• Hemmafixaren87

    Hjälp att tolka min Naturale Cycles-kurva – oregelbunden mens och negativa gravtest.

    Hej alla,
    Jag är helt ny på Familjeliv och skulle verkligen uppskatta er hjälp och råd. För första gången planerar jag att skaffa barn med min partner och har börjat använda Naturale Cycles som preventivmedel och även för att försöka bli gravid.
    Eftersom min mens har varit oregelbunden tidigare har jag svårt att bestämma längden på min lutealfas. Jag har också tagit massa test, men hittills har alla varit negativa.
    Jag skulle verkligen uppskatta om någon av er kunde ta en titt på min kurva och hjälpa mig att tolka den. Jag vet att varje persons cykel kan vara unik, men jag behöver lite vägledning för att förstå min egen situation bättre.
    Tack så mycket för er hjälp och stöd!
    Hälsningar, 
  • Svar på tråden Hjälp att tolka min Naturale Cycles-kurva – oregelbunden mens och negativa gravtest.
  • Anonym (Tolka vad?)

    Vad är det du vill ha hjälp att tolka, om NC satt ut ägglossning rätt? Det verkar stämma med ÄL-testen och temphöjningen, den kan ju varit någon dag senare också. Hur lång lutelfasen är får du ju veta när mensen kommer, då kan NC ibland även flytta ägglossningen i efterhand någon dag.


    Det är tillräckligt många dagar efter ÄL för att visa positivt om du är gravid, om du tar med morgonurin. Men du kan ju ta ett clearblure testa tidigt om du inte gjort det, så får du svart på vitt.

  • Anonym (D)
    Anonym (Tolka vad?) skrev 2024-02-07 14:35:17 följande:

    Vad är det du vill ha hjälp att tolka, om NC satt ut ägglossning rätt? Det verkar stämma med ÄL-testen och temphöjningen, den kan ju varit någon dag senare också. Hur lång lutelfasen är får du ju veta när mensen kommer, då kan NC ibland även flytta ägglossningen i efterhand någon dag.


    Det är tillräckligt många dagar efter ÄL för att visa positivt om du är gravid, om du tar med morgonurin. Men du kan ju ta ett clearblure testa tidigt om du inte gjort det, så får du svart på vitt.


    Ja, precis jag undrar över ägglossningen och om det är ovanligt att mensen inte har kommit ännu. Jag testade även positivt med ÄL-test på CD 81, och idag tog jag ett clearblue testa tidigt med morgonurin. Det visade först negativt, men några timmar senare visade det ett svagt streck som inte var helt tydligt, såg ut såhär.. 
  • fancyr

    Från vad jag kan se ägglossade du cd81 i och med temphöjningen dagen efter. Vilket skulle innebära att du är den dagen du la upp på äl+12. sen kan man ha en lutealfas på upp till 16 dagar. 
    det test du tog skulle jsg inte lita på då dessa test ger ett streck när testet torkat. Man ska heller inte läsa av efter den utsatta tiden. Ta ett nytt ☺️ enligt temp skulle du kunna vara gravid. Det är svårt att veta då tempen kan gå ner samma dag man får mens så.. 

Svar på tråden Hjälp att tolka min Naturale Cycles-kurva – oregelbunden mens och negativa gravtest.