• Zaro

    Finsk eller finlandssvensk?

    Hej!
    En dum fråga men av nyfikenhet: hur vet man om någon är finsk eller finlandssvensk? Min läkare har finska namn och pratar svenska men med en sådan där ?brytning? eller om man kallar det för dialekt? Hur vet man? Känner mig okunnig och det känns ofint att fråga.

  • Svar på tråden Finsk eller finlandssvensk?
  • Anonym (Finlandssvensk)
    Sunflora skrev 2024-01-28 21:37:27 följande:
    Träffas ni inte utanför läkarbesöken hade jag inte ställt privata frågor alls men känner ni varandra privat också tycker jag att du kan fråga.
    Zaro skrev 2024-01-28 12:11:26 följande:
    Men är inte alla i grunden från Finland då? För finländarna är väl bosatta i Finland men har lärt sig svenska i skolan?

    Det är en känslig fråga som folk har väldigt starka åsikter om, vissa anser att de är finländare som pratar svenska andra att finlandssvenskar är en helt egen grupp. 

    Precis finskspråkiga finländare har finska som modersmål medan sverigefinnar har svenska som modersmål. 


    Det sista blev väl inte rätt. Sverigefinnar bor i Sverige, men har väl finska som modersmål. 

    För övrigt gäller det:

    Finländare är alla som bor i Finland oberoende av om deras modersmål är finska, svenska eller samiska (eller . 

    Finnar har finska som modersmål.

    Finlandssvenskar har svenska som modersmål.
  • Anonym (?)

    Nää, riktiga finladsvenskar har finska som modersmål, som mina ex svärföräldrar. Deras dotter bar inte heller assimilerad till 100% språkligt trots att hon är född 1969 i Sverige.
    Har inga problem med det men- kan ju bli lite lattjo när man går till verktygsskåpet och har en skriven beställning på en "porr-stång", inte en borr-stång ...

  • Sunflora
    Tow2Mater skrev 2024-01-28 21:50:11 följande:
    Finländare som pratar svenska kan vara både finlandsvenskar och finnar. Finlandssvenskar är en egen grupp, och deras modersmål är finlandssvenska, inte svenska.
    Finlandssvenska är en dialekt inte ett eget språk, precis som skånska. Både skåningar och finlandssvenskar har svenska som modersmål. Som jag sa är det en känslig fråga med väldigt starka åsikter hur de vill definiera sig. 
  • Anonym (Finlandssvensk)
    Anonym (?) skrev 2024-01-28 22:40:16 följande:

    Nää, riktiga finladsvenskar har finska som modersmål, som mina ex svärföräldrar. Deras dotter bar inte heller assimilerad till 100% språkligt trots att hon är född 1969 i Sverige.
    Har inga problem med det men- kan ju bli lite lattjo när man går till verktygsskåpet och har en skriven beställning på en "porr-stång", inte en borr-stång ...


    Det du talar om är sverigefinländare.
  • Anonym (Finlandssvensk)
    Tow2Mater skrev 2024-01-28 21:50:11 följande:
    Finländare som pratar svenska kan vara både finlandsvenskar och finnar. Finlandssvenskar är en egen grupp, och deras modersmål är finlandssvenska, inte svenska.

    Om man har svenska som modersmål är man finlandssvensk. 
    Om man har finska som modersmål är man finne, även om man kan svenska.


    Sedan finns det förstås ett stort antal som har en svenskspråkig och en finskspråkig förälder och som ofta är tvåspråkiga.

  • Tow2Mater
    Anonym (Finlandssvensk) skrev 2024-01-29 00:06:55 följande:

    Om man har svenska som modersmål är man finlandssvensk. 
    Om man har finska som modersmål är man finne, även om man kan svenska.


    Sedan finns det förstås ett stort antal som har en svenskspråkig och en finskspråkig förälder och som ofta är tvåspråkiga.


