• Mannen 12345

    Kollektivatal

    Hejsan, 
    För ungefär 1 månad sedan förlorade jag mitt jobb. 
    Ehm har fått ett bra erbjudande nu på annat jobb
    Men problemet är såhär. Det finns inget kollektivavtal...

    Så blev jätte osäker. Jag har provjobbat och allt och trivs jättebra. Men blev osäker när det inte är nåt kollektivavtal. Hur hade ni gjort? 
    Hoppat och kollat vidare eller kört på det.

  • Svar på tråden Kollektivatal
  • Pixxel

    Jag var i samma sits och så länge företaget verkar bra är det helt OK även fast jag tycker det är skönt med kollektivavtal.

    Det jobbiga är att man måste löneförhandla själv varje år då det inte görs automatiskt via facket varje år.

  • Mickezzz

    Hej,

    jag jobbar på ett företag utan kollektiavtal. Gjort detta i 18 år nu så har lite koll på detta.

    Ett kollektivavtal ger dig 4,5 procent av din lön i tjänstepension (bruttolönen alltså innan skatt).
    om du är arbetare?
    En tjänsteman får 10 procent så att arbeta som en tjänsteman hela livet mot en arbetare blir stoooora skillnader.

    Är lägsta lönen på ditt avtal 25000kr så hade jag krävt minst 30000kr i månaden om dom inte betalar tjänstepension.
    Föe gör dom inte det lär dom knappat betala försäkringar heller. Som du behöver vid tex långtidssjukskrivning.

    Att dom betalar in i pension via arbetsgivaravgiften är rent skitsnack.
    Troligvis en grej dom kör med om dom bara anställer unga personer som inte har koll på detta.

  • Anotherone
    Mickezzz skrev 2024-02-12 20:50:57 följande:

    Hej,

    jag jobbar på ett företag utan kollektiavtal. Gjort detta i 18 år nu så har lite koll på detta.

    Ett kollektivavtal ger dig 4,5 procent av din lön i tjänstepension (bruttolönen alltså innan skatt).
    om du är arbetare?
    En tjänsteman får 10 procent så att arbeta som en tjänsteman hela livet mot en arbetare blir stoooora skillnader.

    Är lägsta lönen på ditt avtal 25000kr så hade jag krävt minst 30000kr i månaden om dom inte betalar tjänstepension.
    Föe gör dom inte det lär dom knappat betala försäkringar heller. Som du behöver vid tex långtidssjukskrivning.

    Att dom betalar in i pension via arbetsgivaravgiften är rent skitsnack.
    Troligvis en grej dom kör med om dom bara anställer unga personer som inte har koll på detta.


    10% tjänstepension är det få som har. Det har du nog fått om bakfoten.
    De flesta avtal ger 4,5-6% på lön under taket (drygt 47600kr för i år).
    Över den gränsen är det vanligt med 30% eller ytterligare lite till för att kompensera för att man inte har någon allmän pension på de lönedelarna. 
  • Mickezzz
    Anotherone skrev 2024-02-12 21:02:06 följande:
    10% tjänstepension är det få som har. Det har du nog fått om bakfoten.
    De flesta avtal ger 4,5-6% på lön under taket (drygt 47600kr för i år).
    Över den gränsen är det vanligt med 30% eller ytterligare lite till för att kompensera för att man inte har någon allmän pension på de lönedelarna. 
    Inte alls, 
    Var på en anställningsintervju för senast 1 årsen.
    10 procent i tjänstepension erbjuds enligt avtal stod det.

    Har 10 procent på nuvarande jobb också trots jag är arbetare.
    Gjordes om för ett tagsen och likadant då när detta gjordes om sa pensionshandläggaren samma sak, tjänateman 10 procent.
  • Anotherone
    Mickezzz skrev 2024-02-12 21:14:49 följande:
    Inte alls, 
    Var på en anställningsintervju för senast 1 årsen.
    10 procent i tjänstepension erbjuds enligt avtal stod det.

    Har 10 procent på nuvarande jobb också trots jag är arbetare.
    Gjordes om för ett tagsen och likadant då när detta gjordes om sa pensionshandläggaren samma sak, tjänateman 10 procent.
    Fast det är inte vanligt. 
    9 av 10 anställda i Sverige har kollektivavtal och då är det kollektivavtalade pensioner vi talar om. De följer den modell jag beskrev.
    1 av 10 har inte kollektivavtal. Bland dem återfinns en del som kan ha tjänstepension ändå. Någonstans där hittar vi dig. 
  • Mannen 12345

    Jag har ställt frågan. Jag har tänkt själv. Jag kommer ta det. Snackade med han Jag har kontakt med i minst 30 minuter idag. Snackade om allting. Mycket av det han sa va skit bra.

    Blir även så i det företaget att jag ligger på högre lön än dem andra få anställda det är. 
    Sen måste jag tänka på att det är rätt så nytt företag också. Så som han sa att vissar vi vad vi kan ställa lite mer krav liksom. 

    Sålänge kommer jag lägga undan per månad så löser det sig. Ända jag är nervös över är att det är 6 månaders provanställning först innan tillsvidareanställning.. Så lite nervös. 

    (Provjobbat där nu i ca en månad efter det fick jag reda på jag fick anställningen)

  • Mickezzz
    Mannen 12345 skrev 2024-02-12 21:35:50 följande:

    Jag har ställt frågan. Jag har tänkt själv. Jag kommer ta det. Snackade med han Jag har kontakt med i minst 30 minuter idag. Snackade om allting. Mycket av det han sa va skit bra.

