• johodu

    Bonusbarn får inte ledigt

    Hej! Jag och min sambo har två gemensamma barn, 3 och 4 år, och min sambo har två barn sedan tidigare förhållande som är 13 och 15 år. Vi har länge drömt om att göra en längre resa (3 v) till Thailand, men de större barnen lär ju inte få ledigt för nåt sådant pga skolplikt? Och det är sista chansen till vintern för vår äldsta som året därpå börjar förskoleklass... Får dåligt samvete av tanken att vi skulle åka utan de äldre barnen men vore också synd att sluta ut våran dröm om en längre resa tillsammans med de mindre. 

    Hur skulle ni tänka i den här situationen?

  • Svar på tråden Bonusbarn får inte ledigt
  • glassgumman78
    Agda90 skrev 2024-01-24 11:08:00 följande:
    Det är därför jag skrev att man ska ta en dialog med lärarna!!

    Min dotter hade utan problem fixat 3 veckor och ändå fått samma betyg men alla barn är inte lika. 
    Vi vet ju inte hur det går i skolan för TS barn. 
    Ingen lärare har dock rätt att ge 3 veckor ledigt i grundskolan....
    Har svårt att se att någon skola skulle ge ledigt så länge...någon dag men inte 3 veckor....
    Det var ju några föräldrar i Solna som åkte ändå och fick en enorm summa i vite. 

    Gymnasiet är ju dock frivilligt men där kan det ju istället påverka CSN-bidraget. Tror att det redan kan påverka efter 4 timmars ogiltig frånvaro...

    Jag skulle personligen inte åka så länge mitt i terminen...man vet ju aldrig om ens barn blir sjuka under läsårets gång, utöver ledigheten...3 veckor blir plötsligt 5 veckor eller mer...
  • Agda90
    glassgumman78 skrev 2024-01-24 11:45:22 följande:
    Ingen lärare har dock rätt att ge 3 veckor ledigt i grundskolan....
    Har svårt att se att någon skola skulle ge ledigt så länge...någon dag men inte 3 veckor....
    Det var ju några föräldrar i Solna som åkte ändå och fick en enorm summa i vite. 

    Gymnasiet är ju dock frivilligt men där kan det ju istället påverka CSN-bidraget. Tror att det redan kan påverka efter 4 timmars ogiltig frånvaro...

    Jag skulle personligen inte åka så länge mitt i terminen...man vet ju aldrig om ens barn blir sjuka under läsårets gång, utöver ledigheten...3 veckor blir plötsligt 5 veckor eller mer...
    Nej, det är rektorn som kan bevilja den typen av ledighet. Men om man tar en dialog med lärarna först och stämmer av om det är lämpligt så har man lite koll, eller hur?
    Säger läraren att ungen riskerar att få ett F så tar man för sjutton inte ledigt! Säger läraren att ungen kan klara sitt betyg om vissa saker görs (som man får ta med sig) så är det en annan femma. Man tar väl för sjutton en dialog!??

    Och jag vet många som har fått ledigt både 2, 3 och 4 veckor. Men då har man haft den där dialogen med lärarna så att man har kunnat få med sig skolarbete på resan. 

    Vad gäller csn så skrev du det själv - ogiltig frånvaro. Och det är när man inte anmäler frånvaron. Att få ledigt från skolan innebär att det inte är ogiltig frånvaro. 
  • PH76
    Agda90 skrev 2024-01-24 12:01:30 följande:
    Nej, det är rektorn som kan bevilja den typen av ledighet. Men om man tar en dialog med lärarna först och stämmer av om det är lämpligt så har man lite koll, eller hur?
    Säger läraren att ungen riskerar att få ett F så tar man för sjutton inte ledigt! Säger läraren att ungen kan klara sitt betyg om vissa saker görs (som man får ta med sig) så är det en annan femma. Man tar väl för sjutton en dialog!??

    Och jag vet många som har fått ledigt både 2, 3 och 4 veckor. Men då har man haft den där dialogen med lärarna så att man har kunnat få med sig skolarbete på resan. 

    Vad gäller csn så skrev du det själv - ogiltig frånvaro. Och det är när man inte anmäler frånvaron. Att få ledigt från skolan innebär att det inte är ogiltig frånvaro. 
    Gör du verkligen det? Jag har aldrig hört talas om någon som fått ledigt mer än 2 veckor, och då har det varit exceptionellt. 

