• sagautanslut

    Tips på mindre/enkelt bröllop!

    Jag har googlat mig blå och samlar på mig tips här och var, men det skulle vara så kul att få veta andras tankar, idéer och förslag på ett fint bröllop i mindre version! Hur gör man det "speciellt"?

    Jag och sambon har kommit till insikt av att vi faktiskt vill gifta oss! Det har inte varit nåt varken jag eller han "alltid drömt om" men börjar nu landa i att det vore väldigt fint. 
    Vi är i 40-årsåldern och bor i Stockholm, tänker att det enklast äger rum häromkring. 
    Är inte kyrkliga så det lutar åt borgerlig vigsel.
    Väldigt liten gästlista! Kanske 20-25, absolut max 30 gäster. Mest släkt, åldrar mellan 1-86 år.

    Mina tankar cirkulerar just nu kring att vigas vid havet/skärgården, eller i ett växthus (har kollat in bergianska men vigslar får tyvärr inte ske bland själva växterna). Men stadshuset är ju inte dåligt heller. Det lutar dessutom åt ett höst/vinterbröllop så att vara utomhus kan ju bli knepigt.
    Vad har ni för tips om fina platser?

    Och sen vill man ju bjuda på mat. Min fantasi sträcker sig till att boka nåt chambre separee på en mysig restaurang och ha middagen där. Men hur får man det att inte ta slut helt abrupt när maten är uppäten och allt är "klart" liksom?
    Gå ut och skjuta av fyrverkerier någonstans, haha får man ens det som privatperson nu för tiden?!
    Har ni några tankar och idéer om den här delen?

    Ett annat alternativ är att hyra typ ett spa, äta catering/eget där, relaxa de som vill, dricka alkohol och snacka de som vill, leka med barnen de som vill, kanske till och med dra på lite musik och dansa om några vill. Vi är ju inte ute efter en festlokal för vi är inget festsällskap, men vore kanske kul med ett lite friare upplägg än "bara" middag?
    Vet nån något om det här, spa-ställen man kan abbonera för fest, eller andra ställen "utöver det vanliga" för ett bröllop som ska vara familjärt men ändå kännas festligt?

    Puhu, långt inlägg! Har många tankar så det är lite spretigt! Hoppas ni har några roliga förslag eller idéer:) 
  • Svar på tråden Tips på mindre/enkelt bröllop!
  • Grusibrallan1

    Jag tycker att det låter som ol ni kommer att ha en trevlig dag och grattis till den kommande vigselN :) 

    Jag personligen tycker att badaktiviteter kan vara klurigt i grupp. Det kan vara psykiskt, personer som har mens och inte är trygga med att bada då etc. Allt beror på hur lyxigt ni vill ha det, men att göra shuffleboard eller liknande kan passa flera åldrar. men känns kanske inte så lyxigt :) Annars kan ni ordna med lekar i någon lokal eller kanske något annat roligt.

  • sagautanslut
    Grusibrallan1 skrev 2024-02-15 07:33:00 följande:

    Jag tycker att det låter som ol ni kommer att ha en trevlig dag och grattis till den kommande vigselN :) 

    Jag personligen tycker att badaktiviteter kan vara klurigt i grupp. Det kan vara psykiskt, personer som har mens och inte är trygga med att bada då etc. Allt beror på hur lyxigt ni vill ha det, men att göra shuffleboard eller liknande kan passa flera åldrar. men känns kanske inte så lyxigt :) Annars kan ni ordna med lekar i någon lokal eller kanske något annat roligt.


    Tack för ditt svar!:) 
    Förstår det om badet... Hm, vet inte vad jag tänker för spa, typ ett mindre, familjärt, spa/hotell där det även finns andra ytor än bara bad om man inte gillar det? Men vet inte om de ställena ens existerar att hyra:)

    Har inga egna barn så vill inte ha det för lekfullt dock;) älskar mina syskonbarn och vill de kommer och trivs trots att det är en vuxentillställning, men vill inte anpassa för mycket till barn ändå. Och nu kanske du inte menade rena "barnlekar" iofs. Tack iaf för dina tips!! Så svårt detta:)

    Tycker det mesta man hör om är pyttebröllop eller megabröllop med stor fest. Jag vill hitta på nåt mittemellan/ej så typiskt bröllopigt! 
  • ABC73

    Allt beror på budget.

