• kajsa 2

    Kvinnor alkohol o bilkörning

    denna fråga är till kvinnor
    hur mycket vågar ni dricka om ni ska köra.
    o har ni nångång varit osäkra om ni druckit för mycket för o köra men kört ändå. 

  • Svar på tråden Kvinnor alkohol o bilkörning
  • Tow2Mater
    Cathariiina skrev 2024-01-24 14:02:34 följande:
    Men - nu kan du ju inte ha läst vad jag skrev? Det handlar inte bara om promillen i blodet, det handlar om att man får sämre sömnkvalitet när man har druckit. Så att man är tröttare och segare, och har sämre koncentrations- och reaktionsförmåga än vanligt dagen därpå. Saker som är superviktiga vid bilkörning. 
    Så du gör aldrig något som kanske kan påverka din sömnkvalitet om du ska köra bil nästa dag?
  • Anonym (micke)
    Cathariiina skrev 2024-01-24 14:02:34 följande:
    Men - nu kan du ju inte ha läst vad jag skrev? Det handlar inte bara om promillen i blodet, det handlar om att man får sämre sömnkvalitet när man har druckit. Så att man är tröttare och segare, och har sämre koncentrations- och reaktionsförmåga än vanligt dagen därpå. Saker som är superviktiga vid bilkörning. 
    Nu pratar du om något helt annat.  Från alkohol till trötthet.

    med ditt sätt att resonera skulle ingen småbarnsförälder få köra bil efter
    en dålig natts sömn eller en lastbilschauför som för 18 natten i rad sover
    i hytten med dålig sömn som följd.
  • Anonym (M)
    Cathariiina skrev 2024-01-24 14:02:34 följande:
    Men - nu kan du ju inte ha läst vad jag skrev? Det handlar inte bara om promillen i blodet, det handlar om att man får sämre sömnkvalitet när man har druckit. Så att man är tröttare och segare, och har sämre koncentrations- och reaktionsförmåga än vanligt dagen därpå. Saker som är superviktiga vid bilkörning. 
    Jag förmodar du har busskort. Och att du kontrollerar sömnkvalitén på busschauffören. 
  • Cathariiina
    Tow2Mater skrev 2024-01-24 15:24:33 följande:
    Så du gör aldrig något som kanske kan påverka din sömnkvalitet om du ska köra bil nästa dag?
    Nej. Eller alternativt så får jag ställa in bilresan. Tar aldrig några risker angående detta. (Finns bussar och tåg också.)

    Alltså, ibland tänker jag att vi kanske borde avskaffa privatbilismen helt, eftersom folk helt uppenbart inte kan ta ansvar för detta, och följden blir så många döda och funktionshindrade och enorma kostnader för samhället.

    Vi kanske borde ha endast yrkestrafik, och dessa förare skulle vi också kunna ställa större krav på, som man gör med piloter. Årliga läkarundersökningar och förnyade körkortsprov - både praktiska och teoretiska - t.ex.. Det skulle inte finnas så många förare då, så samhället skulle kunna ta över kostnaden för detta. Väger man den kostnaden mot kostnaderna för trafikolyckorna som då inte kommer att ske, så tjänar samhället på det även ekonomiskt. "nollvision" kallas det.
  • Cathariiina
    Anonym (micke) skrev 2024-01-24 15:25:17 följande:
    Nu pratar du om något helt annat.  Från alkohol till trötthet.

    med ditt sätt att resonera skulle ingen småbarnsförälder få köra bil efter
    en dålig natts sömn eller en lastbilschauför som för 18 natten i rad sover
    i hytten med dålig sömn som följd.
    Nej. Det är ju väldigt dumt att göra det. Och med sina barn i bilen också!  Död 

    Angående lastbilschaufförerna så har de kanske inget annat val många gånger, men då måste man ju skärpa arbetsmiljölagstiftningen på det området, samt införa samma regler för hela EU så att inte t.ex. polska lastbilschaufförer - som kör in i Sverige - arbetar under sämre villkor. 
  • Cathariiina
    Anonym (M) skrev 2024-01-24 15:26:39 följande:
    Jag förmodar du har busskort. Och att du kontrollerar sömnkvalitén på busschauffören. 
    Dock händer det ytterst sällan några allvarligare olyckor med lokalbussarna. Bussarna går för det första inte så fort (det är farten som dödar), och för det andra är de så stora och bastanta att passagerarna är ganska bra skyddade. Krockzonen där fram t.ex. blir ju jättelång.

    Dessutom har jag kompisar som har jobbat som bussförare i lokaltrafiken, och jag råkar veta att de håller koll på varandra och säger till, om någon verkar vara sitt sämre jag en dag...
  • Anonym (Lillemor)

    I Sverige skulle jag inte våga dricka något innan jag kör bil. 


    I USA kan jag dricka ett glas vin med middag och sedan köra ett par timmar senare. Vilket är lagligt där vi bor. Men jag försöker undvika det. 