    Som jag skrev innan så ger vår skola inte ens 1 dag ledigt för semester.
  • blomman 2

    Ovanligt att barn får så lång ledighet beviljat.
    Det är ju trots allt skolplikt?men finns ju alltid de som bryter det?en god dialog borde vara på sin plats.
    Min dotter hade nog opponerat sig hårt till att resa ifall det skulle innebära att hon kom efter i skolan eller att det skulle drabba hennes betyg.
    Många vill resa när det är lågsäsong vilket är förståeligt?.men så ser det även ut vid olika yrken att man får resa när det passar arbetsplatsen.
    Fint ändå att du vill resa med samtliga barn samtidig, ett minne för livet,men jag tror att ungdomarna skulle uppskatta vilken långresa som helst med familjen men hålla det i samband till annan ledighet från skolan, så visar man barnen också hur man förhåller sig till samhällets regler och lagar.
    Vet folk som ber barnen ljuga kring när de reser bort längre än tillåtet?inte alls ok att barnen ska behöva stå till svars för olovlig frånvaro? 

  • Agda90
    PH76 skrev 2024-01-24 16:32:46 följande:
    Gör du verkligen det? Jag har aldrig hört talas om någon som fått ledigt mer än 2 veckor, och då har det varit exceptionellt. 

    Som jag skrev innan så ger vår skola inte ens 1 dag ledigt för semester.
    Jag hade inte skrivit så om det inte stämde
  • Mrs Moneybags

    Man kan alltid fråga.

    Annars har ju barnen kanske 15 veckors ledighet under årets lopp, så det finns gott om tid att göra längre resor. 

  • Mrs Moneybags
    Agda90 skrev 2024-01-24 12:01:30 följande:
    Nej, det är rektorn som kan bevilja den typen av ledighet. Men om man tar en dialog med lärarna först och stämmer av om det är lämpligt så har man lite koll, eller hur?
    Säger läraren att ungen riskerar att få ett F så tar man för sjutton inte ledigt! Säger läraren att ungen kan klara sitt betyg om vissa saker görs (som man får ta med sig) så är det en annan femma. Man tar väl för sjutton en dialog!??

    Och jag vet många som har fått ledigt både 2, 3 och 4 veckor. Men då har man haft den där dialogen med lärarna så att man har kunnat få med sig skolarbete på resan. 

    Vad gäller csn så skrev du det själv - ogiltig frånvaro. Och det är när man inte anmäler frånvaron. Att få ledigt från skolan innebär att det inte är ogiltig frånvaro. 
    Det är ändå rätt ovanligt, jag har aldrig hört talas om någon som fått så lång ledighet. 

    Det blir tufft för lärarna att fixa skolarbete åt kanske 15 elever under en termin varje gång de ska vara lediga. De ska ju först och främst vara till för elever som är på plats. Det är därför man har blivit betydligt mer restriktiv med ledighet numera. 

    I mitt barns skola gäller att man kan ta kanske en dag här och var. 
  • Agda90
    Mrs Moneybags skrev 2024-01-25 15:44:32 följande:
    Det är ändå rätt ovanligt, jag har aldrig hört talas om någon som fått så lång ledighet. 

    Det blir tufft för lärarna att fixa skolarbete åt kanske 15 elever under en termin varje gång de ska vara lediga. De ska ju först och främst vara till för elever som är på plats. Det är därför man har blivit betydligt mer restriktiv med ledighet numera. 

    I mitt barns skola gäller att man kan ta kanske en dag här och var. 
    Generellt så är det så, ja.
    Men det finns undantag från den regeln. 

    VET lärare och rektor att föräldrarna kommer se till att skolarbetet blir gjort under semestern så har de en tendens att bevilja längre ledigheter. Jag har en gammal kollega som är i Thailand nu och ska vara det två veckor. Deras barn går i 8:an. Hon är lärare och kan hjälpa sin dotter med skoluppgifterna. 
    Jag har en annan god vän som fick ledigt för sina barn 1 MÅNAD för att de skulle spendera 4 månader utomlands. 
    Dessa är i den mest närmaste moderna tiden som jag vet har fått ledigt. 

    Så undantag från reglerna förekommer 
  • Kvittning

    Om ni åker i samband med jullovet så borde det väl bara vara några dagars ledighet som krävs, tycker absolut inte att ni ska åka utan de äldre barnen. 

  • enmamma

    Då finns ju chansen att åka över nästa jullov.
    Det kostar att ha barn.
    Vi åker skidor på sportlovet, inte för att det passar min man och mig utanför att  det passar våra tonåringar och skolan.

  • PH76
    Agda90 skrev 2024-01-25 16:32:53 följande:
    Generellt så är det så, ja.
    Men det finns undantag från den regeln. 