    Havsbaden i Grisslehamn verkar ha trevligt spa och restaurang, och tror att de tillåter åtminstone lite större barn på eftermiddagarna. 

    Ett alternativ om ni vill göra något annorlunda och vill ha tid att umgås med bröllopsgästerna är att kolla efter kollogårdar. Borde finnas lediga i september. Ta in catering eller blanda catering med enkel matlagning. Ofta goda möjligheter att i så fall ha stället mer än en dag, vilket ger gott om tid för umgänge.

    Själva vigsellokalen i stadshuset är rätt så liten har jag hört. Dock är det inget problem att ha vigseln utanför stadshuset, och i värsta fall kan man köra under pelarna där det är tak. 

    Man kan eventuellt hyra eller boka in sig på en båt.

    Ekotemplet i Hagaparken är fint och ger i alla fall regnskydd.

    Finns många ställen där man kan boka in sig för bröllop och bröllopsfest. 

    Man kan också kolla vandrarhem/hotell i skärgården.

    Du kan ju hyra in en vigselförättare och ha en borgerlig vigsel i praktiken var du vill, så länge vigselförättaren är ok med att ta sig dit. 

    Tänk på att det ska vara något som ni gillar och prioritera det, men givetvis bäst om det inte blir alldeles omöjligt för gästerna. Har ni många äldre och småbarn är kanske vissa aktiviteter mindre bra...

  • BuoBä
    De flesta hotell har sällskapslokaler man kan hyra. Det finns festvåningar på andra ställen också, för olika storlekar på sällskap. Vi var på ett trevligt bröllop på Wenner-Gren center för några år sedan, med vigsel på samma ställe. 
  • enmamma

    Vigsel i stadshuset självklart.
    Ni har ju många mysiga restaurangbåtar, skulle det passa er att boka middag och ev underhållning och dans på en sådan..

  • sagautanslut
    ABC73 skrev 2024-02-15 18:23:41 följande:

    Allt beror på budget.

    Havsbaden i Grisslehamn verkar ha trevligt spa och restaurang, och tror att de tillåter åtminstone lite större barn på eftermiddagarna. 

    Ett alternativ om ni vill göra något annorlunda och vill ha tid att umgås med bröllopsgästerna är att kolla efter kollogårdar. Borde finnas lediga i september. Ta in catering eller blanda catering med enkel matlagning. Ofta goda möjligheter att i så fall ha stället mer än en dag, vilket ger gott om tid för umgänge.

    Själva vigsellokalen i stadshuset är rätt så liten har jag hört. Dock är det inget problem att ha vigseln utanför stadshuset, och i värsta fall kan man köra under pelarna där det är tak. 

    Man kan eventuellt hyra eller boka in sig på en båt.

    Ekotemplet i Hagaparken är fint och ger i alla fall regnskydd.

    Finns många ställen där man kan boka in sig för bröllop och bröllopsfest. 

    Man kan också kolla vandrarhem/hotell i skärgården.

    Du kan ju hyra in en vigselförättare och ha en borgerlig vigsel i praktiken var du vill, så länge vigselförättaren är ok med att ta sig dit. 

    Tänk på att det ska vara något som ni gillar och prioritera det, men givetvis bäst om det inte blir alldeles omöjligt för gästerna. Har ni många äldre och småbarn är kanske vissa aktiviteter mindre bra...


    Tack för många fina tips! Framförallt det med kollo-gårdar ska jag kolla upp mera direkt!:)
  • sagautanslut
    enmamma skrev 2024-02-15 18:43:39 följande:

    Vigsel i stadshuset självklart.
    Ni har ju många mysiga restaurangbåtar, skulle det passa er att boka middag och ev underhållning och dans på en sådan..