  • Anonym (M)
    Cathariiina skrev 2024-01-25 03:28:47 följande:
    Dock händer det ytterst sällan några allvarligare olyckor med lokalbussarna. Bussarna går för det första inte så fort (det är farten som dödar), och för det andra är de så stora och bastanta att passagerarna är ganska bra skyddade. Krockzonen där fram t.ex. blir ju jättelång.

    Dessutom har jag kompisar som har jobbat som bussförare i lokaltrafiken, och jag råkar veta att de håller koll på varandra och säger till, om någon verkar vara sitt sämre jag en dag...
    Precis, busschaufför är ju ett yrke man utför arbetsuppgifterna gemensamt. Alla börjar samtidigt och hänger ihop hela dagen.

    Det blir liksom bara löjligt med dina inlägg. Vi tycker olika, acceptera det, du vinner ingen debatt med dina historier om hur busschaufförer hjälper varandra när de knappt ses om dagarna. De kan ju knappast ta vandras bussturer heller. 
  • Tow2Mater
    Cathariiina skrev 2024-01-25 03:22:35 följande:
    Nej. Eller alternativt så får jag ställa in bilresan. Tar aldrig några risker angående detta. (Finns bussar och tåg också.)

    Alltså, ibland tänker jag att vi kanske borde avskaffa privatbilismen helt, eftersom folk helt uppenbart inte kan ta ansvar för detta, och följden blir så många döda och funktionshindrade och enorma kostnader för samhället.

    Vi kanske borde ha endast yrkestrafik, och dessa förare skulle vi också kunna ställa större krav på, som man gör med piloter. Årliga läkarundersökningar och förnyade körkortsprov - både praktiska och teoretiska - t.ex.. Det skulle inte finnas så många förare då, så samhället skulle kunna ta över kostnaden för detta. Väger man den kostnaden mot kostnaderna för trafikolyckorna som då inte kommer att ske, så tjänar samhället på det även ekonomiskt. "nollvision" kallas det.
    Extremism till det yttersta. Men som busschaufför skulle man ju då sjukskriva sig om man sovit lite dåligt en natt, vilket guldjobb.

    Tur du har både buss och tåg. Alla har inte det.

    Det måste ju också vara onödigt att köra med barn i bilen, de kan ju distrahera. Antar du alltid tar tåg eller buss om de är med.
  • PH76

    Jag är en man på 100+ kilo och skulle aldrig köra bil efter ett glas öl eller vin. Det känns inte nödvändigt.

  • Agda90
    Cathariiina skrev 2024-01-25 03:22:35 följande:
    Nej. Eller alternativt så får jag ställa in bilresan. Tar aldrig några risker angående detta. (Finns bussar och tåg också.)

    Alltså, ibland tänker jag att vi kanske borde avskaffa privatbilismen helt, eftersom folk helt uppenbart inte kan ta ansvar för detta, och följden blir så många döda och funktionshindrade och enorma kostnader för samhället.

    Vi kanske borde ha endast yrkestrafik, och dessa förare skulle vi också kunna ställa större krav på, som man gör med piloter. Årliga läkarundersökningar och förnyade körkortsprov - både praktiska och teoretiska - t.ex.. Det skulle inte finnas så många förare då, så samhället skulle kunna ta över kostnaden för detta. Väger man den kostnaden mot kostnaderna för trafikolyckorna som då inte kommer att ske, så tjänar samhället på det även ekonomiskt. "nollvision" kallas det.
    Det är en vision som är omöjlig att uppnå. Vi har en glesbygd som måste leva kvar om vi ska kunna ha bland annat mat. 

    Tror du att man får ut någon kollektiv trafik till en bostad som ligger mitt i skogen och närmaste busshållplats är 10 km bort?

    Jag pendlar med buss just nu till jobb och jag kör banne mig bättre en hälften av busschaufförerna som kör!

    Nej tack till ditt förslag!
  • Anonym (Inget)
    Cathariiina skrev 2024-01-25 03:22:35 följande:
    Nej. Eller alternativt så får jag ställa in bilresan. Tar aldrig några risker angående detta. (Finns bussar och tåg också.)

    Alltså, ibland tänker jag att vi kanske borde avskaffa privatbilismen helt, eftersom folk helt uppenbart inte kan ta ansvar för detta, och följden blir så många döda och funktionshindrade och enorma kostnader för samhället.

    Vi kanske borde ha endast yrkestrafik, och dessa förare skulle vi också kunna ställa större krav på, som man gör med piloter. Årliga läkarundersökningar och förnyade körkortsprov - både praktiska och teoretiska - t.ex.. Det skulle inte finnas så många förare då, så samhället skulle kunna ta över kostnaden för detta. Väger man den kostnaden mot kostnaderna för trafikolyckorna som då inte kommer att ske, så tjänar samhället på det även ekonomiskt. "nollvision" kallas det.
    Fast nu är det inte så många döda som du försöker få det att låta. Det brukar ligga på drygt 200. Tragiskt, absolut, men det är inte jättemånga direkt med tanke på hur många vi är som kör. Att förbjuda privattrafik vore en enorm överreaktion.
Svar på tråden Kvinnor alkohol o bilkörning