• Krille B

    Alkohol, vad är för mycket?

    Hej, 

    Min sambo dricker vin fredag,lördag och söndag ibland även en torsdag 
    2-3glas och nån fredag eller lördag mer än så.
    Men det går inte en helg utan vinglaset både fredag lör och söndag.
    Jag vet att jag är mer återhållsam än dom flesta?.känner bara inte behovet på samma sätt och så ofta 
    Fråga: Bör jag se upp ? Är det på gränsen till för mycket?

  • Svar på tråden Alkohol, vad är för mycket?
  • Anonym (hemskt)

    Ja det är för mycket! Kan man inte slappna av efter en arbetsvecka utan alkohol har man ett beroende. Allt drickande på helger har normaliserats åt helvete för mycket. Det är skrämmande och se.

  • Kotten23

    Det kallas för att va svensk å medelmåtta. Hade du bott i Italien eller Spanien eller Frankrike så hade du varit onormal om du inte hade tagit ett glas vin till maten. 


    när jag åker ?hem? till Teneriffa så är det ju minst en flaska om dagen men vad gör det när en flaska vin kostar 20kr hos lokala  matvarubutiken. Är man ute med polarna å äter lunch å middag så blir det man tar några glas. 

  • Krille B

    20:- flaskan eller 130:- ?.inte direkt kostnaden jag tänker på.
    ohälsosam viktökning, högt blodtryck och högt kolesterol 

  • Anonym (A)
    Kotten23 skrev 2024-01-27 23:08:37 följande:

    Det kallas för att va svensk å medelmåtta. Hade du bott i Italien eller Spanien eller Frankrike så hade du varit onormal om du inte hade tagit ett glas vin till maten. 


    när jag åker ?hem? till Teneriffa så är det ju minst en flaska om dagen men vad gör det när en flaska vin kostar 20kr hos lokala  matvarubutiken. Är man ute med polarna å äter lunch å middag så blir det man tar några glas. 


    Sant
  • Xlr8
    Krille B skrev 2024-01-27 21:52:26 följande:
    Alkohol, vad är för mycket?

    Hej, 

    Min sambo dricker vin fredag,lördag och söndag ibland även en torsdag 
    2-3glas och nån fredag eller lördag mer än så.
    Men det går inte en helg utan vinglaset både fredag lör och söndag.
    Jag vet att jag är mer återhållsam än dom flesta?.känner bara inte behovet på samma sätt och så ofta 
    Fråga: Bör jag se upp ? Är det på gränsen till för mycket?


    Det är överdrivet mkt skulle jag säga.
  • Anonym (Ja)

    För mig är det alldeles för mycket, skulle inte vilja vara med någon som dricker så pass ofta. För andra är det säkert helt normalt. 

    Det är som är viktigt är ju hur du ser på det. Alkohol och vad som är normalt är ett väldigt vitt begrepp.

  • Anonym (Fast....)
    Krille B skrev 2024-01-27 23:26:40 följande:

    20:- flaskan eller 130:- ?.inte direkt kostnaden jag tänker på.
    ohälsosam viktökning, högt blodtryck och högt kolesterol 


    Fast det är ju något hon själv måste bestämma. Om hon gått upp ohälsosamt mycket, så är hon garanterat medveten om det.
  • Anonym (Nio)

    9 små glas/vecka anses ju vara gränsen för ?riskbruk? nu för tiden. 

  • Anonym (Samtal)

    Jag tycker att det är oroväckande..... 
    Jag kan ta tycka att din sambo skulle pröva att ha en vit månad eller varför inte ett halvår...
    Hur svårt har din sambo att klara av att inte dricka....blir hon sur om du föreslår att ni kan dricka alkoholfritt på tex lördagkvällen...
    Jag tycker att du ska ta upp det till samtal o säga att du är orolig....
    För att jag tänker att hon kan vara på väg att bli beroende, det har åtminstone enligt mig blivit en dålig/ farlig/ohälsosam vana ...och det kan bli ett beroende. 
    Jag tror att det kan vara bra att försöka komma fram till orsaken till varför hon dricker.... Det kan vara känsligt o prata om men om man kan uttrycka varför så kan man lättare se på hur man kan hitta andra sätt att tillgodose sina behov istället....
    Genom att du ställer öppna frågor, inte är dömande och kritiskt....så kan du få mer förståelse och att din sambo kommer ha lättare för att öppna sig o berätta....
    Lyssna mer än du pratar och visa att du lyssnar aktivt.....
    Ta tillfället när det finns möjlighet att att ha gott om tid och kunna tala ostört....

Svar på tråden Alkohol, vad är för mycket?