    VET lärare och rektor att föräldrarna kommer se till att skolarbetet blir gjort under semestern så har de en tendens att bevilja längre ledigheter. Jag har en gammal kollega som är i Thailand nu och ska vara det två veckor. Deras barn går i 8:an. Hon är lärare och kan hjälpa sin dotter med skoluppgifterna. 
    Jag har en annan god vän som fick ledigt för sina barn 1 MÅNAD för att de skulle spendera 4 månader utomlands. 
    Dessa är i den mest närmaste moderna tiden som jag vet har fått ledigt. 

    Så undantag från reglerna förekommer 
    Vår skola har uttryckligen sagt varje nytt år att de inte kommer att bevilja någon ledighet för semester. Men att vi ska säga till när vi åker så att barnen får med sig rätt läxor, och de ber oss att inte be barnen att ljuga.
  • MsM84

    Jag har familj som har två tonåringar, en på högstadiet och en på gymnasiet. De har fram till för 3-4 år sen bott i ett land väldigt långt bort och barnen har fått ledigt ca 2 veckor varje år för att åka dit (även varit borta hela jullovet). Den äldste var borta halva höstterminen nu för att resa dit och utöva en sport som tonåringen satsar på men är ovanlig i Sverige. Då sa skolan att de inte kunde bevilja så lång ledighet men var positiva till resan och att hitta lösningar så resan kunde ske.

  • Hobgoblin

    Min sons skola gjorde mycket klart att inga lov beviljades utöver de befintliga och jag håller fullkomligt med. 
    Bara för att föräldrar har sparad semester så innebär det inte att barnen kan undantas skolplikten med gällande lovtider. 
    Att åka på semester får också anpassas efter terminer och lov helt enkelt.

  • SmulanFnulan
    Agda90 skrev 2024-01-25 16:32:53 följande:
    Generellt så är det så, ja.
    Men det finns undantag från den regeln. 

    VET lärare och rektor att föräldrarna kommer se till att skolarbetet blir gjort under semestern så har de en tendens att bevilja längre ledigheter. Jag har en gammal kollega som är i Thailand nu och ska vara det två veckor. Deras barn går i 8:an. Hon är lärare och kan hjälpa sin dotter med skoluppgifterna. 
    Jag har en annan god vän som fick ledigt för sina barn 1 MÅNAD för att de skulle spendera 4 månader utomlands. 
    Dessa är i den mest närmaste moderna tiden som jag vet har fått ledigt. 

    Så undantag från reglerna förekommer 
    Du och epicF är familjelivs största mytomaner så det du skriver ska tas med en extremt stor portion salt.

    För att svara på frågan: självklart åker ni i samband med lov. Allt annat är oansvarigt.
  • Fossil
    Kvittning skrev 2024-01-25 16:50:58 följande:

    Om ni åker i samband med jullovet så borde det väl bara vara några dagars ledighet som krävs, tycker absolut inte att ni ska åka utan de äldre barnen. 


    Varför det, millimeterrättvisan eller?

    Hade åkt utan styvbarnen om deras far anser att det är i sin ordning.
    De kan följa med på någon kortare resa någon annan gång.
    Ibland får man faktiskt se till sig själv och sitt först, om det nu är så att det är tvärt omöjligt för de äldre barnen att få ledigt.
    Som fossil är man in i helvete gammal
  • Kvittning
    Fossil skrev 2024-01-25 20:01:47 följande:
    Varför det, millimeterrättvisan eller?

    Hade åkt utan styvbarnen om deras far anser att det är i sin ordning.
    De kan följa med på någon kortare resa någon annan gång.
    Ibland får man faktiskt se till sig själv och sitt först, om det nu är så att det är tvärt omöjligt för de äldre barnen att få ledigt.
    För att tre veckor i Thailand är en drömresa även för tonåringar och att få stanna Hemma för att föräldrarna inte anpassar sig till loven är sjukt egoistiskt. 

    Jag har  drömresor jag vill göra men det kostar för mycket för fyra så vi får vänta till barnen flyttat hemifrån. Aldrig att vi skulle lämna barnen hemma, det kan vi göra för kortare cityresor men absolut inte för en resa jag vet att de också verkligen skulle vilja åka på. 
  • Hobgoblin

    Får inte föräldrar och barn ledigt samtidigt och lika länge ...tuff skit, hårda papper.
    Ok om du kan ta semester flexibelt som vuxen men skolan är en mer komplex värld där terminer och lektioner ska planeras. Är en termins arbete värd några veckors semester?
    Speciellt i högstadium eller gymnasium?
    Låter som om föräldrarna mer ser till sig själva tycker jag.

Svar på tråden Bonusbarn får inte ledigt