• Zorken

    Speltid för 9 åring

    Har en 9 åring som älskar son dator/platta/telefon ja allt som har med skärmen att göra..

    Han spelar timmar varje dag å jag å mannen är oense vad som är vettig tid att sitta framför en skärm.

    Som idag så satte han igång datorn vid 9 å satt till ca 2. Med nåt litet avbrott bara..sen kom våra gäster för kalas. Då tyckte mannen efter en stund att sonen kunde få aitta vid datorn för han hade tråkigt. Sen dess har han suttit där. Med lite kortare stunder när jag tjatat på honom att speltiden är slut. 

    Sonen är alltid på surt eller otrevligt humör. Mest mot mig. Han vill aldrig göra sin öäxa eller ens äta nästan. Allt handlar om skärmen. På vardagarna är det liknande. Han kommer hem å sätter sig vid datorn å sen blir det i typ 3 timmar. Jätteotrvlig när vi ska göra läxan. Känns som det enda jag gör är å tjatar å gnäller. Mannen är ju lika beroende som sonen. Så less på detta. Hur mycker sitter era barn i samma.ålder? 

  • Svar på tråden Speltid för 9 åring
  • Lynx123
    Hysteri skrev 2024-03-25 10:19:08 följande:
    Riktigt spel? Vad är skillnaden mellan ett riktigt spel och ett oriktigt? 
    Oj, var det verkligen så otydligt att det inte gick att förstå vad jag menade? Då ska jag så klart förklara det för dig. Med det menar jag ett spel som inte är digitalt och som familjen kan spela tillsammans. Det finns många sådana, tex. Monopol, Alfapet och Trivial Pursuit. De kallas även brädspel eller bordsspel. Hoppas att det blev tydligare för dig nu.
  • Hysteri
    Lynx123 skrev 2024-03-25 10:44:18 följande:
    Oj, var det verkligen så otydligt att det inte gick att förstå vad jag menade? Då ska jag så klart förklara det för dig. Med det menar jag ett spel som inte är digitalt och som familjen kan spela tillsammans. Det finns många sådana, tex. Monopol, Alfapet och Trivial Pursuit. De kallas även brädspel eller bordsspel. Hoppas att det blev tydligare för dig nu.
    Varför är dom mer riktiga än dom man spelar på datorn? 

    Vad är skillnaden om man spelar monopol på en dator eller om man spelar det på ett bräde? Det är ju samma spel med samma regler 
  • Hysteri
    Lynx123 skrev 2024-03-25 10:44:18 följande:
    Oj, var det verkligen så otydligt att det inte gick att förstå vad jag menade? Då ska jag så klart förklara det för dig. Med det menar jag ett spel som inte är digitalt och som familjen kan spela tillsammans. Det finns många sådana, tex. Monopol, Alfapet och Trivial Pursuit. De kallas även brädspel eller bordsspel. Hoppas att det blev tydligare för dig nu.
    Kan inte en familj spela ett spel tillsammans på datorn? 
  • Anonym (D)

    1. Läxorna ska göras självmant. Vi hjälper bara till om det är något man inte kan. Detta ska göras direkt när man kommer från skolan. 

    2. Sköta sina sysslor. Så som städa sitt rum,lägga sin tvätt i tvättkorgen, kasta sopor, packa ur matvaror, duka. 

    3. Minst 1 sport/aktivitet är ett måste. 

    4. Otrevlig attityd = 0 skräm. 

    5. 1-2 tim skärmtid är lagom åt gången. Man ska stänga av utan skrik och tjaffs.

    Vid speciella tillfällen kan vi förhandla om mer skärmtid åt gången. Men sköts inte ovan punkter blir det absolut ingen skärmtid.

    Vi är föräldrar och vi bestämmer. Självklart bygger dessa punkter med att vi föregår med gott exempel.  

  • Hysteri
    Anonym (D) skrev 2024-03-25 10:55:44 följande:

    1. Läxorna ska göras självmant. Vi hjälper bara till om det är något man inte kan. Detta ska göras direkt när man kommer från skolan. 

    2. Sköta sina sysslor. Så som städa sitt rum,lägga sin tvätt i tvättkorgen, kasta sopor, packa ur matvaror, duka. 

    3. Minst 1 sport/aktivitet är ett måste. 

    4. Otrevlig attityd = 0 skräm. 

    5. 1-2 tim skärmtid är lagom åt gången. Man ska stänga av utan skrik och tjaffs.

    Vid speciella tillfällen kan vi förhandla om mer skärmtid åt gången. Men sköts inte ovan punkter blir det absolut ingen skärmtid.

    Vi är föräldrar och vi bestämmer. Självklart bygger dessa punkter med att vi föregår med gott exempel.  


    Gäller detta även dig och din partner? Har ni en sport som ni ägnar er åt?
  • Lynx123
    Hysteri skrev 2024-03-25 10:53:36 följande:
    Varför är dom mer riktiga än dom man spelar på datorn? 

