• Ballina

    Besittningsrätt privat hyreskontrakt

    Hej! 
     
    Mina föräldrar bor i en villa där de hyr ut övervåningen till en hyresgäst sedan 2003, kontraktet är alltså från 2003. De bor på nedre plan i villan. Nu vill mina föräldrar flytta upp till hennes lägenhet för att jag (deras dotter) med man och barn ska flytta in i den nedre lägenheten. Vi väntar även ett till barn och är i stort behov av större bostad. Tanken är att jag och min man ska ta över huset, det ska inte säljas eftersom jag är enda barnet och kommer få det som förskottsarv eller gåva. 

    Hyresgästen har nu blivit uppsagd med 3 månaders uppsägningstid såsom det står i kontraktet men hon säger att hon inte kan lova att hon flyttar ut tills dess. Har läst en del om besittningsrätt vilket gör mig lite orolig. Är rädd för att hyresgästen ska ställa till det med att vägra flytta. Vad är det som gäller?
    Om hyresgästen inte flyttar ut, vad kan vi göra? Kan även tillägga att denna kvinna äger ett stort hus 30 minuter från där vi bor som hon hyr ut till en släkting. Tacksam för svar! Mvh
  • Svar på tråden Besittningsrätt privat hyreskontrakt
  • Anonym (Sitt lugnt i båten)
    När du hyr ut din privatägda bostad

    Med privatägd bostad menas ett bostadshus eller en bostadsrätt. När du hyr ut en bostad som du själv äger gäller lagen om uthyrning av egen bostad, den så kallade privatuthyrningslagen. I denna saknar andrahandshyresgästen helt besittningsskydd.


  • Ballina
    Anonym (Sitt lugnt i båten) skrev 2024-02-05 20:37:44 följande:
    När du hyr ut din privatägda bostad

    Med privatägd bostad menas ett bostadshus eller en bostadsrätt. När du hyr ut en bostad som du själv äger gäller lagen om uthyrning av egen bostad, den så kallade privatuthyrningslagen. I denna saknar andrahandshyresgästen helt besittningsskydd.


    Jo det vet jag men jag har förstått att detta endast gäller hyreskontrakt skriva från 2013.

    Mina föräldrars hyreskontrakt med deras hyresgäst är från 2003. Jag förstår det dom att lagfn fy hänvisar till inte gäller då.
  • Anonym (MN)

    Kanske ordnar det sig, i alla fall enligt detta. 

    Besittningsskydd - Sveriges Domstolar


    Exempel på när besittningsskyddet kan brytas:


    när hyresgästen inte har betalat hyran eller har betalat hyran för sent

    när hyresgästen har stört sina grannar

    när hyresgästen i övrigt har misskött sig

    när huset ska rivas eller byggas om i stor omfattning

    när den som hyr ut ett en- eller tvåfamiljshus ska bo i det själv eller ska sälja det.
Svar på tråden Besittningsrätt privat hyreskontrakt