• Aina03

    Hygien

    Hur ska man få en vuxen man att förstå hur viktigt det är med en god hygien? Inte bara duscha två gånger i månaden, inte gå omkring med samma kläder i två veckor, inte sova med gamla skitiga strumpor i sängen på nätterna och ej heller ligga under täcket med smutsiga kläder.

    Dessutom kan denne person bli jättegrinig när man påtalar detta. Går antingen en långpromenad eller låser in sig och tjurar som ett litet barn. Han är över 60 år? Vad gör man?

  • Svar på tråden Hygien
  • flygrl

    Är han 60+ och inte fattat det än och verkar oemottaglig när du försöker påtala det lär han nog aldrig fatta. Ett hopplöst fall troligen. Tyvärr. 😮

  • Anonym (Usch)

    Till #1
    Vad menar du med svaret - ?Det gör man inte???

  • Anonym (Trött)
    Aina03 skrev 2024-02-06 20:10:24 följande:
    Hygien

    Hur ska man få en vuxen man att förstå hur viktigt det är med en god hygien? Inte bara duscha två gånger i månaden, inte gå omkring med samma kläder i två veckor, inte sova med gamla skitiga strumpor i sängen på nätterna och ej heller ligga under täcket med smutsiga kläder.

    Dessutom kan denne person bli jättegrinig när man påtalar detta. Går antingen en långpromenad eller låser in sig och tjurar som ett litet barn. Han är över 60 år? Vad gör man?


    Det låter som en person som är så fed up med alla krav och tjat att han har helt gett upp och bara gör det han kan för att freda sig. 

    Ställ frågan till honom om texten som jag har skrivit är korrekt formulera det exakt så som jag har gjort. 

  • Tink

    Om en person plötsligt börjar bete sig på det viset från att tidigare ha varit renlig, skötsam och ordentlig, så kan det vara en tecken på demens eller någon annan slags hastigt påkommen kognitiv nedsättning. Det hanterar man därvidlag.

    Om personen däremot alltid har varit sådan, så är det sanslöst naivt att tro att han ska ändra sig när han är över 60.

  • Aina03

    Den här personen slutade bry sig om sin hygien när han slutade jobba några år sen, självvalt. Han har mycket ork till att meka med bilar, sitta vid datorn, baka och laga mat. Vardagliga saker som alla i ett hushåll måste göra.Han har absolut inte mycket krav på sig och har hur mycket egentid som helst. Bor själv, inga barn och inga djur. 

  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Usch) skrev 2024-02-06 20:55:04 följande:

    Till #1
    Vad menar du med svaret - ?Det gör man inte???


    Man talar inte om för vuxna personer hur de ska sköta sin hygien.
  • Anonym (Usch)

    Varför kan man inte göra det? Om det är ens partner och man äcklas av partnerns hygien måste man ju få säga till. Om personen luktar illa och går omkring i skitiga kläder. Det är respektlöst att gå omkring som en slusk. Det tar ju kål på alla känslor och relationen.
    Men jag tycker att man skulle aldrig behöva påpeka sånt för en vuxen människa. Såna här saker måste man som vuxen förstå.

  • Anonym (…)
    Aina03 skrev 2024-02-06 21:19:50 följande:

    Den här personen slutade bry sig om sin hygien när han slutade jobba några år sen, självvalt. Han har mycket ork till att meka med bilar, sitta vid datorn, baka och laga mat. Vardagliga saker som alla i ett hushåll måste göra.Han har absolut inte mycket krav på sig och har hur mycket egentid som helst. Bor själv, inga barn och inga djur. 


    Då är det en vuxen persons egna val och inte mycket man kan göra åt det. Måste du umgås med mannen? Är det en släkting, eller vilken relation har du till mannen? Kan du backa och kanske bara ses vid högtider?
  • Anonym (M)
    Aina03 skrev 2024-02-06 20:10:24 följande:
    Hygien

    Hur ska man få en vuxen man att förstå hur viktigt det är med en god hygien? Inte bara duscha två gånger i månaden, inte gå omkring med samma kläder i två veckor, inte sova med gamla skitiga strumpor i sängen på nätterna och ej heller ligga under täcket med smutsiga kläder.

    Dessutom kan denne person bli jättegrinig när man påtalar detta. Går antingen en långpromenad eller låser in sig och tjurar som ett litet barn. Han är över 60 år? Vad gör man?


    Låt honom leva sitt liv. Han bestämmer själv hemma hos sig. 
  • Anonym (ninni)
    Anonym (M) skrev 2024-02-07 07:51:20 följande:
    Låt honom leva sitt liv. Han bestämmer själv hemma hos sig. 
    Men det låter som att det kom hastigt när han blev pensionerad. Det låter för mig som att det är något som inte stämmer med den mentala biten. Det går inte att tvinga en person att genomgå en demensutredning, men det är där min misstanke ligger. Min mamma som drabbades av Alzheimers ganska tidigt i livet uppvisade också tecken på bristande hygien (tillsammans med glömska, paranoia, afasi och apraxi).
Svar på tråden Hygien