• Mata10

    Gravid efter missfall - hur och när?

    Hej,
    Jag har läst diverse trådar på nätet men känner fortfarande inte att jag förstår exakt vad som händer i min kropp. Jag ska förklara. OBS! Långt inlägg!


     


    För tre veckor sen (15/1) gjorde jag ett ultraljud och var då i vecka 9 (8+4). På ultraljudet konstaterades att hinnsäcken var tom, alltså ett MA/missfall. Jag hade haft bruna flytningar i några dagar och nån liten liten klarröd blödning men inget som kändes som missfall? Hur som hels, bm sa att antingen så har kroppen ?absorberat? fostret i ett väldigt tidigt skede - visste inte ens att det gick? Eller så har processen startat iom bruna flytningarna. Det var bara att vänta och se tydligen. Ingen medicin skulle sättas in utan bm sa att mensen kommer snart och då är kroppen återställd. Gick inte att säga när fostret ?försvann?/slutade utvecklas men förmodligen väldigt tidigt. Det gick även att se ?rester? utanför hinnsäcken som de trodde var blod/slemhinnor etc som var på väg ut så jag förväntade mig lite mer blödning. 


     


    Ok sagt och gjort - jag åkte hem och blödningarna tilltog lite. I ca två veckor blödde jag litegrann varje dag. Lite brunt, lite rött men inte så farligt. Mest på pappret när jag torkade mig. 

    Men sen för en vecka sedan blödde jag FLODER i några timmar. Under endast en dag blödde jag ut 4 st stora klumpar, som plommon ungefär, och blödde igenom en nattbinda på 30 min. Då trodde jag att detta var det sista som skulle ut. Typ att hinnsäcken kom ut där med klumparna etc. Men nej.. jag fortsätter ändå att småblöda. Lite rött, lite brunt men mest på pappret när jag torkar mig. 


     


    Vad är det som händer? Har gått över tre veckor och jag blöder alltså mer eller mindre varje dag. Känns som att det borde avtagit efter den stora blödningen för en vecka sen. Nu känns det som att blödningen aldrig kommer ta slut?

    Till saken hör att jag också tog ett gravtest imorse som visade svaaaaagt positivt. Och för två veckor sedan visade det starkt positivt, så antar det går åt rätt håll men känner mig fortfarande förvirrad kring vad som händer? 


     


    Plus att jag inte har någon aning om när ägglossning sker. Har försökt läsa mig till detta men blir inte riktigt klok - måste man ha ett negativt test innan ägglossningen kommer igång? Måste man sluta blöda innan ägglossningen kommer igång eller vad gäller? Hur ska jag tänka? Började regga mens i Flo-appen när jag störtblödde för en vecka sen för tänkte att jag räknar det som mensen för jag trodde blödningen skulle avta efter det, men nope. Förstår mig inte på kroppen och vart den befinner sig. Är detta mensen? Är detta missfallet trots att det gått så långt tid? Vet inte hur jag ska tänka?

    Har någon varit med om liknande?

  • Svar på tråden Gravid efter missfall - hur och när?
  • Anonym (H)

    Jag blödde i ca två månader i samband med mitt MA/MF. Det var som tre faser

    1. Lätt blödning, brun/rosa flytning (2 veckor)
    2. Störtblödning, alla klumpar kom ut. Hamnade på akuten och blev inlagd för övervakning (2 dagar)
    3. Efterspelet, först en mycket riklig blödning som minskade mer om mer till först en mensliknande blödning och sist rosafärgade flytningar (6 veckor)

    Så jag tycker det du beskriver låter normalt.

    Jag testade negativt först när blödningen avstannat helt. Efter det väntade vi en mens innan vi började försöka bli gravida igen. Det tog två försök innan vi blev gravida igen och nu är vi i vecka 16.😊

Svar på tråden Gravid efter missfall - hur och när?