• Dethärärmittnamn

    Periodisk fasta

    Hej, hej!

    Jag har svårt att hinna med 16:8 så jag kör med 15:9. Nog borde det vara bättre än inget? Blir det väldigt stor skillnad? 


    Jag klarar inte av 5:2. 


    Ha det fint! 

  • Svar på tråden Periodisk fasta
  • FredrikLiksom
    Dethärärmittnamn skrev 2024-01-26 06:24:30 följande:

    Kör du PF? 


    Till och från. 8-16 och 5-19 oftast.
    Gillar inte heller 5:2 men fasta har jag inga problem med.

    Men lyssna på kroppen! Rådgör med läkare om du inte är i gott fysiskt skick.
  • Olsdotter
    Dethärärmittnamn skrev 2024-01-25 22:05:36 följande:
    Periodisk fasta

    Hej, hej!

    Jag har svårt att hinna med 16:8 så jag kör med 15:9. Nog borde det vara bättre än inget? Blir det väldigt stor skillnad? 


    Jag klarar inte av 5:2. 


    Ha det fint! 


    Hej!

    Att det blev just 16:8 som blev "diet" är därför att det var dessa tider som passade forskarlagets arbetstider och därför studerades. Det finns inga precisa tider där "allt slår över", utan är mer en glidande skala.

    Jag vet inte om du är kvinna eller man, men är du kvinna så rekommenderar jag verkligen boken Fast Like a Girl av Mindy Pelz. Mindy finns annars på tex youtube. Kvinnor bör fasta lite annorlunda än män (vilka de flesta studier görs på).

    Ha det gott!
  • Olsdotter
    Dethärärmittnamn skrev 2024-02-16 17:13:58 följande:

    Ok. Har läst att 12:12 är bra för kvinnor. Stämmer det?


    Kvinnor har andra behov än män, därför rekommenderas ofta tex 12:12 för kvinnor.

    Viktigare är att ta hänsyn till menscykeln. Jag fastar väldigt olika tider vecka till vecka, tex 18:6 tre dagar, 20:4 tre dagar, OMAD en dag eller så kör jag fasta 48 timmar (blir ca varannan månad), 16:8 i 14 dagar, och ingen fasta i 7 dagar.

    12:12 är dock en helt säker periodisk fasta för kvinnor, men det finns effektivare ätmönster än så också för oss kvinnor. Rekommenderar som sagt Mindy Pelz och hennes bok Fast Like a Girl.
Svar på tråden Periodisk fasta