• Användare50

    Vara föräldraledig och studerat heltid på distans?

    Hej! 

    Ja precis som rubriken lyder undrar jag lite om någon här varit föräldraledig och samtidigt studerat heltid på distans? 


    Hur tycker ni isåfall att det fungerat?

    Jag har relativt lätt för mig i skolan och funderar på om jag ska passa på att omskola mig när jag är föräldraledig men vet inte om det är rimligt eller om all tid och ork kommer att gå åt till den nya lilla familjemedlemmen. 

    Ge mig gärna alla era erfarenheter, bra som dåliga! Tack!

  • Svar på tråden Vara föräldraledig och studerat heltid på distans?
  • Zaro

    Har ingen erfarenhet men har undrat över detta, kan man vara föräldraledig och få föräldrapenning och samtidigt studera?

  • Jemp
    Zaro skrev 2024-02-06 08:28:57 följande:

    Har ingen erfarenhet men har undrat över detta, kan man vara föräldraledig och få föräldrapenning och samtidigt studera?


    Så länge man är med barnet. 


    Det svar jag fick av berörda myndig var att man t.o.m. kan ta CSN och FP samtidigt så länge det inte går över talbeloppet 


     


    Ts: jag pluggade 75% under föräldraledigheten. Hade också lite andra åtaganden (tex volontärarbete). Funkade fint för mig! Barn är dock olika (mina har varit rätt lätta), man upplever föräldraskapet olika och det variera mellan olika åldrar. Jag tror därför man behöver vara beredd att ändra planerna om det blir för tufft. 


     

  • Användare50

    Tusen tack för svaret Jemp! 


    Ja det känns ju på ett sätt som ett ypperligt tillfälle att passa på att plugga men det kanske bara är något jag känner nu innan bebisen kommer:) Tror att du har helt rätt i att upplägget kan upplevas olika beroende på hur situationen med bebisen ser ut!

  • Anonym (Lis)

    Jag läste en kurs på helfart när mitt barn precis fötts. Då jag är ensam hade jag ingen som kunde ta barnet och avlasta, så tentor med tidsgräns och seminarium där man behöver prata var en utmaning med en bebis som bajsar, spyr på en och behöver äta.🤪
    Den kursen hade få föreläsningar och mer fokus på att läsa själv, något som var svårt att få tid till. Jag har också lätt för skolan och att lyssna på en föreläsning ger mig väldigt mycket och är enklare medan man ammar eller vaggar än att läsa en bok.

    Sen är det nog betydligt enklare om du har en partner och kan få avlastning. 

    Du kan ju alltid börja och blir det för tufft kanske ta ett sabbatsår?

  • Användare50

    Tack för svar och tips Lis!

    Det är precis den där upplevelsen som oroar mig 😅 Att ha en obligatorisk redovisning eller gruppuppgift och ens bebis bara skriker och tuttar måste fram och spyor som rinner. Kan tänka mig att upplägget på utbildningen och förståelsen hos klasskamrater och lärare kan spela in här.. Och som du säger, möjlighet till avlastning av partner så att man får tid till att sätta sig ner i lugn och ro några timmar om dagen iallafall.

  • Anonym (Plugg)
    Användare50 skrev 2024-02-06 08:25:54 följande:
    Vara föräldraledig och studerat heltid på distans?

    Hej! 

    Ja precis som rubriken lyder undrar jag lite om någon här varit föräldraledig och samtidigt studerat heltid på distans? 


    Hur tycker ni isåfall att det fungerat?

    Jag har relativt lätt för mig i skolan och funderar på om jag ska passa på att omskola mig när jag är föräldraledig men vet inte om det är rimligt eller om all tid och ork kommer att gå åt till den nya lilla familjemedlemmen. 

    Ge mig gärna alla era erfarenheter, bra som dåliga! Tack!


    Räkna med att heltidsstudier tar 30 till 40 timmar ostört fokuserat plugg per vecka. Har du den tiden?

  • Anonym (Plugg)
    Användare50 skrev 2024-02-06 08:25:54 följande:
    Vara föräldraledig och studerat heltid på distans?

    Hej! 

    Ja precis som rubriken lyder undrar jag lite om någon här varit föräldraledig och samtidigt studerat heltid på distans? 


    Hur tycker ni isåfall att det fungerat?

    Jag har relativt lätt för mig i skolan och funderar på om jag ska passa på att omskola mig när jag är föräldraledig men vet inte om det är rimligt eller om all tid och ork kommer att gå åt till den nya lilla familjemedlemmen. 

    Ge mig gärna alla era erfarenheter, bra som dåliga! Tack!


    Räkna med att heltidsstudier tar 30 till 40 timmar ostört fokuserat plugg per vecka. Har du den tiden?

  • Användare50

    Tack för inspel Plugg!

    Eftersom att jag inte tidigare haft barn och varit föräldraledig vet jag inte riktigt hur mycket tid och energi som kommer finnas, varför jag ställer frågan här för att se hur andra föräldralediga mammor upplevt kombinationen:)

    Jag har dock som sagt ganska lätt för mig i skolan och när jag tidigare studerat har jag inte upplevt att jag behövt lägga så mycket tid som 30-40 timmar i veckan utan mycket mindre tid än så för att klara tentor och få hyfsade betyg. Men det kanske beror på vilken utbildning man läser och hur intresserad man är av ämnet! 