    Finlandsvenskan som kommer från fornsvenskan har ju även den ett 20-tal dialekter. I finland. Att kalla alla dessa svenska dialekter blir ju inte rätt. Men vet inte säkert hur det formellt definieras.
  • Xenia
    Sunflora skrev 2024-01-27 22:42:01 följande:
    Finlandssvenskar är de som kommer ifrån svenskspråkiga delar av Finland exempelvis Vasa. Finländare är de som har finska som modersmål och lärt sig svenska i skolan eller som vuxna (på samma sätt som vi lärt oss engelska) 
    Nu förolämpar du finlandssvenskarna. De är också finländare, födda i Finland och med finskt medborgarskap. En del av dem dog i andra världskriget precis som finnar. Men ändå finns det en del "storfinnar" som tycker att alla ska prata finska i Finland.

    En gång var Finland en del av Sverige (östra rikshalvan) och då flyttade många svenskar till Finland och behöll sitt språk. Precis som finnar flyttade till "Rikssverige" och behöll sitt språk, t ex skogsfinnarna.

    Förr i tiden kallades alla finländare just finnar, vare sig de hade finska eller svenska som modersmål.
  • Anonym (Finlandssvensk)
    Tow2Mater skrev 2024-01-29 00:22:48 följande:
    Finlandsvenskan som kommer från fornsvenskan har ju även den ett 20-tal dialekter. I finland. Att kalla alla dessa svenska dialekter blir ju inte rätt. Men vet inte säkert hur det formellt definieras.
    Det är sant att det finns många finlandssvenska dialekter och vissa skiljer sig mycket från de övriga och från standardsvenskan. Många österbottniska dialekter är svåra att förstå för finlandssvenskar från andra delar av landet.
    Finlandssvenskan är en dialekt. Närpesiskan, västnyländskan osv är finlandssvenska dialekter. 
  • Zaro

    Intressant med all fakta och tack för att ni delat med er! Jag fortsätter njuta av min läkares röst helt enkelt? Skrattande

  • Anonym (Peo)
    Tow2Mater skrev 2024-01-29 00:22:48 följande:
    Finlandsvenskan som kommer från fornsvenskan har ju även den ett 20-tal dialekter. I finland. Att kalla alla dessa svenska dialekter blir ju inte rätt. Men vet inte säkert hur det formellt definieras.

    Det är helt klart svenska. Språk och nationalstater har egentligen inte med varandra att göra, men många nationalstaters styren har använt språket för att få befolkningen att verka mer enhetlig än vad den egentligen är. Språk är kultur. Nationalstater är politik. Finlandsvenska är svenska trots att den mest talas i Finland. (Älvdalsmål däremot, som i princip enbart talas i Sverige, är enligt språkvetare inte svenska. Men enligt svenska staten är det det.) 


    Här pratar Fredrik Lindström om finlandssvenska - vår mest livfulla dialekt 
    https://sverigesradio.se/avsnitt/1122579

    Och här svarar Henrik Rosenqvist på frågor om finlandssvenska 
    https://sverigesradio.se/avsnitt/1502087 

  • Anonym (Tecken)

    Det kan ibland vara svårt att skilja på en finlandssvensk och en finskspråkig som talar bra svenska. Men det finns olika tecken man kan lyssna efter. Hur bra svenska en finne än har lärt sig, blir det i alla fall ibland något som blir "fel", ordföljd, ordval uttal etc. Finlandssvenskan har ganska "spetsiga" ö-ljud, utom framför r-ljudet. Hör man någon som har spetsigt ö också framför r tyder det på att det är en finskspråkig. Finlandssvenska har en viss "förskjutning" av sje och tje-ljuden. "Kärnor" på himlen och "tjärnor" i apelsinen. Svårt att skriva, men det senare har ett t-ljud före liksom. Finskspråkiga kan ha svårt med dessa ljud och kan i vissa fall ersätta båda eller det ena med s. Bara ett par exempel