    Vad är skillnaden om man spelar monopol på en dator eller om man spelar det på ett bräde? Det är ju samma spel med samma regler 
    Ledsen men har inte tid att förklara varje ord och uttryck för dig. Du får nog jobba lite på det där med läsförståelse och kontext. Om du läser om TS ursprungliga inlägg så blir mitt svar nog tydligare för dig om du tar dig en riktig funderare. Du fixar det! 
  • Anonym (Wilma)
    Hysteri skrev 2024-03-25 10:17:29 följande:
    Intressant hur det inte räknas som skärmtid när ni ser på nåt som DU vill se 

    Då är det inte ett beroende 
    Filmerna och dokumentärerna är saker som vi vill se. Eller det handlar om att ha en delad upplevelse som familj och det är ju därför det är bra. Sonen älskar det.

    Det handlar om i snitt en film och en dokumentär i månaden, lite oftare på vintern och lite mer sällan under sommaren, Det bidrar självklart till skärmtid, men jag tror att det är ett mindre riskfyllt beteende för att utveckla beroenden, bland annat för att filmer har ett naturligt slut samt för att de, med vårt upplägg, är en social aktivitet*.

    *Jag inser förstås att det finns spel med naturliga slut samt som är sociala, men de är inte dessa som min son väljer att spela under sin fria skärmtid. 
  • Hysteri
    Lynx123 skrev 2024-03-25 11:53:46 följande:
    Ledsen men har inte tid att förklara varje ord och uttryck för dig. Du får nog jobba lite på det där med läsförståelse och kontext. Om du läser om TS ursprungliga inlägg så blir mitt svar nog tydligare för dig om du tar dig en riktig funderare. Du fixar det! 
    Så du klarar alltså av att argumentera för dina påståenden

    Du påstår att det inte är riktigt om det är på datorn trotts att detta är exakt samma spel med samma regler. Existerar datorn i en annan verklighet eller dimension än den vi befinner oss i? Varför är den mindre riktig? 

    Du har inte tid att argumentera men tid att skriva känslosamma inlägg, där du är upprörd och nedlåtande mot mig för jag ställde en fråga 

    Är det vanligt att du blir nedlåtande mot folk så fort dom inte tycker som dig? Kan din lättretlighet bero på för mycket brädspelande och du har ett beroende och blev arg när jag ifrågasatte det?
  • Hysteri
    Anonym (Wilma) skrev 2024-03-25 11:56:42 följande:
    Filmerna och dokumentärerna är saker som vi vill se. Eller det handlar om att ha en delad upplevelse som familj och det är ju därför det är bra. Sonen älskar det.

    Det handlar om i snitt en film och en dokumentär i månaden, lite oftare på vintern och lite mer sällan under sommaren, Det bidrar självklart till skärmtid, men jag tror att det är ett mindre riskfyllt beteende för att utveckla beroenden, bland annat för att filmer har ett naturligt slut samt för att de, med vårt upplägg, är en social aktivitet*.

    *Jag inser förstås att det finns spel med naturliga slut samt som är sociala, men de är inte dessa som min son väljer att spela under sin fria skärmtid. 
    Fast jag förstår inte varför en film man ser tillsammans skulle vara med nyttigt än om man spelar ett spel för sig själv 

    Ja menar om vi vänder på det. Är det mindre nyttigt om familjen spelar Mario cart tillsammans än om nån läser en bok för sig själv? 

    Eller om familjen ser på en film medan en spelar ett spel på en handhållen konsol?

    Vad är riskfyllt och vad är inte riskfyllt, baserar dessa antagen på kvinnogissande eller riktiga undersökningar? 
  • Tukt
    Hysteri skrev 2024-03-25 12:10:33 följande:
    Fast jag förstår inte varför en film man ser tillsammans skulle vara med nyttigt än om man spelar ett spel för sig själv 

    Ja menar om vi vänder på det. Är det mindre nyttigt om familjen spelar Mario cart tillsammans än om nån läser en bok för sig själv? 

    Eller om familjen ser på en film medan en spelar ett spel på en handhållen konsol?

    Vad är riskfyllt och vad är inte riskfyllt, baserar dessa antagen på kvinnogissande eller riktiga undersökningar? 
    Skillnaden är väl att man gör det tillsammans. Vare sig man är med och spelar spel, eller ser på film. Sedan kanske en del inte drar nytta av det där "tillsammans", men det finns bra förutsättningar där.
  • Anonym (Ida)
    Zorken skrev 2024-02-10 20:56:49 följande:
    Speltid för 9 åring

    Har en 9 åring som älskar son dator/platta/telefon ja allt som har med skärmen att göra..

    Han spelar timmar varje dag å jag å mannen är oense vad som är vettig tid att sitta framför en skärm.

    Som idag så satte han igång datorn vid 9 å satt till ca 2. Med nåt litet avbrott bara..sen kom våra gäster för kalas. Då tyckte mannen efter en stund att sonen kunde få aitta vid datorn för han hade tråkigt. Sen dess har han suttit där. Med lite kortare stunder när jag tjatat på honom att speltiden är slut. 