    Blir även så i det företaget att jag ligger på högre lön än dem andra få anställda det är. 
    Sen måste jag tänka på att det är rätt så nytt företag också. Så som han sa att vissar vi vad vi kan ställa lite mer krav liksom. 

    Sålänge kommer jag lägga undan per månad så löser det sig. Ända jag är nervös över är att det är 6 månaders provanställning först innan tillsvidareanställning.. Så lite nervös. 

    (Provjobbat där nu i ca en månad efter det fick jag reda på jag fick anställningen)


    Ganska vanligt med 6 månaders provanställning 
  • Mannen 12345

    Vet det är det gått igenom det två gånger. Men gillar inte det ändå 😅 rädd det går åt helvete hhah

  • Sunflora
    Anotherone skrev 2024-02-12 18:32:02 följande:
    Precis så hade jag resonerat. En kortare tid- visst. Men aldrig bli kvar många år på en arbetsplats utan kollektivavtal. 

    Fult att säga att man " tar det via skatten". No shit, du får avsättning på vita inkomster med 18,5% upp till taket. Det är inte valbart. 
    Om man inte jobbar svart då eller har en arbetsgivare som fular sig gällande inrapporteringen till Skatteverket. 
    De fuskar säkert med andra saker också det är vanligt att sådana verksamheter säger att semesterersättningen är inbakat  lönen exempelvis. 
  • Anotherone
    Sunflora skrev 2024-02-13 12:41:31 följande:
    De fuskar säkert med andra saker också det är vanligt att sådana verksamheter säger att semesterersättningen är inbakat  lönen exempelvis. 
    Mycket möjligt. Just därför skulle jag inte bli kvar länge.  Men det är bättre att ha en försörjning än att inte ha det så jag hade tagit det men fortsatt att söka annat. 
  • GGN
    Mannen 12345 skrev 2024-02-12 21:35:50 följande:

    Jag har ställt frågan. Jag har tänkt själv. Jag kommer ta det. Snackade med han Jag har kontakt med i minst 30 minuter idag. Snackade om allting. Mycket av det han sa va skit bra.

    Blir även så i det företaget att jag ligger på högre lön än dem andra få anställda det är. 
    Sen måste jag tänka på att det är rätt så nytt företag också. Så som han sa att vissar vi vad vi kan ställa lite mer krav liksom. 

    Sålänge kommer jag lägga undan per månad så löser det sig. Ända jag är nervös över är att det är 6 månaders provanställning först innan tillsvidareanställning.. Så lite nervös. 

    (Provjobbat där nu i ca en månad efter det fick jag reda på jag fick anställningen)


    Har du redan arbetat i en månad har du bara fem månader kvar på provanställningen. Glad
  • Sunflora
    Mannen 12345 skrev 2024-02-12 21:35:50 följande:

    Jag har ställt frågan. Jag har tänkt själv. Jag kommer ta det. Snackade med han Jag har kontakt med i minst 30 minuter idag. Snackade om allting. Mycket av det han sa va skit bra.

    Blir även så i det företaget att jag ligger på högre lön än dem andra få anställda det är. 
    Sen måste jag tänka på att det är rätt så nytt företag också. Så som han sa att vissar vi vad vi kan ställa lite mer krav liksom. 

    Sålänge kommer jag lägga undan per månad så löser det sig. Ända jag är nervös över är att det är 6 månaders provanställning först innan tillsvidareanställning.. Så lite nervös. 

    (Provjobbat där nu i ca en månad efter det fick jag reda på jag fick anställningen)


    Provanställning är standard i din ålder, det borde ha framgått av kontraktet också. Skönt att allt känns bra. 
  • Mannen 12345

    Måste bara förtydliga. Jag är 22 men har varit aktiv i arbetslivet sen jag var 16 år. Tyvärr så gick teknikmagasinet i konkurs så var tvungen och bege mig ut igen på arbetsmarknaden nämligen. Känns oehört bra faktiskt på det jah provjobbat.

    O svaret är nej får inte känslan dem ljuger. Utan tanken är mer. För detta är så nystartat sen typ månaden. Så tanken är mer bygga upp företaget sen ta det därifrån. 

  • Anotherone
    Mannen 12345 skrev 2024-02-13 20:37:34 följande:

    Måste bara förtydliga. Jag är 22 men har varit aktiv i arbetslivet sen jag var 16 år. Tyvärr så gick teknikmagasinet i konkurs så var tvungen och bege mig ut igen på arbetsmarknaden nämligen. Känns oehört bra faktiskt på det jah provjobbat.

    O svaret är nej får inte känslan dem ljuger. Utan tanken är mer. För detta är så nystartat sen typ månaden. Så tanken är mer bygga upp företaget sen ta det därifrån. 


    Nu kanske inte det är en bransch eller ett verksamhetsområde som du är intresserad av överhuvudtaget.
    Men kollektivavtalet för kommun & region är otroligt gynnsamt att börja sin karriär i eftersom det inte finns någon nedre åldersgräns för tjänstepensionen. 
    Inom kommunen skulle det kunna vara allt från skola och barnomsorg till vård, vaktmästeri, gata och parkförvaltning, administration.
    Och på sjukhus brukar det också finnas en del administrativa tjänster liksom reception, vaktmästare som kör patienter, städ etc. 
Svar på tråden Kollektivatal