  • Anonym (Peo)
    Anonym (Tecken) skrev 2024-02-14 08:11:54 följande:

    Det kan ibland vara svårt att skilja på en finlandssvensk och en finskspråkig som talar bra svenska. Men det finns olika tecken man kan lyssna efter. Hur bra svenska en finne än har lärt sig, blir det i alla fall ibland något som blir "fel", ordföljd, ordval uttal etc. Finlandssvenskan har ganska "spetsiga" ö-ljud, utom framför r-ljudet. Hör man någon som har spetsigt ö också framför r tyder det på att det är en finskspråkig. Finlandssvenska har en viss "förskjutning" av sje och tje-ljuden. "Kärnor" på himlen och "tjärnor" i apelsinen. Svårt att skriva, men det senare har ett t-ljud före liksom. Finskspråkiga kan ha svårt med dessa ljud och kan i vissa fall ersätta båda eller det ena med s. Bara ett par exempel


    Och i finlandssvenska säger man oftast de och dem istället för dom, och uttalar varje bokstav i tex stjärna istället för ett sje-ljud i början. Och jag har nog aldrig hört en svensk använda ordet nå som de som pratar finlandssvenska. 


    Jag hittade den här fina sammingen med finlandssvenska ord och uttryck. :) 
    https://www.gunnarsberga.com/products/alskade-finlandismer

  • Zaro
    Anonym (Peo) skrev 2024-02-14 08:29:10 följande:

    Och i finlandssvenska säger man oftast de och dem istället för dom, och uttalar varje bokstav i tex stjärna istället för ett sje-ljud i början. Och jag har nog aldrig hört en svensk använda ordet nå som de som pratar finlandssvenska. 


    Jag hittade den här fina sammingen med finlandssvenska ord och uttryck. :) 
    https://www.gunnarsberga.com/products/alskade-finlandismer


    Intressant vad ni kan! Hur kommer det sig? Jag frågade om ordet nå tidigare för jag använder det (svensk men har invandrarföräldrar) och en åländare kommenterade en gång att hon gillade det. Kändes som att det var ovanligt, ja. Men nå och nåväl är kanske bara lite gammalmodigt att säga i Sverige.
  • Anonym (Tecken)
    Zaro skrev 2024-02-14 08:52:08 följande:
    Intressant vad ni kan! Hur kommer det sig? Jag frågade om ordet nå tidigare för jag använder det (svensk men har invandrarföräldrar) och en åländare kommenterade en gång att hon gillade det. Kändes som att det var ovanligt, ja. Men nå och nåväl är kanske bara lite gammalmodigt att säga i Sverige.
    Menar du nå = nog?
    Jag kommer no(g) om jag e frisk.
    Nå ska ja väl försöka
    Etc.

    Eller av typen:
    Nå, inte e de så farligt.
  • Anonym (Peo)
    Zaro skrev 2024-02-14 08:52:08 följande:
    Intressant vad ni kan! Hur kommer det sig? Jag frågade om ordet nå tidigare för jag använder det (svensk men har invandrarföräldrar) och en åländare kommenterade en gång att hon gillade det. Kändes som att det var ovanligt, ja. Men nå och nåväl är kanske bara lite gammalmodigt att säga i Sverige.

    Jag är intresserad av språk. Läser Språktidningen periodvis och lyssnar på radioprogrammet Språket sedan över 20 år tillbaka. :) 


    Ja, man kan ju säga på sverigesvenska också. Håller med om att det låter lite gammaldags. 

  • Zaro
    Anonym (Tecken) skrev 2024-02-14 09:03:10 följande:
    Menar du nå = nog?
    Jag kommer no(g) om jag e frisk.
    Nå ska ja väl försöka
    Etc.

    Eller av typen:
    Nå, inte e de så farligt.
    Jag menar den andra varianten! Nå, inte är det så farligt!
Svar på tråden Finsk eller finlandssvensk?