• Anonym (Förvirrad)

    Relation med någon som har barn sen tidigare

    Jag har börjat dejta en man som har barn sen en tidigare relation. Jag har så svårt att veta hur jag ska tänka kring detta. Han har barnet varannan vecka och verkar vara en bra pappa. Vi har träffats under en längre tid under hans barnfria veckor och börjar få känslor för honom. Nu till problemet. Jag har träffat hans barn några gånger och barnet ifråga verkar tycka om mig men jag vet helt ärligt inte hur jag känner kring allt. Jag blir obekväm varje gång och vet egentligen inte varför. Har många yngre barn omkring mig bland familj och vänner och blir inte alls obekväm med dom. Hela situationen känns bara så konstig och jag undrar om någon varit med om liknade och om det blivit bättre eller sämre? Mår verkligen superbra i våran relation i övrigt men jag får en klump i magen varje gång jag tänker på detta. Har alltid sagt tidigare att jag inte vill ingå en relation med någon som har barn sen tidigare men i detta fall släppte jag på mina egna spärrar pga att jag aldrig träffat en sån fin kille som honom innan. Jag vet inte riktigt vars jag vill komma med detta, vill nog bara höra andras spekulationer och tankar kring detta. Från ett perspektiv utifrån.

  • Svar på tråden Relation med någon som har barn sen tidigare
  • Anonym (Förvirrad)

    Jag är 24, killen 28 och barnet fyller 5

  • Anonym (Linn)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-02-01 02:01:59 följande:

    Jag är 24, killen 28 och barnet fyller 5


    Okej. Inte konstigt att du känner som du gör inför att plötsligt ha en femåring i din närhet på det sättet. Det hade (förmodligen) varit skillnad om du vore tio år äldre, för då har de flesta omkring ens egen ålder barn och det är något man till viss del får räkna med. Självklart kan man fortfarande välja bort en som har barn, men urvalet blir ju väsentligt mindre så att säga.

    Men du är så ung fortfarande. Även om du inte fyller en bonusmamma-funktion åt killens barn är det oundvikligt att barnets behov styr er relation. Nu vet vi förvisso ingenting om hur ditt liv ser ut för övrigt, hur du vill leva eller vilka drömmar du har på kort och lång sikt. Men barn begränsar - kraftigt.

    Jag hade därför aktat mig för att bli seriös med någon som har barn sedan tidigare när jag själv är så ung.

    Men samtidigt kan bara du veta vilket liv du vill leva och om barn - andras barn - passar in där.

    Om du inte vet svaren på dessa frågor, är det ännu större skäl att ta avstånd. Annars är risken stor att du snart låter någon annan forma och bestämma.
  • Anonym (Förvirrad)

    Tack! Kloka ord. Ska ta mig en riktig funderare, även prata lite med killen och berätta Lite mer hur jag känner kring allt

  • Anonym

    Jag tycker ju inte att man låter sina barn äta och dricka i andras bilar (förutom vatten). Inte heller låter man barn leka med prydnadssaker hemma hos andra. Speciellt när man vet att man är hemma hos någon som inte har barn..Det är respektlöst mot dig och han gör barnen en björntjänst när han inte hjälper dom att vara goda gäster. 
    Jag förstår att du blir obekväm, för det borde vara pappan som hjälper sina barn så att barnen inte leker med prydnadssaker osv.
    Han är bekväm och uppfostrar inte barnen. Det skulle jag se som en varningsklocka. Om pappan duckar att uppfostra så blir det tyvärr inte kul att bo med dessa barn i längden.

  • Anonym (Lady)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-02-01 01:51:03 följande:

    Tack för alla svar. Funderat kring detta och även kommit fram till att en del av min osäkerhet grundar sig i att jag inte är bekväm med att säga till barnet. Tex så är jag en väldigt pedant person. Väldigt ljust och kanske inte så barnvänligt hem. Alltid städat, ren bil osv. Jag har full förståelse över att barn är barn och vill leka osv. Det är väl bara det att jag kanske inte trodde jag skulle ha barn i mitt liv just nu. Utan att rå för det blir jag lite obekväm när det spills grejer i bilen eller leks med dyra prydnader osv. Det kanske bara är en tanke jag måste vänja mig vid. Jag känner mig som en sån hemsk människa och Världens mest egocentriska person när jag skriver om detta. Hade det varit så att jag själv Väntade barn i framtiden hade jag ju självklart ändrat på mer praktiska grejer tex i hem och bil men nu känns allt bara så konstigt. Barn är ju bara barn och olyckor händer givetvis det är ju inget man kan bli arg eller säga åt dom för. Är det någon som känt liknade och helt ändrat tankesätt efter ett tag eller är det helt kört?


    Fast ni behöver inte vara i ditt hem eller i din bil när barnet är med. Du ska inte behöva riskera dina saker för att en bortskämd unge inte kan låta bli dina saker, eller att grisa ner din bil.
    OM du nu fortsätter med killen och hans unge, jag hade då inte frivilligt dragit in en femåring i mitt välordnade liv!
  • BeautifulLiz
    Anonym (Linn) skrev 2024-02-01 02:13:32 följande:
    Men du är så ung fortfarande. Även om du inte fyller en bonusmamma-funktion åt killens barn är det oundvikligt att barnets behov styr er relation. Nu vet vi förvisso ingenting om hur ditt liv ser ut för övrigt, hur du vill leva eller vilka drömmar du har på kort och lång sikt. Men barn begränsar - kraftigt.

