• RahRah

    Mexikansk krydda

    Jag älskar mexikanska matsmaker och därför undrar jag om ni kan tipsa mig några mexikanska kryddor som man kan använda i matlagningen? :D 

  • Svar på tråden Mexikansk krydda
  • Tink
    RahRah skrev 2024-02-01 10:47:27 följande:
    Mexikansk krydda

    Jag älskar mexikanska matsmaker och därför undrar jag om ni kan tipsa mig några mexikanska kryddor som man kan använda i matlagningen? :D 


    Vitlök, spiskummin, kryddnejlika, timjan, koriander, mald kummin, chili habanero, och oregano. Sen tycker jag själv att ceylonkanel och kakao skapar en skön kontrast, men det är inte alla som gillar.
  • klyban

    En viktig man kan testa är mexikansk oregano som har en annan smak.
    Sen har man achiote/annatofrön(ena pasta andra frön, ger en stark rödorange ton.)
    Sen kanske inte en krydda som så, men  chipotle i adobe är något som de gillar använda i viss mat.


     


    Sen kan man titta in på Oaxaca provinsens mat, de har en del annorlunda och riktigt goda saker.
    Deras mole är ju känd, och är tidskrävande att göra om du aldrig gjort den innan och kräver en hel del efterforskning och speciellt rätt ingredienser, som tex deras speciella choklad.
    Och en satans massa olika torkad chilis som man rostar.
    Det finns enklare/fuskvarianter också.
    Tycker den såsen är svår att göra, och på den tiden jag gjorde den några ggr, så gick det inte få tag i rätt choklad och misstänker det var problemet att den inte blev så god som jag trodde den skulle vara.(Hade även problem med viss chili också på den tiden, idag går allt hitta.)


     


    Kolla in tacos också, för där har du något som är riktigt gott.
    Och där har man få ingredienser som med majstortillas blir riktigt jävla gott.
    Inte som vår fredagstacos där man försöker ösa på så mycket olika saker man kan komma på nästan.
    Men deras tacos kan bestå av tex lite fisk och bara en pico de gallo över och kanske en limeklyfta till.


    Dock kräver det att man börjar göra egna tortillas för nå dit och så gott, dock väldigt enkelt.
    Allt som krävs är en tortillapress och deras masa(majsmjöl, icke att föväxla med majsmjöl som vi har här, som är nått helt annat, eller Pan majsmmjölet som är rätt så smaklöst i jämförelsen, och deras blåa masa majsmjöl har en riktigt kraftig smak, men även den vita har en distinkt smak.)


     


    Kan hålla på och prata om mexikansk mat lång tid till, finns så mycket gott där.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Mexikansk krydda