• larissa03

    Inneboende svärdotter

    Sonens flickvän flyttade hit till mig i oktober. Kan inte bo kvar hos din mamma pga hennes nya man. Finns polisanmälan sexuelt ofredande av mammans man mot min svärdotter.
    sonens flickvän studerar och tar studenten till sommaren och vi har försökt att mamman ska bidra lite med kanske 1000kr i månaden för matkostnader. Jag är ensamstående med två barn och därför tight med pengar. Jag vet att förälder är skyldig att försörja och ansvara gör sitt barn till student.
    mamman tycker dock att hennes dotter flyttat frivilligt och vill inte betala någonting.
    kan man ?tvinga? henne att bidra på något sätt?

  • Svar på tråden Inneboende svärdotter
  • Anonym (?)

    Ja, ställ vilkoret att om hon ska bo hos er får hon betala.

  • Anonym
    larissa03 skrev 2024-02-14 13:20:13 följande:
    Inneboende svärdotter

    Sonens flickvän flyttade hit till mig i oktober. Kan inte bo kvar hos din mamma pga hennes nya man. Finns polisanmälan sexuelt ofredande av mammans man mot min svärdotter.
    sonens flickvän studerar och tar studenten till sommaren och vi har försökt att mamman ska bidra lite med kanske 1000kr i månaden för matkostnader. Jag är ensamstående med två barn och därför tight med pengar. Jag vet att förälder är skyldig att försörja och ansvara gör sitt barn till student.
    mamman tycker dock att hennes dotter flyttat frivilligt och vill inte betala någonting.
    kan man ?tvinga? henne att bidra på något sätt?


    Det är lite missvisande när det kallar sonens tonåriga flickvän för "svärdotter", men ok.
    Tjejen är väl folkbokförd hos sin mor?
    Hon har inte gått ut gymnasiet, alltså är modern försörjningsansvarig tillsammans med fader, till 100%.
    Du ska inte behöva lägga ett enda öre på henne om man ska vara krass.

    Hur du ska gå tillväga vet jag dessvärre inte, kanske börja med en orosanmälan till soc?
  • Anonym (?)

    Försörjningskyldig innebär oftast "erbjuda mat och husrum"

    Om mamman säger att dottern kan få mat och husrum hemma är möjligheten att tvinga mamman att betala till er väldigt begränsat

  • Anonym (Y)
    Anonym (?) skrev 2024-02-14 13:33:41 följande:

    Försörjningskyldig innebär oftast "erbjuda mat och husrum"

    Om mamman säger att dottern kan få mat och husrum hemma är möjligheten att tvinga mamman att betala till er väldigt begränsat


    Man har väl också ansvar för barnets trygghet. Och om det inte är tryggt hemma så ska man se till att denne har annat boende. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Y) skrev 2024-02-14 13:48:51 följande:
    Man har väl också ansvar för barnets trygghet. Och om det inte är tryggt hemma så ska man se till att denne har annat boende. 
    Ja, eller sparka ut mannen.

    Kan finnas en öppning genom att ta det till soc, Tjejen lär väl vara 18 år så myndig.

    Sen gäller det fyra måander innan ho får ta ansvar för sig själv
  • Anonym (XX&)
    Kanske är läge för flickan att ta ett extrajobb och bidra lite själv. Hon är ändå snart vuxen och ska försörja sig själv. 

    Om din son och hans flickvän jobbar extra ett par helger i månaden borde det täcka en hel del. 

    Får hon sitt studiebidrag och vad gör hon med detta?

    Vad säger flickans pappa?
  • Anonym

    Nej du kan inte tvinga mamman att bidra. Hon erbjuder flickan mat och husrum och uppfyller försörjningskravet.

    Men du kan fråga sociala myndigheter. 

    Vad som är riktigt kusligt är ju att mamman fortsätter bo med en man som ofredar hennes dotter. Hon borde sparka ut mannen, inte låta sin dotter gå från hemmet för att söka skydd.

  • Egon den stora

    Det verkar som flera redan har skrivit att det finns en väg att gå via socialen.  Har själv sett exempel på det.  Vägrar mamman och pappan att betala så är det givetvis väldigt svårt att få något, men man kan ju givetvis inte låta en tonåring bo i ett hem där hon blir sexuellt ofredad. 
    Hur är det med hennes pappa? Kan inte han bidra? 

  • larissa03

    Mamman erbjuder ett ?sovrum ? som är ett källarförråd med betonggolv. För ett par helger sedan sov dottern hos mamman för att de skulle samtala med varandra. Då var det så kallt i tjejens rum så hon fick sova i mammans säng med henne. Hon får inte äta det som finns i kylskåpet för allt med protein ska gå till mamman och hennes man som tränar. 


    innan hon bodde hos oss såg jag alltid till att hon fick lagad mat hos oss. Därför blir jag så irriterad på att hennes mamma säger att hon knappt kan klara sig på sin lön själv, hon har två jobb. jag har 0kr på kontot tio dagar innan jag får egna pengar.

  • Anonym (Becka)

    Vad säger socialtjänsten om situationen? 

  • Anonym (XX&)
    larissa03 skrev 2024-03-24 19:44:14 följande:

    Mamman erbjuder ett ?sovrum ? som är ett källarförråd med betonggolv. För ett par helger sedan sov dottern hos mamman för att de skulle samtala med varandra. Då var det så kallt i tjejens rum så hon fick sova i mammans säng med henne. Hon får inte äta det som finns i kylskåpet för allt med protein ska gå till mamman och hennes man som tränar. 


    innan hon bodde hos oss såg jag alltid till att hon fick lagad mat hos oss. Därför blir jag så irriterad på att hennes mamma säger att hon knappt kan klara sig på sin lön själv, hon har två jobb. jag har 0kr på kontot tio dagar innan jag får egna pengar.


    vad säger flickans pappa?

    Vad säger soc när du berättar detta i din orosanmälan? 
  • Agda90
    larissa03 skrev 2024-03-24 19:44:14 följande:

    Mamman erbjuder ett ?sovrum ? som är ett källarförråd med betonggolv. För ett par helger sedan sov dottern hos mamman för att de skulle samtala med varandra. Då var det så kallt i tjejens rum så hon fick sova i mammans säng med henne. Hon får inte äta det som finns i kylskåpet för allt med protein ska gå till mamman och hennes man som tränar. 


    innan hon bodde hos oss såg jag alltid till att hon fick lagad mat hos oss. Därför blir jag så irriterad på att hennes mamma säger att hon knappt kan klara sig på sin lön själv, hon har två jobb. jag har 0kr på kontot tio dagar innan jag får egna pengar.


    Gör en orosanmälan till soc. Så här ska flickan inte ha det!
Svar på tråden Inneboende svärdotter