  • Anonym (Ebba)

    Det ska inte vara några konstigheter. Men det finns appar idag där man kan ha kurslitteraturen på mobilen. Det underlätta för mig enormt. 


    Dels när bebis börja slita i böckerna och sedan när bebis somna på armen, då kunde jag bara börja läsa. Behövde inte resa mig upp 

  • Anonym (Plugg)
    Användare50 skrev 2024-02-06 09:29:46 följande:

    Tack för inspel Plugg!

    Eftersom att jag inte tidigare haft barn och varit föräldraledig vet jag inte riktigt hur mycket tid och energi som kommer finnas, varför jag ställer frågan här för att se hur andra föräldralediga mammor upplevt kombinationen:)

    Jag har dock som sagt ganska lätt för mig i skolan och när jag tidigare studerat har jag inte upplevt att jag behövt lägga så mycket tid som 30-40 timmar i veckan utan mycket mindre tid än så för att klara tentor och få hyfsade betyg. Men det kanske beror på vilken utbildning man läser och hur intresserad man är av ämnet! 


    Andra saker som påverkar är mängden lektioner, övningar, inlämningsuppgifter, labbar, redovisningar mm.

    Kommer du kunna få avlastning och kunna fokusera helt på studier i alla fall under 10 till 20 timmar per vecka?
  • Användare50

    Tack för viktiga frågor Plugg! 


    På dagarna kommer min partner att vara iväg och jobba och jag vara ensam med barnet så då vet jag inte riktigt vilken tid som kommer att finnas.. Det beror säkert på, som jag fått tips om ovan hur mycket omvårdnad barnet har och eventuell behov.


    På eftermiddagar, kvällar och helger kommer ju min kille att vara hemma så då kommer det säkert att gå att få tid till att sitta ner med mitt.

    Men det är så svårt att veta på förhand, vet ju inte heller vilken ork man sen har på kvällar och helger, då kanske man bara vill sova:P

  • Anonym (Plugg)
    Användare50 skrev 2024-02-06 09:50:05 följande:

    Tack för viktiga frågor Plugg! 


    På dagarna kommer min partner att vara iväg och jobba och jag vara ensam med barnet så då vet jag inte riktigt vilken tid som kommer att finnas.. Det beror säkert på, som jag fått tips om ovan hur mycket omvårdnad barnet har och eventuell behov.


    På eftermiddagar, kvällar och helger kommer ju min kille att vara hemma så då kommer det säkert att gå att få tid till att sitta ner med mitt.

    Men det är så svårt att veta på förhand, vet ju inte heller vilken ork man sen har på kvällar och helger, då kanske man bara vill sova:P


    Kan vara bra att snacka igenom detta med din kille innan. Så att han är beredd att avslasta för dig när han är hemma så du kan plugga.

    Räkna inte med att det är helt lätt att ha 100% närvaro och fokus på föreläsningar, seminarium och grupparbetet när du är själv hemma med barnet
  • Anonym (Maggan)

    Vilken utbildning gäller det?

    Min svägerska undervisar på universitetet, och enligt henne är det vanligt att nyblivna mammor hoppar av. De får inte ihop det med livet  som studerande, där både barn, skola samt relationen till den andre föräldern ska få plats. 


    Huruvida man har lätt för att plugga eller inte spelar mindre roll om man inte får sova t ex. 

  • Användare50

    Tack för svar Maggan! 


    Det är det jag oroar mig för, det är ju så mycket nytt med allt och därför blir det också helt omöjligt att veta vilken tid och energi man kommer att ha. 


    Jag har kikat på lite olika utbildningar, antingen journalistik på heltid, kreativt skrivande på halvtid eller en master i miljö på halvtid.

    Att läsa på halvtid eller kvartsfart tror jag nog att jag skulle fixa men heltid känner jag mig mer orolig inför..

  • Anonym (Plugg)

    Ha koll på hur utbildningne är upplagd. Skillnad om det i huvudsak är inspelade föreläsningar, inläsning av mycket text och sen enskilda skrivuppgifter jämfört med mycket livelektioner, seminarium, labbar på plats, gruppuppgifter, redovisningar

  • Användare50

    Tack för tips Plugg! 

    Du har helt rätt i att upplägget helt klart kommer att påverka ens möjligheter, jag får helt enkelt gräva ner mig i programplaner och kursinformation!☺️

  • Anonym (Kl)
    Användare50 skrev 2024-02-06 09:09:36 följande:

    Tack för svar och tips Lis!

    Det är precis den där upplevelsen som oroar mig 😅 Att ha en obligatorisk redovisning eller gruppuppgift och ens bebis bara skriker och tuttar måste fram och spyor som rinner. Kan tänka mig att upplägget på utbildningen och förståelsen hos klasskamrater och lärare kan spela in här.. Och som du säger, möjlighet till avlastning av partner så att man får tid till att sätta sig ner i lugn och ro några timmar om dagen iallafall.


    Bebisar tillåts inte, med rätta att störa under lektionstid. 
Svar på tråden Vara föräldraledig och studerat heltid på distans?