    Jag hade därför aktat mig för att bli seriös med någon som har barn sedan tidigare när jag själv är så ung.
    SÅ himla ung är hon inte!
    Många har själva barn vid 24 års ålder.

    Du har dock rätt i att barnets behov kommer att stå i vägen för ts egna önskningar.
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • enfunderandeman
    HemligaM skrev 2024-01-31 07:20:19 följande:

    Jag sa också - ALDRIG ska jag dejta någon med barn, mycket för jag själv var 100% säker på att jag inte ville ha egna.

    Träffade av en slump en två barns pappa, föll för hans utseende men visade sig också att han är den finaste människan jag någonsin mött. Att han hade två barn sen tidigare skavde också hos mig, jag kände att jag inte ville ta ansvar för någon annans barn och inte vara en bonusförälder utan bara en extra vuxen i deras liv. Oron att inte knyta an och kanske se barnen som ett hinder för livet jag ville leva med honom slog mig också.

    Jag pratade om allt det här (inte om att dom skulle va ett hinder såklart) med honom och han gav mig den responsen och tryggheten jag inte visste jag behövde för att landa mer i att det faktiskt kunde och kommer bli bra. 


    Nu idag väntar vi ett gemensamt barn, jag som aldrig ens ville ha egna?! Men med honom var allt bara så rätt och självklart.

    Så jag tror att känns allt rätt med mannen och ni kan mötas och diskutera när problem/orosmoln dyker upp så kommer det falla sig naturligt att du tar en vuxenroll i barnets liv. Inte att du måste vara en bonusförälder, barnet har trotsallt redan både en mamma och en pappa. Jag tror det är enklare och bättre att inte försöka axla en föräldraroll, sålänge barnet har god relation och litar på dig. ☺️ 

    Sen absolut att det kan kännas övermäktigt och tufft, men där vet min partner om att inget ansvar för barnen ligger hos mig. Jag tar absolut ansvar för dom och hjälper till med allt vad det innebär med vardag med barn, men jag kan också backa så han får ta det ensam om jag skulle känna att det blir för mycket eller att jag inte klarar av att hantera det. (Barnen får två helt olika uppfostran hos mamma/pappa så det är otroligt tufft vissa gånger i vissa situationer)


    Det här köper jag dock inte, finns massvis med kvinnor som säger aldrig, Men eftersom det tillslut blev så. Har du förmodligen alltid varit öppen för det innerst inne. Och med barn också. Sen finns det såklart en liten klick kvinnor. Som verkligen menar aldrig.  Så, så övertygande i det har du nog aldrig riktigt varit.

    Kul att du inte har problem med att vara nummer 2. Jag har sett kvinnor som säger, att om det ska ha barn. Ska det vara en första upplevelse för båda två. Ska jag vara ärlig, som man. Hade jag nog inte velat vara nr 2 heller. Men det är ju i princip vad man skriver upp sig för när man inleder något, med någon som redan har barn. Jag vill känna att jag är viktigast för min partner. Och de där "första barnen" kommer alltid vara lite extra speciella.  Men jag  vet inte du kanske hade en biologisk klocka som ringde. Då blir det bråttom, så då kanske man får nöja sig helt enkelt med det.
  • Anonym (Linn)

    BeautifulLiz, självklart finns det många som har barn vid 24 men det är skillnad på att själv välja att skaffa barn och bli indragen i en bonussituation. Speciellt när man är ung. 

  • Anonym (Rune)

    Att få in andras barn i sitt liv kan väcka alla möjliga känslor, omedvetna känslor kan flyta upp till ytan. Jag hade svårt att älska styvbarnen, tyckte att jag var "otrogen" mot mina egna barn. Och så var jag bekväm. Och så krävde inte hon att jag skulle engagera mig.

    Men istället för att rota i orsakerna försöker jag göra något bra. Ju mer tid och intresse man investerar i ett barn, desto mer lär man känna varandra, och desto roligare blir det att vara tillsammans. Då kan man även våga säga ifrån ibland.

    Sen har jag ett mantra när det blir jobbigt. Jag upprepar tyst för mig själv en fras om hur lyckligt lottad jag är som inte behöver vara ensam, som lever med människor som bryr sig om mig: "Jag får vara med dem".

  • Anonym (XXX)
    BeautifulLiz skrev 2024-02-01 09:49:10 följande:
    SÅ himla ung är hon inte!
    Många har själva barn vid 24 års ålder.

    Du har dock rätt i att barnets behov kommer att stå i vägen för ts egna önskningar.
    Ja, fast styvbarn är något helt annat. Kräver mycket mer av personlig mognad, om det ska bli bra.
  • Anonym (LL)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-02-01 02:01:59 följande:

    Jag är 24, killen 28 och barnet fyller 5


    Oj ja då förstår jag dig verkligen. När jag var 24 hade några av mina kompisar barn men inte jag, och jag tyckte det var skitjobbigt när de var hemma hos mig och stökade ner. Föredrog att ses hos dem istället. Tycker du ska prata med killen om hur du känner. Han bör förstå att du inte är van vid detta och att du inte vet vad han förväntar sig av dig. Det är HANS barn och hans ansvar, glöm inte det.
Svar på tråden Relation med någon som har barn sen tidigare