• Kitty32

    Hur kan fackförbund göra såhär?

    Jag är en student som sökt ett sommarjobb hos en lageravdelning. Skickar in ansökan och blir nu nyfiken på vad minimilönen ligger på. Går in på Handels och får till svar "vi har höjt minimilönen med x antal kr, vill du se vad minimilönen ligger på? Bli medlem hos oss"

    Jag ska alltså betala pengar för att få tillgång till info om minimilönen på lagret för en 28åring?!

  • Svar på tråden Hur kan fackförbund göra såhär?
  • MsFry

    Är du inte med i facket gäller siffrorna ändå inte. Så vad ska du med infon till?

  • MsFry
    Ensam hemma skrev 2024-01-27 19:02:20 följande:

    Tror den är 158:-/timme


    Det verkar vara snittlönen. Finns ingen minimilön i Sverige. 
  • rosesarewhite

    Facket förhandlar åt sina medlemmar. Att ni som inte är med i facket åker snålskjuts är ju inget att göra något åt. Men sedan vill du även titta på arbetet gratis? Hur tror du facken kan finnas, jo genom att det finns medlemmar.

    Om man inte vill vara med så okej för mig, men du kan ju inte gnälla över att inte få de förmåner som betalande medlemmar har.

  • Jemp
    MsFry skrev 2024-01-27 19:23:48 följande:

    Är du inte med i facket gäller siffrorna ändå inte. Så vad ska du med infon till?


    Arbetar man på ett ställe med kollektivavtal gäller det oavsett om man själv är med i facket eller ej. 
  • Kitty32

    Nummer 1. De har kollektivavtal - dvs det kommer röra mig också oavsett om jag är med i facket eller inte. 

    Ska jag inte kunna få dessa uppgifter förrän jag blir medlem i facket? Skämtar ni? Facket gör enormt mkt saker men det minsta man kan begära är att gå ut med minimilöner för att folk som är påväg in i branchen ska veta om det är värt ekonomiskt eller inte. 

    Nu behöver jag ansöka, skriva personligt brev, göra tester för att tillslut komma fram till en intervju och där först få svar på frågan. 

  • MsFry
    Kitty32 skrev 2024-01-27 19:56:20 följande: