• mallan 70

    Etiskt rätt?

    En människa, i detta fallet man i övre medelåldern, 55 år, som varit i min familjs närhet och tidigare umgänge ( har nu sagt upp kontakten) har betett sig  gränslöst mot min tonåriga dotter som berättat i höst att hon känner obehag av mannen då han försökt följa henne på Instagram massa gg trots hon nekat, försökt prata med henne på gemensamma gårdsfester, skickat henne pengar på hennes födelsedag. Han har inte " gjort nåt fysiskt mot henne" men hon har känt att han " velat komma nära". Samma man har gjort närmanden mot sin f d svärdotter , då hon var just svärdotter
    ( utan att veta exakt hur dessa sett ut då den utsatta inte vill berätta mer men jag  vet till 100 % att hon inte ljuger). Skulle du hålla detta för dig själv eller berätta för de familjer ( där unga kvinnor / tonåringar finns) som vistas i mannens närhet/umgänge? 

  • Svar på tråden Etiskt rätt?
  • Anonym (Eva)

    Jag skulle berätta. Det klassas väl som grooming vilket är olagligt. 

  • Anonym (Eva)
    Anonym (Eva) skrev 2024-01-29 07:29:06 följande:

    Jag skulle berätta. Det klassas väl som grooming vilket är olagligt. 


    Jag skulle dessutom polisanmäla. 
  • Tukt

    Man kan ju berätta. Men man kan ju också bestämma sig för hur. Tänker att man inte måste anklaga. Bara påpeka de egna erfarenheterna där det går. Så får folk upp ögonen och kan bilda sig en egen uppfattning.

  • Anonym (Ignis)
    Tukt skrev 2024-01-29 07:31:22 följande:

    Man kan ju berätta. Men man kan ju också bestämma sig för hur. Tänker att man inte måste anklaga. Bara påpeka de egna erfarenheterna där det går. Så får folk upp ögonen och kan bilda sig en egen uppfattning.


    Tänker också så.
    Och till TS, vänd på det - hade du velat veta?
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Ignis) skrev 2024-01-29 08:07:23 följande:
    Tänker också så.
    Och till TS, vänd på det - hade du velat veta?
    Vem hade inte velat veta om en man beter sig så mot ens minderåriga dotter? 
  • mallan 70
    Anonym (Eva) skrev 2024-01-29 07:29:43 följande:
    Jag skulle dessutom polisanmäla. 
    Svårt då mannen hävdar det varit nåt annat. Han bara velat " vara snäll".  Det skedde för några år sedan. Kommit fram nu i höst från dotter.   Men håller annars med. 
  • mallan 70
    Anonym (Eva) skrev 2024-01-29 08:18:11 följande:
    Vem hade inte velat veta om en man beter sig så mot ens minderåriga dotter? 
    Jo jag hade velat veta.  Jag är bara lite orolig bli anklagad av honom sprida förtal. Men vad min dotter erfarit har hon ju erfarit. Och med tanke på hur han betett sig mot f d svärdotter är jag ju rätt säker dessutom att mannen har stora problem med att respektera tjejers gränser. Vad min dotter erfarit kan ju aldrig vara att sprida förtal. 
    Anonym (Eva) skrev 2024-01-29 07:29:43 följande:
    Jag skulle dessutom polisanmäla. 
    Svårt då mannen hävdar det varit nåt annat. Han bara velat " vara snäll".  Det skedde för några år sedan. Kommit fram nu i höst från dotter.   Men håller annars med.
  • mallan 70
    Tukt skrev 2024-01-29 07:31:22 följande:

    Man kan ju berätta. Men man kan ju också bestämma sig för hur. Tänker att man inte måste anklaga. Bara påpeka de egna erfarenheterna där det går. Så får folk upp ögonen och kan bilda sig en egen uppfattning.


    Ja precis så jag tänker. Känner lite oro det ska vändas mot mig. Att folk ska tycka jag gör fel som inte håller detta för mig själv. Samtidigt- är ju därför förövare etc kan fortsätta bete sig.
  • Anonym (Eva)
    mallan 70 skrev 2024-01-29 08:53:24 följande:
    Jo jag hade velat veta.  Jag är bara lite orolig bli anklagad av honom sprida förtal. Men vad min dotter erfarit har hon ju erfarit. Och med tanke på hur han betett sig mot f d svärdotter är jag ju rätt säker dessutom att mannen har stora problem med att respektera tjejers gränser. Vad min dotter erfarit kan ju aldrig vara att sprida förtal. 
    Anonym (Eva) skrev 2024-01-29 07:29:43 följande:
    Jag skulle dessutom polisanmäla. 
    Svårt då mannen hävdar det varit nåt annat. Han bara velat " vara snäll".  Det skedde för några år sedan. Kommit fram nu i höst från dotter.   Men håller annars med.

    Åklagare väcker inte åtal mot förtal, det får man göra själv. Det betyder att det kan bli dyrt och därför är risken mycket liten. Jag tror inte han vill ha mer uppmärksamhet, tvärtom, det gynnar honom att ni inte anmäler eller berättar.

    Jag vet hur jag hade agerat, grooming förstör otroligt mycket för barn och tonåringar. Det är viktigt som förälder att man visar att man tar det på allvar och gör något. 

  • Anonym (Ignis)
    Anonym (Eva) skrev 2024-01-29 08:18:11 följande:
    Vem hade inte velat veta om en man beter sig så mot ens minderåriga dotter? 
    Det var en retorisk fråga. 
Svar på tråden Etiskt rätt?