    Ja, har varit lite inne på att hyra båt, många kräver väldigt stort sällskap dock men jag ska kolla upp det mera!:)
  • sagautanslut
    BuoBä skrev 2024-02-15 18:37:57 följande:
    De flesta hotell har sällskapslokaler man kan hyra. Det finns festvåningar på andra ställen också, för olika storlekar på sällskap. Vi var på ett trevligt bröllop på Wenner-Gren center för några år sedan, med vigsel på samma ställe. 
    Kollade in wennergrens festlokal nu, utsikten är ju otroligt, hade inte tippat att det fanns en sån lokal där! Vi är så himla litet sällskap dock så en stor lokal blir svårt, men tack för tipsen iaf:) 
  • Räkan77

    Om ni ska hyra en lokal så skulle jag hyra en som både har vanliga bord och stolar men även soffor så det blir lite mer avslappnat. 

  • sagautanslut
    Räkan77 skrev 2024-02-18 00:53:22 följande:

    Om ni ska hyra en lokal så skulle jag hyra en som både har vanliga bord och stolar men även soffor så det blir lite mer avslappnat. 


    Ja, låter som en bra idé!
  • Yuppyupp
    ABC73 skrev 2024-02-15 18:23:41 följande:

    Allt beror på budget.

    Havsbaden i Grisslehamn verkar ha trevligt spa och restaurang, och tror att de tillåter åtminstone lite större barn på eftermiddagarna. 

    Ett alternativ om ni vill göra något annorlunda och vill ha tid att umgås med bröllopsgästerna är att kolla efter kollogårdar. Borde finnas lediga i september. Ta in catering eller blanda catering med enkel matlagning. Ofta goda möjligheter att i så fall ha stället mer än en dag, vilket ger gott om tid för umgänge.

    Själva vigsellokalen i stadshuset är rätt så liten har jag hört. Dock är det inget problem att ha vigseln utanför stadshuset, och i värsta fall kan man köra under pelarna där det är tak. 

    Man kan eventuellt hyra eller boka in sig på en båt.

    Ekotemplet i Hagaparken är fint och ger i alla fall regnskydd.

    Finns många ställen där man kan boka in sig för bröllop och bröllopsfest. 

    Man kan också kolla vandrarhem/hotell i skärgården.

    Du kan ju hyra in en vigselförättare och ha en borgerlig vigsel i praktiken var du vill, så länge vigselförättaren är ok med att ta sig dit. 

    Tänk på att det ska vara något som ni gillar och prioritera det, men givetvis bäst om det inte blir alldeles omöjligt för gästerna. Har ni många äldre och småbarn är kanske vissa aktiviteter mindre bra...


    Jag vill bara inflika här om att grisslehamns havsbad är helt fantastiskt! Både under vinter och sommar. Det är en dröm och vi åker ofta ut dit! Perfekt för större sällskap och vackra rum för de som kan/vill övernatta eller om er budget håller för att erbjuda det. Den som inte vill bada kan njuta i spa-baren med god frukt, drinkar eller lättare mat. Även restaurangen är att höja till skyarna! 
  • Vixens

    Vårt minibröllop hade vi hemma i trädgården (borgerligt), vi hade 20 gäster, endast familjen. Vi delade upp trädgården i olika zoner en för vigsel, spel/lek, matplats mm. Byggde ihop en vigselbåge som dekorerades med tyg och blommor, hyrde in bord och stolar samt en foodtruck för att slippa tänka på maten. Vi satte upp partytält över matplatsen och hade ett bord vid sidan av som dryckesstation och sen fikastation när det var dags för tårta. Innan vigseln hade vi lite mingel med dryck och tilltugg, sen vigsel, fotografering, tårta, lek och spel. Det blev en väldigt avslappnad, familjär och mysig bröllopsdag som vi inte skulle byta mot nått annat :) hela trädgården var dekorerad med fejkblommor och efter vigseln så slängde vi upp en stor fotoram hängandes i vigselbågen som blev photo booth med diverse rekvisita. Såklart hade vi också dragit ut högtalarna och spelade massa musik. För oss blev detta ett perfekt bröllop och även på låg budget. Kalaset landade på runt 30 000 kr ink ALLT, kläder, mat, dekor, dryck, fotograf mm. 

