• Bearpower

    Massa frågetecken efter gyn-besök???

    Jag fick min första mens när jag var runt 12-13 år gammal. Mådde otroligt dåligt under den perioden! Börja med mediciner 13 års åldern och min menstruation försvann runt omkring där, läkarna sa det var normalt och pågrund av medicin och mående. Bröja med preventivmedel och där kunde menstruation försvinna så tänkte aldrig på de. Nu när jag är gift och är redo för att börja tackla familjelivet efter att ha slutat på preventivmedel. så har inte någon mens kommit. Ringt vårdcentralen och sagt jag behöver någon som kollar mig. och som kan hjälpa mig. Ingen hjälp?. jag är ung det kommer? Sluta stress? för du är överviktig?
    Förstår jag har en övervikt nu men inte haft de innan? när jag haft problem med min menstruation samma som nu?

    Gick idag på ett gynekologbesök som var privat. Hon skulle först kolla min livmoderstapp den satt super högt in så hon såg den inte och sen kände hon och kände den inte då heller. och sa såg i din journal den satt jätte högt upp sist med när du var och skrapade för cellprov.  Jag bara jaha okej visste inte det för ingen säger något till mig.. Hon kunde inte se eller känna den så och sa kanske kan göra det på något vis men onödigt för kommer bara göra ont och inte jätte mening För de idag. fråga varför hon sa när man är överviktig så kan det vara lite svårare men vissa har högre men man brukar kunna känna och byte snabbt samtals ämne och sa men vi gör ett vaginalt ultraljud med! Hon titta på min livmoder som såg bra ut i storlek och slemhinnan var 6-7mm. sen gick hon över till äggstockarna och hon hitta ingen på vänster sida och på högra sidan sa hon kanske kan va en där men ser inte någon så kan inte mätta eller ta kort. så vet inte men vi tar prover och ser va dom säger. 

    Fattar om man är tjock om man har vanligt ultraljud att det är mer fett att gå igenom så kanske svårare att se men ett vaginalt ultraljud borde ju se i vilket fall Eller om den är om man har äggstockar???

    hon ville inte ens svara på vad och hur och så och sa bara vi tar prover.. 
    förstår de det är det avgörande men fattar ingenting. fråga kan äggstockar var försvinna hon sa ja t ex i klimakteriet men då hade du hamnat i tidigt och det är väldigt ovanlig. du är bara 25 år. 


    Någon som haft super hög livmoders tapp och vet varför? Eller om vaginalt ultraljud borde se äggstokarna varje gång? 

  • Svar på tråden Massa frågetecken efter gyn-besök???
  • Citronsmör

    Jag vet att kvinnor som har gjort IVF har berättat att läkarna inte har kunnat se en äggstock som har gömt sig bakom tarmen. I vissa fall har det gjort att de bara inte får besked vid ultraljudet om hur många äggblåsor de ser ut att ha och ibland har läkaren inte kunnat aspirera äggblåsor från den äggstock som inte går att se. Jag vet inte om det har något samband med hur mycket eller lite man har i tarmarna. Kanske har du äggstockar som gillar att gömma sig bland tarmarna.

  • Anonym (Herakles)

    Högt BMI kan ge dåliga ultraljudresultat. Kanske läkare tyckte att det var genant att säga - många tar ju illa vid m sig när deras fetma påpekas. Övervikt kan också leda till tidigt klimakterium. Bra ätt prover togs, hoppas att du får klarhet från läkarna.

Svar på tråden Massa frågetecken efter gyn-besök???