• Anonym (.)

    Munherpes

    Som jag förstår så är mellan ca 70-80% av vuxna drabbade av munherpes(herpes HSV-1). Om vi inkluderar barn så verkar siffrorna stiga mellan 80-90%+ i värsta fall. 

    Jag visste inte att jag hade det. Har personligen inte varit med om någon som varit orolig för detta tidigare. Aldrig fått frågan (specifikt gällande hsv alltså) och har heller aldrig varit med om någon som avslöjat det för mig, att de har munherpes. Vilket låter förvånande om nu runt 80% har det. 

    Nu till frågan. Ni som vet eller misstänker att ni har munherpes, är det något ni berättar till en dejt innan första kyssen? Då menar jag när ni är helt symtomfria såklart.

  • Svar på tråden Munherpes
  • Anonym (L)

    Nej, varför skulle jag berätta det om jag inte har ett utbrott just då? Det smittar ju inte så. Är inte skyldig att berätta, det lyder inte under någon smittskyddslag. Skulle jag ha ett utbrott precis då så skulle jag ju säga att "det här är herpes, kanske ska skippa hånglet och oralsexet just idag". Men inte annars. 


    Man behöver ju inte skapa ett stigma runt detta också, det är så otroligt vanligt med herpes så nästan alla har det. 

  • Anonym

    Jag behöver inte fundera på det längre efter jag fick medicin som stoppar utbrotten, herpes smittar inte utan aktivt utbrott nämligen.

    Mitt ex visste det, det var innan jag fick min medicin. Vi pussades oavsett, trots att jag informerat om risken att bli smittad. Han blev inte smittad, trots många herpespussar.
    Så här i efterhand tycker jag att han kunde haft det då han knullade en annan bakom ryggen på mig och var för feg för att säga det. Så hade han fått det så hade jag gärna sett att han bjöd henne på det också.

  • Anonym (echinacea)

    Vill bara tipsa om att echinacea är jättebra mot herpes när man får utslag kan man bara ta en topps med lite droppar på och sen använda ca 3 gngr dagligen så försvinner det fort som bara den :) funkar även för herpes i underlivet 🙏😅

  • Anonym (.)
    Anonym skrev 2024-02-02 15:03:20 följande:

    Jag behöver inte fundera på det längre efter jag fick medicin som stoppar utbrotten, herpes smittar inte utan aktivt utbrott nämligen.

    Mitt ex visste det, det var innan jag fick min medicin. Vi pussades oavsett, trots att jag informerat om risken att bli smittad. Han blev inte smittad, trots många herpespussar.
    Så här i efterhand tycker jag att han kunde haft det då han knullade en annan bakom ryggen på mig och var för feg för att säga det. Så hade han fått det så hade jag gärna sett att han bjöd henne på det också.


    Varför säger folk att det inte smittar utan aktivt utbrott? En snabb googlesökning och läsning säger något annat. Osannolikt? Absolut, men inte omöjligt. Många drabbas som barn och jag tvivlar knappast på att vuxna pussar på en massa barn med stora aktiva munsår.
  • Anonym
    Anonym (.) skrev 2024-02-02 16:13:53 följande:
    Varför säger folk att det inte smittar utan aktivt utbrott? En snabb googlesökning och läsning säger något annat. Osannolikt? Absolut, men inte omöjligt. Många drabbas som barn och jag tvivlar knappast på att vuxna pussar på en massa barn med stora aktiva munsår.
    Det smittar inte om man inte har ett utbrott. Det är fakta.
    Det finns ingen anledning för mig att berätta då jag inte längre får några utbrott pga effektiv medicinering.
  • Anonym (Oralsex)

    Jag smittade min tjej med herpes typ 1 oralt. Jag hade inget utslag då. Men man utsöndrar viruset ibland utan utslag. Jag har läst nånstans att risken är ca 4% att smitta utan utslag.

  • Anonym (Belladonna)
    Anonym skrev 2024-02-02 15:03:20 följande:

    Jag behöver inte fundera på det längre efter jag fick medicin som stoppar utbrotten, herpes smittar inte utan aktivt utbrott nämligen.

    Mitt ex visste det, det var innan jag fick min medicin. Vi pussades oavsett, trots att jag informerat om risken att bli smittad. Han blev inte smittad, trots många herpespussar.
    Så här i efterhand tycker jag att han kunde haft det då han knullade en annan bakom ryggen på mig och var för feg för att säga det. Så hade han fått det så hade jag gärna sett att han bjöd henne på det också.


    Vad jag har förstått så kan han ha blivit smittad utan att få utbrott. Min man har herpes som ger utslag på tex ben och rygg. En läkare sa att eftersom jag har levt med honom så länge så är jag med väldigt stor sannolikhet smittad, men att det är inte alla som bär på viruset som får utbrott. Lite som bältros, kan jag tänka. De flesta av oss har ju det viruset (som också är ett herpesvirus!) i oss, men långt ifrån alla blir sjuka. 
Svar på tråden Munherpes