  • Vixens
    Vixens skrev 2024-02-18 11:40:04 följande:

    Vårt minibröllop hade vi hemma i trädgården (borgerligt), vi hade 20 gäster, endast familjen. Vi delade upp trädgården i olika zoner en för vigsel, spel/lek, matplats mm. Byggde ihop en vigselbåge som dekorerades med tyg och blommor, hyrde in bord och stolar samt en foodtruck för att slippa tänka på maten. Vi satte upp partytält över matplatsen och hade ett bord vid sidan av som dryckesstation och sen fikastation när det var dags för tårta. Innan vigseln hade vi lite mingel med dryck och tilltugg, sen vigsel, fotografering, tårta, lek och spel. Det blev en väldigt avslappnad, familjär och mysig bröllopsdag som vi inte skulle byta mot nått annat :) hela trädgården var dekorerad med fejkblommor och efter vigseln så slängde vi upp en stor fotoram hängandes i vigselbågen som blev photo booth med diverse rekvisita. Såklart hade vi också dragit ut högtalarna och spelade massa musik. För oss blev detta ett perfekt bröllop och även på låg budget. Kalaset landade på runt 30 000 kr ink ALLT, kläder, mat, dekor, dryck, fotograf mm. 


    (Vi käkade ju grymma burgare från foodtrucken också, innan tårtan och trädgårdsspel i jumbo sizeSkrattande)
  • MsM84

    Inte i Stockholm, men i Branäs kan man hyra ?big Branäs?, en stuga med plats för 24 personer. Fantastisk miljö för vinterbröllop.

  • sagautanslut
    Vixens skrev 2024-02-18 11:40:04 följande:

    Vårt minibröllop hade vi hemma i trädgården (borgerligt), vi hade 20 gäster, endast familjen. Vi delade upp trädgården i olika zoner en för vigsel, spel/lek, matplats mm. Byggde ihop en vigselbåge som dekorerades med tyg och blommor, hyrde in bord och stolar samt en foodtruck för att slippa tänka på maten. Vi satte upp partytält över matplatsen och hade ett bord vid sidan av som dryckesstation och sen fikastation när det var dags för tårta. Innan vigseln hade vi lite mingel med dryck och tilltugg, sen vigsel, fotografering, tårta, lek och spel. Det blev en väldigt avslappnad, familjär och mysig bröllopsdag som vi inte skulle byta mot nått annat :) hela trädgården var dekorerad med fejkblommor och efter vigseln så slängde vi upp en stor fotoram hängandes i vigselbågen som blev photo booth med diverse rekvisita. Såklart hade vi också dragit ut högtalarna och spelade massa musik. För oss blev detta ett perfekt bröllop och även på låg budget. Kalaset landade på runt 30 000 kr ink ALLT, kläder, mat, dekor, dryck, fotograf mm. 


    Det här låter så underbart drömmigt och fint, superfin beskrivning!:) Jag hade velat nåt liknande om vi hade hus/satsade på sommarbröllop. Nu blir det nog inte så för oss men tycker ändå ert låter otroligt härligt!
  • sagautanslut
    MsM84 skrev 2024-02-18 12:51:48 följande:

    Inte i Stockholm, men i Branäs kan man hyra ?big Branäs?, en stuga med plats för 24 personer. Fantastisk miljö för vinterbröllop.


    Tack för ett fint tips!:) pga äldre släkt ska vi försöka hålla det mer lokalt men det åker ändå upp på listan att kollas upp!
  • sagautanslut
    Yuppyupp skrev 2024-02-18 11:12:48 följande:
    Jag vill bara inflika här om att grisslehamns havsbad är helt fantastiskt! Både under vinter och sommar. Det är en dröm och vi åker ofta ut dit! Perfekt för större sällskap och vackra rum för de som kan/vill övernatta eller om er budget håller för att erbjuda det. Den som inte vill bada kan njuta i spa-baren med god frukt, drinkar eller lättare mat. Även restaurangen är att höja till skyarna! 
    Ska absolut kolla in det mera! På deras sida står det mycket om väldigt stora sällskap (och vi är ju mycket litet), men ska ändå kolla in djupare alltså! Låter som det kan va nåt på spåren:) 
Svar på tråden Tips på mindre/enkelt bröllop!