    Sonen är alltid på surt eller otrevligt humör. Mest mot mig. Han vill aldrig göra sin öäxa eller ens äta nästan. Allt handlar om skärmen. På vardagarna är det liknande. Han kommer hem å sätter sig vid datorn å sen blir det i typ 3 timmar. Jätteotrvlig när vi ska göra läxan. Känns som det enda jag gör är å tjatar å gnäller. Mannen är ju lika beroende som sonen. Så less på detta. Hur mycker sitter era barn i samma.ålder? 


    Det där lät exakt alltså verkligen exakt som med min son som är 10!!!
  • Anonym (D)

    Kan ej citera. 

    Varför skulle det gälla oss också? Vi är vuxna och gör våra egna val. Barn i den åldern kan inte sitt egna bästa och det är dom vuxnas ansvar och se till att fysisk aktivitet sker regelbundet. När barnen blir vuxna får dom välja men tills dess är det vi som bestämmer. Det finns massor med saker som gäller våra barn men inte oss vuxna, just för att vi är vuxna. 

    Men i vår familj föregår vi med gott exempel eftersom barn gör som vuxna gör och inte som vuxna säger så vi båda tränar regelbundet.

    Våra barn är normalviktiga, god hälsa, god tandhälsa, god syn. 

  • Anonym (D)

    "Hysteri"

    Du kan ju prova att googla skärmtid + barn så får du svart på vitt vad som är negativt med för mycket skärmtid. 

    Förstår inte hur man kan vanvårda sina barn på det sättet att så små barn t ex ska behöva glasögon pga för mycket skärmtid. 

  • Anonym (Wilma)
    Hysteri skrev 2024-03-25 12:10:33 följande:
    Fast jag förstår inte varför en film man ser tillsammans skulle vara med nyttigt än om man spelar ett spel för sig själv 

    Ja menar om vi vänder på det. Är det mindre nyttigt om familjen spelar Mario cart tillsammans än om nån läser en bok för sig själv? 

    Eller om familjen ser på en film medan en spelar ett spel på en handhållen konsol?

    Vad är riskfyllt och vad är inte riskfyllt, baserar dessa antagen på kvinnogissande eller riktiga undersökningar? 
    Vad bra att du är nyfiken på forskning för det finns faktiskt en hel del intressant på ämnet, trots att detta ju är ett relativt nytt (senaste decenniet eller två) fenomen. Titta kanske på de korrelationsstudier som har visat att 8- till 11-åringar som överskrider rekommendationerna för skärmtid fick lägre poäng på kognitiva bedömningar, med efterlevnad av rekommendationer som förklarar att ungefär en femtedel av den totala variansen i kognitiva poäng (The Lancet Child and Adolescens Health, 2018). En kombination av skärmtid och för lite sömn har också associerats med ökad impulsivitet i samma åldersgrupp (Pediatrics, 2019).

    Hos tonåringar har man också hittat starka samband mellan fetma och skärmtid och depressiva symptom, enligt en systematisk review av University College London (BMJ Open, 2019).

    Läs förstås själv så att du kan få en bättre uppfattning om undersökningarnas kvaliteter och brister, än genom mina hastiga sammanfattningar. Och dela gärna med dig av de studier som du har grundat dina uppfattningar på. Jag lär mig gärna nya saker.
  • Tilolo

    Så hemskt!! Har inga egna barn så jag kan tyvärr inte relatera till just denna situation.


     


    Däremot kan jag själv som vuxen relatera till beroendet och vad det gör med en, även om det inte handlade om spelberoende för min del. Jag tycker dock alla såna här typer av beroenden går hand i hand med hur de förvränger verklighetsuppfattningen och bortfall av närvaro. Därför känner jag mycket väl igen din sons reaktioner och humör. Jag dämpade min ångest och med tiden samlades känslor på hög som blev tydliga när någon utifrån liksom störde min koncentration. Det var hemskt för alla!


     


    Egentligen borde inte barn alls vistas vid skärmar eftersom dess påverkan stör deras utvecklingsprocess. De är ej ännu kapabla till att kunna ta egna beslut och resonera kring vad som sker. De är ej heller kapabla till att kunna resonera kring vad som är bra och dåligt för belöningssystemet.


     


    Samma sak sker därför här med din son med att han blir sur och tvär på grund av att han inte har något medel för att kunna hålla sina känslor på plats.


     


    Hittade denna sida, där man även kan ses via videosamtal:
    https://lavendla.se/terapi/beroende/dataspelsberoende/


     


    Jag tror tyvärr inte du ensam kan försöka rå bot på denna situation när inte ens din man är medveten om hur illa det är. 


     


     


    Önskar Dig all kraft och lycka till! 💚

  • Anonym (D)

    Bara och googla själv. Syn - skärmtid - barn. 
    Ett av alla saker som spräcker hela din fantasi ideologi som att datorspel och fysiska spel skulle vara samma sak.

Svar på tråden Speltid för 9 åring