• Annis92

    Kan Någon Spå Antal Barn?

    Jag och min sambo har en fantastisk son på snart 4 år. I två år har vi försökt med bebis nummer två men det har inte blivit något. Jag känner att hoppet försvinner mer för varje månad som går. Vi har kontaktat tre kliniker för undersökning men får ej göra det då jag har regelbunden mens. 

    Finns det någon här som kan typ spå i framtiden, eller på något sätt se om vi kommer få en till bebis? Jag vill bara veta om det kommer faktiskt ske eller om det är slöseri med tid. 

    Kram

  • Svar på tråden Kan Någon Spå Antal Barn?
  • OlgaElvira

    Det finns ingen som kan ge dig ett klart besked när det gäller om det blir några fler barn för dig. Ni har ett barn, alltså kan du bli gravid, du har regelbunden mens så problemet ligger kanske inte hos dig. Har din man testat sig? Problemet ligger kanske där, han kan ha få spermier, eller spermier som är dåliga simmare vilket gör det svårare att bli pappa.
    https://www.mindoktor.se/journalen/vad-kan-manlig-infertilitet-bero-pa/

  • Citronsmör

    Får ni inte göra undersökningar på privata kliniker för att du har regelbunden mens? Väldigt konstigt... Du kan ju ha fått blockerade äggledare eller tunn slemhinna och det har ju inget att göra med att ha regelbunden mens. Dessutom kan ju din sambo ha fått försämrad spermiekvalitet. Äggkvalitet kan ju också vara ett bekymmer, men det finns det ju tyvärr inget test för. Oavsett orsak, kan det ju ha varit ovanliga omständigheter som ledde till er framgång med er son, men att ni hade kunnat ha det svårt då också. (Till exempel om din sambo har låg spermiekvalitet, men en stark spermie tog sig fram hela vägen trots alla hinder. Om du normalt har tunn slemhinna kanske den en månad lyckades bli lite tjockare och just då blev du gravid.)

    Det enda rådet jag har är att kontakta en fjärde klinik och hoppas att de är vettiga. Nu vet jag inte hur de kliniker ni har kontaktat har formulerat sig, men det är ju skillnad på att ge er rådet att fortsätta försöka på egen hand och att vägra ta era pengar för att undersöka er. Kanske ökar chansen att en klinik vill ta emot er om ni formulerar det som att ni vill undersöka er för att slippa fundera på om det finns något fel som skulle behöva åtgärdas.

    För er är tid värdefull och varje mens en besvikelse. För en klinik är ni patienter med en sannolikhetssiffra - de lever inte i samma känslor och perspektiv som ni. Ni vet bättre hur lång tid ni kan tolerera utan att få hjälp.

  • Aethuviel

    Det var väldigt konstigt av dem att säga så. Jag har aldrig hört något sånt - den officiella riktlinjen är att om man försökt i 12 månader (eller 6 månader om kvinnan är 35+), så kan man komma in för undersökningar (och vissa privata kliniker bryr sig inte alls om tidsgränser, här tar de dig på en gång bara du vill).

    Det är oavsett hur många barn man har sedan innan.

    Att ha regelbunden mens betyder ingenting, förutom att man har regelbunden mens. Det betyder inte att man har ägglossning, det betyder inte att man inte har cystor eller polyper, det betyder inte att man inte har endometrios, det betyder inte att äggledarna är bra, det betyder inte att äggen är bra, det betyder inte att spermie och ägg kan mötas, det betyder inte att embryot utvecklas bra genom äggledaren, det betyder inte att embryot kan implantera.
    Och som sagt, den manliga faktorn.


    Så jag förstår inte vilken professionell som skulle säga något sånt.

  • Aethuviel

    För övrigt känner jag samma sak, fast här är det nummer ett. Har försökt i snart två år, har regelbunden mens och bekräftad ägglossning, alla hormonprover är helt utmärkta, mannen har spermier (fast ingen professionell analys än, han vill inte), inget ser fel ut med livmoder och äggstockar, men ingenting händer och jag vet inte om jag någonsin kommer ha barn.

    Har tryckt för undersökning för endometrios i alla fall då jag har många symptom (är 32 år gammal, tanken har aldrig slagit mig förut och jag hade aldrig ens hört talas om sjukdomen förrän för ett par år sedan), är nu på väntelista.

Svar på tråden Kan Någon Spå Antal Barn?