• Svar på tråden Lydia eller Sigrid?
  • Xenia
    Auditanne skrev 2024-01-27 06:02:32 följande:

    Lydia. Vet inte varför men jag bara älskar det namnet. Låter så lätt, luftigt, så eteriskt på nåt vis. Som namnet på en späd sagoälva.

    Sigrid är fint men lite för hårt i jämförelse. Och vad blir smeknamnet där? Sigge? Eller Siggan.


    Det klassiska smeknamnet för Sigrid är Siri.
  • Xenia
    Anonym (Inget) skrev 2024-01-28 15:08:36 följande:

    Inget av dom ge dom normala namn!!


    Det där var det dummaste argumenttet jag läst! Vad mena med "normala" namn? Namn som ligger på tio i topp? Namn som just känner folk med?
  • Xenia

    Bägge namnen är bra namn men jag röstar på Lydia. Lydia låter helt enkelt mjukare. G och R är hård konsonantljud.

    Sen begriper jag inte varför folk hakar upp sig på "lydig". Lydia är inget svenskt namn, så det har inget alls med betydelsen lydig att göra. Det betyder "kvinna från Lydien" och kommer från Nya testamentet.

  • Xenia
    Givdul skrev 2024-01-27 22:13:12 följande:

    Sigrid av den anledningen att Lydia är med i V. Vem gillar en ödla😅


    Vem bryr sig om den urgamla serien idag?

    Jag associerar hellre till Lydia i Hjalmar Söderbergs klassiska roman Den allvarsamma leken och Gun-Britt Sundströms parafras För Lydia.
  • Anonym (XXX)
    Xenia skrev 2024-01-28 18:15:10 följande:
    Det klassiska smeknamnet för Sigrid är Siri.
    Ja, fast inte nu längre, när Siri har fått status av riktigt förnamn. 
  • trollhona
    Yaay87 skrev 2024-01-26 22:58:34 följande:
    Lydia eller Sigrid?

    Vilket är finast och varför? 😊


    Bägge är fina, prova vilket som passar bäst med efternamnet. Ett tips är att inte ha samma slutljud på namnet som början på efternamnet, Heter ni Dansson så skulle jag välja Lydia och heter ni Anderson skulle jag välja Sigrid.
  • Anonym (qwerty)

    Lydia av de två. Tycker Sigrid låter lite hårt. Vad sägs om Signe?

  • Anonym (qwerty)
    GuldKvinnan skrev 2024-01-27 20:28:17 följande:

    Lydia Klamydia... röstar helt klart på Sigrid! :)


    Moget. 
  • Magnum442
    Anonym (qwerty) skrev 2024-01-28 19:20:55 följande:
    Moget. 
    Det är viktigt att tänka på att inte underlätta mobbing pga namn. Barn kan vara så väldigt elaka mot varandra. Bättre att inte välja ett namn som kan rimma med något "negativt".
  • Anonym (qwerty)
    Magnum442 skrev 2024-01-29 09:53:36 följande:
    Det är viktigt att tänka på att inte underlätta mobbing pga namn. Barn kan vara så väldigt elaka mot varandra. Bättre att inte välja ett namn som kan rimma med något "negativt".
    Det finns inget BARN som vet vad klamydia är. Den sortens mobbing lärde sig av vuxna. 
  • Magnum442
    Anonym (qwerty) skrev 2024-01-29 09:57:44 följande:
    Det finns inget BARN som vet vad klamydia är. Den sortens mobbing lärde sig av vuxna. 
    De får undervisning om könssjukdomar i skolan. Vilken oskyldig värld lever du i? Tungan ute
  • Xenia

    Man kan fortfarande använda Siri som smeknamn. Precis som man kan använda Lisa som smeknamn för Elisabet, trots att Lisa även används som formellt förnamn.

    Gillar inte föräldrarna smeknamn som Sigge, Siggan eller Siggy, så använder de själva ett annat smeknamn, t ex Siri.


    Anonym (XXX) skrev 2024-01-28 18:53:24 följande:
    Ja, fast inte nu längre, när Siri har fått status av riktigt förnamn.Man 
  • Anonym (qwerty)
    Magnum442 skrev 2024-01-29 10:18:16 följande:
    De får undervisning om könssjukdomar i skolan. Vilken oskyldig värld lever du i? Tungan ute
    Ja på högstadiet, när man är 13-15år, vid det laget ska man ha vuxit ifrån att retas och ha mognat lite. Vilken värld lever du i?
  • Magnum442
    Anonym (qwerty) skrev 2024-01-29 15:32:35 följande:
    Ja på högstadiet, när man är 13-15år, vid det laget ska man ha vuxit ifrån att retas och ha mognat lite. Vilken värld lever du i?
    Barnen är ännu mer elaka mot varandra på högstadiet.... och det finns yngre barn som har rätt så bra koll.... men visst döp era barn till Lydia och annat spännande som rimmar... blir säkert jättebra. Tungan ute
  • Anonym (Men)

    Tycker Sigrid är lite hårt även om det är ett normalt namn. Simone eller Simona är finare.
    Lydia är fint men låter mer engelskt än svenskt? 

  • Anonym (Undulaten)
    Magnum442 skrev 2024-01-29 15:39:17 följande:
    Barnen är ännu mer elaka mot varandra på högstadiet.... och det finns yngre barn som har rätt så bra koll.... men visst döp era barn till Lydia och annat spännande som rimmar... blir säkert jättebra. Tungan ute
    Jag har jobbat som lärare på högstadiet i tio år, och visst förekommer det att eleverna är stundtals väldigt elaka mot varandra, men under alla år har jag faktiskt inte stött på att de har retat varandra pga deras förnamn. kanske att det är vanligare i yngre åldrar, det vet jag inte, men jag hade inte valt bort ett namn som jag tyckte var vackert pga risken för att bli retad för det utifrån vad jag har sett av egen erfarenhet 
  • Xenia

    Jag har frågat min dotter om barn retas om nanm och det gör de inte.

    Det går väl att hitta på något som (nästan) rimmar på något negativt med de flesta namn. Lisa - fisa, Maja - baja, Nikita - skita, Emma - slemma, fågelskrämma, Anna - panna pannkaka etc. Min fantasi är begränsad.

    Barn nuförtiden är vana vid alla möjliga namn. Ingen blir retad enbart för namnets skull. Möjligen om någon redan blivit ett mobboffer så kan de mobbas även för sitt namn. Men då är det mobbningen som är problemet och det man borde ta itu med.

    Lydia Sigrid kanske? Kallas för Lydia, och skulle hon mot förmodan bli retad för "Lydia Klamydia" så kan hon börja kalla sig Sigrid. (Jag skulle iofs hellre byta skola.)

Svar på tråden Lydia eller Sigrid?