasen. (är inte kort och supersmal) 
    När man läser här så hoppas man ju att det är ett enstaka tillfälle ts tänker på, typ att hon är bjuden på fest och vill kunna ta några glas, inte att det är en vanlig fredagskväll hemma med barnet. Och som du skriver så bör hon se till att någon som är mer nykter är med barnet.


    Kan ju också lägga till aspekten att OM något skulle hända barnet när du har druckit ts så kommer du alltid lägga skuld på dig själv för att du drack och tänka att du kanske kunde ha förhindrat det om du varit nykter, oavsett om så är fallet eller ej.


    För det första, 4% är svag cider, ICAs cider är mer att betrakta som läsk. Tre sådana enheter och ett glas vin är inget att tala om.
    För bebisen är det helt riskfritt, och det var det som ts frågade om, amning. Ts har inte med ett ord sagt att hon ska ha ansvaret för barnet heller. 

    Blir du så i gasen av den lilla mängden så ska du såklart itne dricka så mycket ens om det bara handlar om amning, sitta där och lalla med bebisen vid bröstet är kanske inte optimalt. 
    Men nu är fallet inte så för ts, om du missade det så står det där. I trådstarten.

    Varför tror du, och de flesta andra vad det verkar, att ts är ensamstående med en bebis?
    För som sagt, för bebisen är det helt riskfritt, och det var det som ts frågade om, amning. Ts har inte med ett ord sagt att hon ska ha ansvaret för barnet.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-02-16 09:56:38 följande:
    För det första, 4% är svag cider, ICAs cider är mer att betrakta som läsk. Tre sådana enheter och ett glas vin är inget att tala om.
    För bebisen är det helt riskfritt, och det var det som ts frågade om, amning. Ts har inte med ett ord sagt att hon ska ha ansvaret för barnet heller. 

    Blir du så i gasen av den lilla mängden så ska du såklart itne dricka så mycket ens om det bara handlar om amning, sitta där och lalla med bebisen vid bröstet är kanske inte optimalt. 
    Men nu är fallet inte så för ts, om du missade det så står det där. I trådstarten.

    Varför tror du, och de flesta andra vad det verkar, att ts är ensamstående med en bebis?
    För som sagt, för bebisen är det helt riskfritt, och det var det som ts frågade om, amning. Ts har inte med ett ord sagt att hon ska ha ansvaret för barnet.

    2,25 % är svaga, 4,5 % är inte svagt. 7,0%  sk extra strong, är som det sägs extra stark.(men den är det väl bara alkisar och ungdomar som dricker)


    Jag har inte skrivit att hon är ensamstående men däremot vill nog många precis som jag påpeka att även om det anses vara ok att dricka nåt glas och amma så bör man tänka på att man ska kunna ta hand om barnet också och tex köra bil. 
    förhoppningsvis ställer ts frågan då hon tänker gå till nån vän och partnern är nykter med barnet. Men om ts dricker hemma på en middag med sin partner och partnern också dricker så bör hon ju tänka på mer än bara om det går över i bröstmjölken.

    Det är många som inte tycker att det märks när de druckit lite fast det i själva verket är väldigt tydligt för de runt omkring som är nyktra.

  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Lis) skrev 2024-02-16 17:54:07 följande:

    2,25 % är svaga, 4,5 % är inte svagt. 7,0%  sk extra strong, är som det sägs extra stark.(men den är det väl bara alkisar och ungdomar som dricker)


    Jag har inte skrivit att hon är ensamstående men däremot vill nog många precis som jag påpeka att även om det anses vara ok att dricka nåt glas och amma så bör man tänka på att man ska kunna ta hand om barnet också och tex köra bil. 
    förhoppningsvis ställer ts frågan då hon tänker gå till nån vän och partnern är nykter med barnet. Men om ts dricker hemma på en middag med sin partner och partnern också dricker så bör hon ju tänka på mer än bara om det går över i bröstmjölken.

    Det är många som inte tycker att det märks när de druckit lite fast det i själva verket är väldigt tydligt för de runt omkring som är nyktra.


    Så kom det klassiska när det handlar om alkohol och barn, att man måste kunna köra bil.
    Vet du vad, alla har inte ens körtkort och bil!

    Och 4% ÄR svagt. Folkis på ICA ligger på 3,5, anser du att det ska ses som starköl?
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-02-16 18:00:11 följande:
    Så kom det klassiska när det handlar om alkohol och barn, att man måste kunna köra bil.
    Vet du vad, alla har inte ens körtkort och bil!

    Och 4% ÄR svagt. Folkis på ICA ligger på 3,5, anser du att det ska ses som starköl?
    Med tanke på att 4,5or säljs på systemet och inte på Ica så är det fler än jag som anser att det är tillräckligt starkt.
    Det fanns ju en anledning till att mellanölen slutade säljas i matbutikerna?

    Nej, ok men att komma gående in på akuten och stinka cider är inte så positivt det heller.

    Men du, är det så viktigt för dig att dricka alkohol när du tar hand om dina barn så gör det.
  • Sunflora
    Anonym (Lis) skrev 2024-02-16 17:54:07 följande:

    2,25 % är svaga, 4,5 % är inte svagt. 7,0%  sk extra strong, är som det sägs extra stark.(men den är det väl bara alkisar och ungdomar som dricker)


    Jag har inte skrivit att hon är ensamstående men däremot vill nog många precis som jag påpeka att även om det anses vara ok att dricka nåt glas och amma så bör man tänka på att man ska kunna ta hand om barnet också och tex köra bil. 
    förhoppningsvis ställer ts frågan då hon tänker gå till nån vän och partnern är nykter med barnet. Men om ts dricker hemma på en middag med sin partner och partnern också dricker så bör hon ju tänka på mer än bara om det går över i bröstmjölken.

    Det är många som inte tycker att det märks när de druckit lite fast det i själva verket är väldigt tydligt för de runt omkring som är nyktra.


    Köra bil har inget med att ta hand om barn att göra. Det är ca 12% alkohol i vin så 4,5% är rätt svagt. Ts borde inte ha några som helst problem med att ta hand om barnet efter att ha druckit några cider. 
  • Räkan77

    Människor är olika känslig för alkohol. Förmodligen har TS inte druckit så mycket den senaste tiden med tanke på att hon troligen var gravid för inte så länge sen. Vi är nog många kvinnor som blir rätt så påverkade av att dricka fyra cider och ett glas vin.

    Nu var frågan om det är ok att amma och bröstmjölken är ju inte farlig. Men när man ammar så hanterar man ju bebisen självständigt och man samspelar även med bebisen. Och det bör man ju inte göra om man är alltför påverkad.

    Jag drack när jag ammade och några gånger kände jag att jag var nära gränsen och det kändes inte bra. Speciellt inte dagen efter när jag tänkte tillbaka på kvällen. Vid dessa tillfällen drack jag mindre än 4 cider och ett glas vin. 

  • Anonym (Mimmi)
    Sunflora skrev 2024-02-16 23:38:14 följande:
    Köra bil har inget med att ta hand om barn att göra. Det är ca 12% alkohol i vin så 4,5% är rätt svagt. Ts borde inte ha några som helst problem med att ta hand om barnet efter att ha druckit några cider. 
    Helt självklart, de som ser 4,5 som stark tillhör nog den berömda nykteristmaffian här på FL.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Lis) skrev 2024-02-16 22:48:52 följande:
    Med tanke på att 4,5or säljs på systemet och inte på Ica så är det fler än jag som anser att det är tillräckligt starkt.
    Det fanns ju en anledning till att mellanölen slutade säljas i matbutikerna?

    Nej, ok men att komma gående in på akuten och stinka cider är inte så positivt det heller.

    Men du, är det så viktigt för dig att dricka alkohol när du tar hand om dina barn så gör det.
    Jag minns mellanölets tid, även om jag var för ung för att köpa det själv. Men, det gjorde de lite äldre kompisarna så gärna om  de fick en för besväret.

    Tänk den dagen när Sverige anammar de flesta andra länders öppenhet kring alkohol och börjar sälja vin i vanliga butiker, ojoj så det kommer att brinna här på sajten då!

    Vi som kan hantera alkohol tycker bara att det är fördelaktigt förstås.

    Och till sist, man "stinker" inte cider. Visst, att alkohol kan utsöndra doft, men det går lätt att eliminera med t ex ett tuggummi.
    Lite "ta´t lugnt, ta en toy". Men det antar jag att du inte minns.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-02-18 14:18:41 följande:
    Jag minns mellanölets tid, även om jag var för ung för att köpa det själv. Men, det gjorde de lite äldre kompisarna så gärna om  de fick en för besväret.

    Tänk den dagen när Sverige anammar de flesta andra länders öppenhet kring alkohol och börjar sälja vin i vanliga butiker, ojoj så det kommer att brinna här på sajten då!

    Vi som kan hantera alkohol tycker bara att det är fördelaktigt förstås.

    Och till sist, man "stinker" inte cider. Visst, att alkohol kan utsöndra doft, men det går lätt att eliminera med t ex ett tuggummi.
    Lite "ta´t lugnt, ta en toy". Men det antar jag att du inte minns.

    Du antar väldigt mycket du, och väldigt ofta fel.

    Vi som kan hantera alkohol tycker inte enbart att det är en fördel om monopolet skulle släppas.
    Det skulle förmodligen leda ännu mer till att butiker går på det som säljer bra, dvs ännu mer skitviner likt tre apor mm och sämre utbud av kvalitetsvin.
    Där tror jag dock att Systembolaget skulle kunna finnas kvar till viss del om de kan stå för mer variation och större utbud. Men risken är så klart att de hade blivit utkonkurrerade och vinsten gått till olika privatpersoner istället.


    Cider må vara enklast att maskera doftmässigt, luktar ju rätt likt saft, men jo är man nykter så känner man som närstående om ens partner eller förälder druckit.

Svar på tråden Amning alkohol