• AHAS

    Har frikänns av domstolen

    Hej!

    Jag hade haft två olika arbete, en på heltid och andra som extra på helgerna. Jag blev sjuk 2019 och läkaren har sjukskrivet mig på den heltid tjänst. Jag har ansökt om sjukpennig och min arbetsgivare på den tjänsten har sjukanmält mig till försäkringskassan. Det stod i min ansökan att jag hade två olika arbetsgivare även bara en arbetsgivare hade sjukanmält mig till FK, dvs att jag har informerat FK om den extra tjänst.
    min hälsotillstånd hade försämrat mycket och jag har sagt upp mig på extra tjänsten själv. i 2021 ansökte jag om sjukersättning på 50% och fick det beviljad. men jag fick ett plötsligt beslut av FK på återbetalning hela summan på sjukpenning som jag fick under perioden hade jag två tjänster som är      206 000 kr. jag har betalat tillbaka utan att överklaga. äredet gick vidare till domstolen och hade rättegång i november, två veckor senare har domstolen dömt att jag har inte begått en brott. 

    Nu är det solklart att FK hade hanterat min sjukpennings ansökan fel från första dagen och om FK hade gjort rätt hade jag inte behövt att betala tillbaka 200 tusen kr. 
    Jag har pratat i telefonen med FK  med återkrav avdelning att jag vill ha hel/del av sjukpenning tillbaka men de sa NEJ. 

    Hur kag jag stämma in FK på deras fel?vad kan jag göra och varfrån kan jag börja? Vad tycker ni ?


    ASAB
  • Svar på tråden Har frikänns av domstolen
  • Anonym (Hmm)

    Jag tror inte de kommer att betala tillbaka eftersom du inte gjorde någon överklagan. Du accepterade beslutet, du betalade tillbaka pengarna.

  • SmulanFnulan

    Du kan inte stämma försäkringskassan (vi lever inte i usa). Sen är det helt uppenbart att du utelämnar information eftersom det du skriver inte går ihop för fem öre.

  • Anonym (ASAB)
    SmulanFnulan skrev 2024-01-25 18:41:15 följande:

    Du kan inte stämma försäkringskassan (vi lever inte i usa). Sen är det helt uppenbart att du utelämnar information eftersom det du skriver inte går ihop för fem öre.


    Finns ett lag som förhindra mig att stämma FK? undrar bara
  • Anonym (ASAB)
    SmulanFnulan skrev 2024-01-25 18:41:15 följande:

    Du kan inte stämma försäkringskassan (vi lever inte i usa). Sen är det helt uppenbart att du utelämnar information eftersom det du skriver inte går ihop för fem öre.


    Beslutet på återbetalning skulla kunnat rätt innan domen av domstolen. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (ASAB) skrev 2024-01-25 18:47:07 följande:
    Finns ett lag som förhindra mig att stämma FK? undrar bara
    Det finns så klart ingen lag som säger det uttryckligen men det funkar bara inte så. Du kan inte stämma FK, det är fel arena för sådana ärenden. Du måste gå via deras officiella kanaler

    www.familjensjurist.se/fraga-juristen/myndighetsjuridik/kan-jag-fa-skadestand-fran-forsakringskassan-pa-grund-av-felaktigt-beslut-/

    Här kommer en allmän beskrivning av vad som gäller. Om man inte är nöjd med ett beslut från Försäkringskassan kan man begära omprövning av ett beslut eller överklaga ett beslut efter omprövning. Man kan också begära skadestånd. Detta sker via Försäkringskassan eller förvaltningsrätten.


    Du kan också begära skadestånd från Försäkringskassan om du känner att du fått ett felaktigt beslut och detta har orsakat dig skada. Skadeståndet begärs hos Försäkringskassan eftersom Justitiekanslern som normalt sett är den som kontrollerar Sveriges myndigheter och kan kräva ut skadestånd av dessa har givit Försäkringskassan befogenhet att pröva ärenden där de fattat felaktiga beslut själva. Du kan följa länken för att läsa mer.

  • Anonym (ASAB)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-01-25 18:59:04 följande:
    Det finns så klart ingen lag som säger det uttryckligen men det funkar bara inte så. Du kan inte stämma FK, det är fel arena för sådana ärenden. Du måste gå via deras officiella kanaler

    www.familjensjurist.se/fraga-juristen/myndighetsjuridik/kan-jag-fa-skadestand-fran-forsakringskassan-pa-grund-av-felaktigt-beslut-/

    Här kommer en allmän beskrivning av vad som gäller. Om man inte är nöjd med ett beslut från Försäkringskassan kan man begära omprövning av ett beslut eller överklaga ett beslut efter omprövning. Man kan också begära skadestånd. Detta sker via Försäkringskassan eller förvaltningsrätten.


    Du kan också begära skadestånd från Försäkringskassan om du känner att du fått ett felaktigt beslut och detta har orsakat dig skada. Skadeståndet begärs hos Försäkringskassan eftersom Justitiekanslern som normalt sett är den som kontrollerar Sveriges myndigheter och kan kräva ut skadestånd av dessa har givit Försäkringskassan befogenhet att pröva ärenden där de fattat felaktiga beslut själva. Du kan följa länken för att läsa mer.


    Tusen tack för förklaring. underbart! jag börjar därifrån. 
Svar på tråden Har frikänns av domstolen