• Ätaätas03

    Min tjej får inte ha kille av hennes föräldrar

    Hej!


     


    Jag har ett litet problem här, det gäller mig och min tjej eller hennes föräldrar dock.


     


    Vi har varit ihop i snart 6 månader, ett halv år. Tiden går fort alltså 🥰😍. Hon pluggar på universitetet och jag arbetar på ett akutsjukhus i Stockholm. Det är nämligen så att hon får inte ha kille ,hennes föräldrar gillar inte det. För dem tycker man ska vänta på den ?rätta? men vi båda har och känner äkta kärlek för varandra. Hon var hos mig idag och jag åkte med henne, jag sa sen att jag åker med dig hem. Då gjorde jag det. När vi kommer av tåget så går vi mot huset, då sa jag ?kan jag följa med dig in? då sa hon ?nej tyvärr, föräldrarna tillåter inte det? vilket sårar mig, det känns som att dem inte accepterar mig längre. Dem visste att vi var ihop förut men dem tvingade  min tjej att göra slut i mellandagarna. Vilket vi gjorde men vi blev ihop igen eftersom vi älskar varandra väldigt mycket. Dem har även sagt att hon inte får sova hos mig alls mer. Dem tycker hon är äckligt och att det är fult av henne att hon gör det. Varför kan man inte bara vara glad över om en dotter är lycklig och kär? vi båda är ju vuxna, vi är liksom 20 och 19

  • Svar på tråden Min tjej får inte ha kille av hennes föräldrar
  • Anonym

    Första steget tror jag är att din tjej börjar leva som en vuxen. Flytta till egen bostad och försörja sig själv. Ha ett eget självständigt liv. 

    Så länge hon bor hemma i sitt flickrum är det lätt att fastna i mönstret barn- förälder. 

  • Anonym (Att välja sina strider)

    Jag tänker att det finns människor som faktiskt inte riktigt delar de värderingar som väldigt många andra har och att detta faktiskt är såväl en frihet, som något som påverkar andra runtomkring.

    Naturligtvis är det inte märkligt att känna sig oaccepterad av människor som faktiskt inte tycker att ni vuxna "ska" ha en relation och rent krasst är det upp till dig och din tjej att bestämma vad som ni "står ut med" och inte. 

    Det är ett stort beslut att ha en relation som inte är accepterad och är det äkta kärlek kan det ju vara rimligt att satsa på denna relation. Med detta sagt tänker jag också att du är en del i detta. Hur kära ni än är, så är valet att fortsätta en relation som inte är accepterad att faktiskt välja visst gnissel. Oavsett om ni väljer att vara diskreta, eller stå upp för det hela.

  • Tink

    Det låter underligt att en 19-årig kvinna i dagens Sverige inte får välja sin partner utan föräldrarnas medgivande. Ni är bägge vuxna i lagens mening, dvs myndiga, och kan även gifta er, flytta ihop och skaffa familj utan att någon egentligen kan ha någonting att invända mot det.

    Har hon samma kulturella och religiösa referenser som du? Vad exakt är det som hennes föräldrar inte accepterar med dig? Är hon ifrån exempelvis en ortodox muslimsk familj medan du är mer sekulär? 

  • LostNLate

    De kanske har svårt för att deras dotter hittat en kille som är 20 år men fortfarande inte kan skilja på de och dem?

  • Jemp

    Hur mår din flickvän? Är hon kontrollerad även på andra sätt? Kan ju vara ett tecken på hedersförtryck.

  • Anonym (Pedagog)
    Tink skrev 2024-02-05 17:51:20 följande:

    Det låter underligt att en 19-årig kvinna i dagens Sverige inte får välja sin partner utan föräldrarnas medgivande. Ni är bägge vuxna i lagens mening, dvs myndiga, och kan även gifta er, flytta ihop och skaffa familj utan att någon egentligen kan ha någonting att invända mot det.

    Har hon samma kulturella och religiösa referenser som du? Vad exakt är det som hennes föräldrar inte accepterar med dig? Är hon ifrån exempelvis en ortodox muslimsk familj medan du är mer sekulär? 


    Det är inte ett dugg märkligt eftersom vi haft stor invandring från mer konservativa och religiösa länder.


    Mycket av detta talas det inte om. Speciellt inte det som sker i förorterna. Jag arbetade tidigare i ett integrationsprojekt i en förort och detta problem var relativt vanligt. Vissa släkter och familjer var till och med farliga i detta avseende. Uppdagades en hemlig relation så kunde det resultera i våld för att försvara familjens heder. Både mot tjejen och mot killen. Speciellt tjejer fick inte ha relationer utan tillåtelse från föräldrarna.


    Det kunde vara så att de senare skulle giftas bort till och med. Det fanns en tjej som gick i högstadiet som var gift med en man i 60-årsåldern. Jag trodde först det var hennes farfar men icke. Och fortfarande försvinner flickor utomlands på sommaren.


     

  • Anonym (Hm)
    Jemp skrev 2024-02-06 20:53:25 följande:

    Hur mår din flickvän? Är hon kontrollerad även på andra sätt? Kan ju vara ett tecken på hedersförtryck.


    Det undrar jag också
  • Anonym (Ui)
    Anonym (Pedagog) skrev 2024-02-06 20:55:22 följande:

    Det fanns en tjej som gick i högstadiet som var gift med en man i 60-årsåldern. 


     


    Kom hon ur det?
Svar på tråden Min tjej får inte ha kille av hennes föräldrar